Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
Lusasken

Satan..jag glömde septitanken!

Rekommendera Poster

Gäst MaxSchmeling

Åk, kossor; jag ser att vi har blivit flottiljamiraler bägge två nu smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget fel på checklistor, använder en sådan sälv, men det var ju inte det du frågade om. När det gäller glykol tanken skulle det möjligen fungera, men då gäller det att du kan uppskatta volymen. Om tanken verkligen är halvfull vet du ju hur mycket som ska tillsättas för att komma i närheten av  50%. Tanken bör absolut inte fyllas till brädden, efter som innehållet behöver lite expansionsutrymme, även med glykol tillsatt. Tyvärr tillstöter ett annat problem: Om geggan i tanken är tillräckligt trögflytande kan det vara svårt att åstadkomma en homogen blandning. Det bör ske naturligt efter en tid, men men vid låg temperatur kan det ta för lång tid. Hur man skall röra om i en toatank har jag ingen idé om.. Dessutom, hur säker kan man vara på att glykolen sprider sig ner i  slangar och rör? Vad händer med den stängda ventilen i genomföringen? Inte så kul att komma ut på uppställningsplatsen mitt i vårrustningen, när allt har tinat, och prata med grannarna som står och jobbar mitt i skitlukten

Under alla förhållanden är en planlös skvätt glykol ingen bra och säker lösning. En annan sak som kan vara avgörande är materialet i tanken. Vår båt har en integrerad tank i samma polyesterlaminat som båtens. Den skulle absolut inte tåla någon frysande skitblandnings epansion. Plasten är ju i princip helt stum. Med en rostfri tank är troligen situationen inte lika alamerande. Sidorna kan ju oftast bukta ut och in en del utan att tanken tar skada.

Hur som helst skulle jag inte sova gott under kalla vinternätter med tanken full av skitvatten, utan skaffa mig en tunna och tömma den nu. Men jag är lite av en hängslor och livremstyp när det gäller tekniska prylar. Murphys lag säger: If anything can go wrong, it will go wrong.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte oroa dig för att tanken fryser, förutsatt att den inte är proppfull kan den frusna gojan expandera utan bekymmer. Det enda problemet jag kan tänka mig är att kulventilen till utsläppet fryser, då blir det inte så kul. Man lämnar normalt dessa öppna men det är inte tillrådligt i ditt fall...kanske kan du trycka in glykol bakvägen genom utloppet och stänga ventilen med glykol i, då kan den inte frysa. En slang fäst till en hink glykol pressas mot avloppet(tänk rövhålet), en medhjälpare öppnar kranen. Du höjer hinken över tankens nivå och lavemanget fullbordas. Ropa på medhjälparen att stänga kranen.

(Du behöver inte bry dig om trädkramare som påstår att glykol är miljöfarligt, den bryts ner jättefort när du pumpar ut det i havet till våren, farlig bara om man tänkt sig att dricka det. Det är alltid bättre dock att hålla tyst om det för kommer det en politisk korrekt besserwisser med Aftonbladet som främsta informationskälla kan det bli debatt och gnäll ändå och de brukar vara så dumma att det inte är värt att tjafsa med dem.)

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror fortfarande min ide med en slang och en dunk (ovan) är bästa lösningen. Väl utfört borde det kunna ske utan att spilla något.

Vill man dessutom säkra marken runt om kring kan man skotta dit lite sand som är lättare att saner/avlägsna än att behöva skotta i den hårda grusplanen runt båten.

För övrigt ide'n med checklistor är bra, jag brukar hittils köra utan, men jag var grymt nära att sjösätta utan att ha kopplat motorns kylslang och jag var även nära att lyfta upp utan att plocka in loggivaren (krangubben påminde mig).......Så nu får det bli checklistor.

Checklistor, kanske indelat på följande sätt:

1. Vårservice

2. Åtgärder före sjösättning

3. Åtgärder före mastning

4. Åtgärder under och efter mastning

5. Åtgärder före 1:a segling

6. Åtgärder efter sista segling

7. Åtgärder före avmastning

8. Åtgärder före upptagning

9. Åtgärder efter upptagning

10. Åtgärder före vinterförvaring

Jag tror att dela upp det med lite struktur gör det lättare att komma ihåg det väsentliga. och tex slippa onödig kö vid mastkranen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tanke. Gamle ägaren kanske trodde sig ha tömt tanken, men om det är problem med avluftningen får man ju inte ut så mycket i värsta fall. Om båten har däckstömmning är det ju lätt att lätta på den för att konstatera vakuum. Om inte blir det lite knepigare, och inte heller så lätt att tömma på land heller. Det förutsätter väl fritt luftflöde via toan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv för första gången en båt med riktig toalett.

Har två ventilkranar under toaletten samt en pump ute på badbryggan.

Hade inte heller lyckats tömma tanken. Men placerade lille bror på badbryggan och ställde mig själv vid sidan av båten med sopsäck samt gummihandskar och en gammal jacka på mig. Placerade säcken på skrovet och höll ann vad jag orkade. Lillebror pumpade sakta och försiktigt. Fungerade bra och lyckades inte spilla något. Bytte sopsäck tre gånger. Drog sedan säcken ute i skogen, lät den fastna i grenar och slitas mot små stenar. Små hål avlöste stora hål gjorde att allt innehöll tömdes på den egna skogstomten. Där får förmultningsprocessen äga rum.

Spolade efter detta in lite vatten i sug tankshålet. Tömde igen. Till helgen blir det glykol och torrboll som skall på plats!

Luktade inte bra, mådde lite illa efteråt, men har småbarn hemma så dofterna är inte helt nya.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget Glykol i skittanken,,,

packningar och annat torkar ut, fyll på med matolja ex antal liter, Smörjer alla packningar, billigare än glykol, fryser ej..

( Jag glömde också tömma tanken för andra året i rad!!) STUPID ME laugh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske lite offtopic men ändå inte! Vet någon hur det är med sugtömning på äldre båtar/veteranbåtar? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man häller i något i tanken, blandar det sig med innehållet? Knappast. Matolja kommer definitivt att lägga sig ovanpå, även om man skulle få ner stavmixern och blanda så flyter oljan upp efter ett tag. Troligen kommer det att börja frysa ovanför bottenventilen. Det kanske inte går sönder, men om det händer, vilka blir konsekvenserna och vem får sanera? De som säger att det klarar sig på forumet kanske kommer och hjälper till? En annan effekt kan bli att det tyngre partilkarna sjunker och lägger sig som en cementklump mot ventilen. Det kan bli både besvärligt och äckligt att fixa i vår. Så omöjligt är det inte att tömma tanken, man kanske får offra några dunkar och slangar. Alternativen är troligen sämre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bemac skrev

Om man häller i något i tanken, blandar det sig med innehållet? Knappast. Matolja kommer definitivt att lägga sig ovanpå, även om man skulle få ner stavmixern och blanda så flyter oljan upp efter ett tag. Troligen kommer det att börja frysa ovanför bottenventilen. Det kanske inte går sönder, men om det händer, vilka blir konsekvenserna och vem får sanera? De som säger att det klarar sig på forumet kanske kommer och hjälper till? En annan effekt kan bli att det tyngre partilkarna sjunker och lägger sig som en cementklump mot ventilen. Det kan bli både besvärligt och äckligt att fixa i vår. Så omöjligt är det inte att tömma tanken, man kanske får offra några dunkar och slangar. Alternativen är troligen sämre.

Jag skriver:

- Jag håller med fullständigt, hade inte kunna skrivit det bättre själv! Olja är lättare än vatten etc och låter sig inte blandas med kallt vatten eller dynga. Risken att det fryser, torkar eller klumpar till ovanför ventiler eller böjar skall inte underskattas.......konsekvensen är i alla fall inge trevlig om du måste börja montera isär slangar, tank och ventiler .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Shit happens som dom säjer over there.

Om det var jag skulle jag som föreslagits tömma tanken dess naturiga väg. Tillverka av en plastdunk en behållare som sluter så tätt så möjligt runt skrovet. En som startar tömmningen i båten medans du trycker behållaren mot skrovet.

Sedan skulle jag vara fräck och tömma behållaren i sjön. Ingen kommmer att bada där på ett tag. Det kanske blir ett par vändor, äckligt givetvis, men du kommer att känna dej bättre efteråt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag glömde ju att tömma skittanken en gång och jag märkte inte att det blev några frysskador.

Däremot hade de fasta partiklarna sjunkit ner i slangen och bildat en hår klump mot ventilen, så att ventilen inte gick att öppna.

Jag hade en tank med själlfallstömning och en ganska lång slang mellan bottengenomföringen och tanken. Dessutom var slangarna till toaanlägningen mjuka plastslangar, så jag lyckades pressa ihop slangen med två bräder och en skruvtving. montera ett t-rör närmast bottenventilen. Dra en slang till ett däcksutag för sugtömning och återmontera det hela. 

Nu tömde jag tanken med sugtöming, men jag hade ju hade ju kapat bort en bit av slangen där den hårdaste skiten satt och hade ju kunna pilla ur resten ur ventilen.

Efter att jag tömt tanken gick det att öppna ventilen,

Tror inte att tanken fryser sönder, men att skiten sätter sig i bottengenomföringen kan ju skapa problem med att ventilen inte går att öppna till våren.

Ställer gärna upp och hjälper till. Dessvärre skall jag inte till Karlstad förrän en helg i mitten av december. På lördagen sakll jag passa barnbarnen, för att svärsonen skall ha kalas för sina kompiar i och med att han fyller 40 år. Det får i så fall bli på söndagen, då jag och svärsonen skall ha ett gemensamt kalas för släkten. Själv fyller jag bara 65 just den dan, men det är nog ingen som märker om jag smiter iväg några timmar. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis på födelsedagen Tommy.Skit tanken är nu tömd enligt hasses förslag slang och vulktape i en uttjänt dunk,inget spill o kladd.har i dag bytt olja och tömmer varmvatten beredaren nu men det kommer inget vatten trots att jag öppnat luftskruven (M5)och lossat de understa slangkopplingarna?

Tack för engagemanget i denna fråga.Mvh-Marty.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo i december - jag var yngst i klassen. wink

Fast det är nog du som skall gratuleras till ett väl utfört arbete. Det är alltid skönt när man fått fixat sånt som på något sätt bekymrar en, även om det bara är en skitsak. Både bokstavligt och för hela mänskligheten.

Nu är jag inte heller ledsen för jag inte fick möjlighet att delta i ditt arbete. 

Jag kommer ihåg när jag var liten. Under några år var det ofta att jag beklagade mig för att jag inte hade nåt att göra. Mina förfäder har alla haft nåt hantverksyrke, så även jag och att jobba och göra saker är det jag trivs allra bäst med.

Under nån period runt 10-årsålder började nog viljan - fast man saknade förmågan. Sen fick jag ansvar för en scoutbåt och  ett par år senare  år byggde jag en egen båt. Efter det har jag aldrig haft något som helst problem med sysselsättningen. Det finns hur mycket jobb som helst att göra - om man inte tar betalt. 

I Karlstad har jag visst beställning liggandes på ett fasadskåpsbyte och ett trappsten/plan i Cumaro på yngst dotterns villa och att flytta elcentralen och gräva ner en jordkabel till en gäststuga på samma dotters sommarstuga. Såna jobb är lätt att få om man bara lägger tillräckckligt låga anbud. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till Lusasken!

Grattis, nu känns det väl skönt!

Vill bara påminna om ventilerna, kulventiler skall lämnas halvöppna under vintern, annars kan dom frysa sönder.

(har hänt mig)

Hälsningar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...