Foggy 0 Postad 19 Oktober , 2013 Hej! Jag tänkte flytta min wallas värmare då den är monterad i motorutrymmet vilket inte ska vara så smart (bensinmotor),min tanke är att flytta ut den under kapellet och montera den bredvid förarstolen eller under ratten,men då kommer avgaslangen till värmaren ligga nära tankpåfyllningslangen,någon som vet hur nära slangarna kan ligga varandra? Även skorstenen kommer hamna i närheten av tankpåfyllningslocket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 19 Oktober , 2013 Hej, bara en spontan fundering men kan du inte göra tvärtom? Alltså låta värmarn sitta där den sitter och istället avgränsa motorutrymmet runt den ventilationsmässigt så att den inte längre har kontakt med eventuella bensingaser? (Kräver nog bygge av hyfsat gastäta och lättdemonterade väggar för service på respuktfullt avstånd från värmarens hetta, plus stora ventilationshål till andra svala gasfria utrymmen, men nånstans finns väl en gräns för när den definitionsmässigt övergår från att vara inuti till att bli utanför motorutrymmet, typ så?) Nå, såg f.ö. ett tips om VÄRMESKÖLD nyligen i forumet som nog kan ha sin tillämpning vad gäller heta värmare eller avgasslangar för att sprida bort värsta hettan/värmeenergin från brandfarliga ställen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 19 Oktober , 2013 Jag förutsätter att du idag har en däcksgenomföring och ett alt är att byta till skrovgenomföring och placera den på lämpligt avstånd. Slangen blir inte så varm eftersom inkommande luften kyler ytterslangen. Avgaserna går i en slang som finns inuti ytterslangen. Så är det iaf på min DT Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Foggy 0 Postad 20 Oktober , 2013 Jag var också inne på att bygga en skiljevägg i motorummet,men tycker att det stjäl för mycket utrymme,jo jag har idag skortstenen på skarndäck men har tänkt att köpa en för montering i skrovet om jag kan montera värmaren där jag planerat,då kommer avgaserna ut ca 25-30cm framför/ nedanför tanklocket,tycker det känns väldigt nära men det kanske inte är någon fara. ps.tack för tipset om värmeskölden. Mvh Foggy! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 21 Oktober , 2013 Försäkringsbolag har vissa allmänna önskemål om hur olika installationer bör utföras, och att i görlig mån försöka följa dem verkar sunt - om inte annat av ren självbevarelsedrift. Lagkrav, ISO/märk-standarder eller självriskbelopp hit&dit, det finns en sorts intern INSTRUKTION FÖR BÅTBESIKTARE som innehåller bra tips ifall man tänker ändra nåt i sin båt. Utöver denna allmänna så borde det finnas nån mer preciserad manual från Wallas angående installationen? Kan annars tycka att risken för gnistor ur skorstenen är minimal, i alla fall jämfört med kol- eller vedeldad kamin? (Men osvuret är bäst, grova förbrännings- eller bränsleproblem kanske kan ge kringvirvlande glödande sotflagor??) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 22 Oktober , 2013 WALLAS MANUALER HÄR. Verkar vara minst 4 dm ifrån egna diesel-påfyllningen som gäller, men avstånd från bensinpåfyllning borde kanske vara längre än så? Båtbesiktar-länken nämner minst en meter mellan motorns ventilationsintag och påfyllningen (sid 6), men din skorsten innehåller kanske inget luftintag för förbränningen? (Annars kanske insugen bensingas till brännkammaren är en större fara än eventuella glödande avgaspartiklar runt påfyllningen?) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 22 Oktober , 2013 Montera utblås för skorstenen till värmaren i aktern. Då behöver du aldrig oroa dig för dina fendrar, andras fendrar eller andras gelcoat om man ligger i gästhamn.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Foggy 0 Postad 22 Oktober , 2013 Om jag ska montera skorstenen i aktern och värmaren vid förarplatsen så blir det ca 2,5 meter avgaslang! Någon som vet hur lång avgaslang man kan ha? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LapplandsCohan 0 Postad 2 Januari , 2014 2 meter på Wallas 22 Dt och 30 Dt. 4 meter på Wallas 40 Dt. Allt enligt Wallas manual. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LapplandsCohan 0 Postad 2 Januari , 2014 Jag har en liknande funderation, om än med annan ingångsvinkel: jag har så gott som bestämt mig för att det blir en Wallas 22 Dt som värmare i min båt, en Maxi 77 med bensindriven utombordare. Bensindunken är i bakre stuvutrymmet, så det blir ingen värmare där, men kan jag sätta värmaren i babords stuvutrymme och ändå ha rökgasgenomföringen i bakre stuvytrymmet? Av nämnda fenderanledningar har jag helst inte rökgasgenomföringen i sidan på båten. Jag antar att man kan få pyssla lite för att få genomföringen mellan stuvutrymmena tät, men den delen borde väl vara lösbar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bran82 3 Postad 3 Januari , 2014 Undrar exakt detsamma. Vill heller inte ha den genom fribord då det även kan komma in vatten när det lutar rejält eller gå sjö. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LapplandsCohan 0 Postad 2 Februari , 2014 Jag kontaktade Wallas som hänvisade mig till Sleipner där en värmarmontör sade att det var OK att ha värmaren i sidofacket och dra avgasslangen genom bakre facket och ha avgasröret i aktern (förutsatt att man höll sig inom tillåtna längder på avgasslangen). Anledningen att man inte får ha värmaren i samma utrymme som bensintanken är gnistbildning i luftfläktens elmotor som kan antända bensinångor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser