Lusasken 0 Postad 18 Oktober , 2013 Hej.Jag har nyss tagit upp båten i kuling och spöregn,det blev ganska stressigt så tömning av tanken försvann från hjärnkontoret.Jag tror att tanken är halvfull av piss,vatten och skit.Går det att pumpa i glykol eller liknande för att förhindra frysning i sörjan?Båten står ute på en marina och jag har pumpat ut lite skitvatten till båtgrannars förtret(luktar fan) Kom med förslag. Mvh-Marty. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 18 Oktober , 2013 Jag glömde att tömma skittanken på min L32 när jag tog upp en höst. Nästan full tank. Kom inte på det förrän under första färden nästa vår. Då gick det inte att öppna bottenventilen för att tömma tanken. De fasta partiklarna hade täppt igen ventilen. Hade tank med självfallstömning. Kunde inte märka att det var något problem med tanken efter vinterns kyla, men man vet ju aldrig. Lyckades montera slangar och däcksförskruvning för sugtömning - det var ett äventyr i sig. Efter att ha tömt tanken via sugtömning gick det att öppna bottenventilen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 18 Oktober , 2013 Låter som det där kan bli ett problem både på kort och lång sikt. Att dessutom blanda i så mycket glykol så du får antifrys i hela skiten låter dessutom som ett miljöproblem. Jag skulle satsa på att tömma utan att spilla Kanske kan man göra så här. Ta en utkänt plastdunk på 20 liter, skaffa en grov slang typ 32mm som går in i dunken och som går att pressa in skrovgenomföringen. Viktig att ha så bred slang det går och att få tätt vid genomföringen i bottenventilen. Vid behov linda vulktape runt slangen så den blir så bred att den passar exakt. Stötta dessutom med en bräda som riggas upp som säkring i fall slangen börjar glida. Sedan borde det gå att tappa till dunken utan spill. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 18 Oktober , 2013 Jag är tränad i flygets värld och av den anledningen kör vi allt med hjälp av checklistor; en för vår och en för höst. På så vis blir det aldrig något som faller mellan stolarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wingan 71 Postad 18 Oktober , 2013 Fantastiskt vad klok du är. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 19 Oktober , 2013 Tycker inte alls att det handlar om att vara klok. Se bara på inlägget om septiktanken - hur kul är det problemet. En checklista och... problemet hade inte funnits! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 19 Oktober , 2013 Om du har pump med kvarn så tycker jag du skall ta loss från slangen på pumpen och ansluta en ny som räcker fram till en dunk. Kör pumpen tills dunken är full, åk o töm på lämpligt ställe. Upprepa tills tanken är tom. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 19 Oktober , 2013 Mmm, det är ju tur att flyget kör med sina check-listor så dam aldrig störtar. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 Oktober , 2013 Det är alltid lätt att va efterklok - om man inte äger proplemet. Lite inspirerad av Hasses förslag. Du har väl inte däcksbeslag för sugtömning? I så fall går det att pumpa upp det mesta av skiten med en handpump - sån som man har för att tömma skiten genom bottengenomföringen. En stor tratt med en packning typ tätningslist som man trycker mot skrovet över bottengenomförningen och en slang till en dunk? Hur är rödsprit miljömässigt? Max kunde kanske bjuda dig på ett antal liter av nån finare Cognac - för att frostskydda tanken. Min tank klarade sig trotts att den var nästan full. Båten stod på Svinninge Marina Åkersberga. Hur kallt det var den vintern kommer jag inte ihåg. Det kanske pågår en process i skitblandningen som alstrar värme? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 Oktober , 2013 Det borde ju gå bra även om du har handpump. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nbottning 2 Postad 19 Oktober , 2013 Jag har också glömt en halvfull tank. Funkade utan problem till våren. Men annars är det väl bara köra ner glykol, välj en miljövönligare sort. Man behöver inte få i så stora mängder för att få bort sprängverkan. Annars tycker jag att en tratt som spänns mot skrovet eller en slang i genomgöringen låter som bra sätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 19 Oktober , 2013 Hahaha! Förlåt men, började du alltså pumpa ut skiten direkt på uppställningsplanen bland båtarna? Hur tänkte du då? :-) Är du fransman eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 19 Oktober , 2013 Om du har båten inte alltför långt från sommarstugeområden? Då kan du kanske leta rätt på företaget som suger septic-tankar och se om de kan ta en extra vända. Ingen volym i din tank men du får betala för tiden. Om du vill slippa eget arbete... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 19 Oktober , 2013 Å andra sidan har det hänt flera olyckor just för att man struntat i dessa listor... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fenixen 1 Postad 19 Oktober , 2013 Ta en tom 25 litersddunk som du med kniv skär till efter skrovformen. Be någon öppna kranen en kort stund....åk och töm..gör om tills tom tank. Ang checklista så skriver jag en sådan varje höst inför nästa start (sjösättning). Då har man färskt i minnet ev problem man har upptäckt under säsongen för åtgärd under vintern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marinjohan 15 Postad 19 Oktober , 2013 Om du inte har något vettigt, köp en latrintunna för en hundring och ställ under utloppet. Ta hem och töm i toan. ex: http://www.kompostcenter.se/biotoa9.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 19 Oktober , 2013 Naturligtvis är det så att ju noggrannare man är ju mer minskar risken för en olycka, men iblsnd fuckar man upp iaf. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 19 Oktober , 2013 Du har helt rätt. Under mina 20 år i luften har jag sett både det ena och det andra; varit med om både kul grejer men också skrämmande. I could tell you stories men då skulle jag behöva veta att du inte är flygrädd... innan! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lusasken 0 Postad 19 Oktober , 2013 Jag tackar för alla förslag.Jag tror jag följer hasses med slang o vulktape eller inpumpning av miljövänligt glykol.Anledning till att jag ej tömde innan upptagning var att båten var ny för mig(bianca 27)och förre ägaren påstod att tanken var tom,vilket ej stämde när jag provade ett par pumpningar på land. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 19 Oktober , 2013 Sorry, Lusasken, för att din tråd blev kapad. Hoppas det löser sig till det bästa! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 382 Postad 20 Oktober , 2013 Först skriver Max att det inte sker incidenter om man har checklistor. Sen säger han att han varit med om en räcka sådana. Trots listorna. Sist önskar hsn Lusasken lycka till, utan att ha bidragit med ett enda förslag på hur Lusassäken kan fixa sitt problem. Och så beklagar han sig att han kapat tråden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 20 Oktober , 2013 Att använda checklista är vanligt förekommande bl.a. för bilservice. Den anger vad som ska göras vid just den servicen och för den modellen. Ett bra förslag och jag själv använder checlista både vid upptagning och sjösättning för det som ska göras vid varje tillfälle. Ett bra sätt för att undvika att missa saker som ska göras. Nu löser det inte TS problem men det är skitenkelt att lösa. Töm tanken så som du började göra men gör det när dina grannar inte är där. Självklart i dunkar som de sedan kör till ställe som kan ta hand om det. Antingen en sugtömningsplats för båtar eller en vinteröppen camping som har platser där husvagns och husbilar tömmer sina behållare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 20 Oktober , 2013 Jag har gjort samma tabbe en gång. Och jag vill bara varna för att beroende på hur just din septitank ser ut så kan det bli så att det blir självrinn rakt ut typ hela tanken. Fråga mig inte hur jag vet. Så förslagsvis antingen är ni två pers när ni tömmer, eller så följer du crabfish råd och tömmer när det är folktomt. Ha gärna tillgång till en vattenslang för sköljning efteråt. Ett annat alternativ är att trycka in 3 liter glykol i tanken och glömma problemet till våren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 20 Oktober , 2013 Håller med dig angående checklistor, vi kör samma princip. Ägaren före mig hade gjort listor han gick efter, dessa övertog jag och faktiskt de är väldigt behjälpliga. Nu har jag bara en lilleputt till båt jämfört med alla fartyg här, men att gå efter en lista är faktiskt ganska bra. Kan tillägga att koskit börjar frysa vid runt 10 gradig kyla och är stelfrusen vid minus 15 - 16, återtiningen börjar vid minus 9. Vet inte hur fryspunkten är för folkskit, men dyngan blir aldrig frusen i en hög. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 20 Oktober , 2013 Jag hade nog försökt tömma tanken, äckligt men knappast omöjligt. För tänk om tanken eller någon slang fryser och rinner ut i båten? Försäkringsbolag kan bli lite kinkiga. Checklistor minskar risken för dylika misstag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 20 Oktober , 2013 Ja vad är det man säger; som fan läser bibeln!. Vi tar det från början, Seawolf - häng med! Checklista har man nytta av om det är samma moment som upprepas. Just detta att det är samma moment kan lätt göra att man missar något. Av den enkla och pedagogiska anledningen funkar en checklista. När du nämner mina erfarenheter så kan det närmast liknas vid att båten trillar på sin uppställningsplats. Har man då någon nytta av sin checklista? Knappast! Om man däremot befinner sig ombord i en metalltub på 10.000 meter så finns det andra checklistor /om det skiter sig/ och som man tar till för att slippa dö i en magnifik explosion på hög höjd; där likdelar, resväskor och annat singlar till marken tillsammans med motordelar, fönster, landningsställ och åtskilliga ton av aluminium plus en och annan smarttelefon indränkt med någons hjärnsubstans... Hård verklighet därute även om man ska på sin efterlängtande semester. http://www.airdisaster.com/ Att tråden kapades får vi tillerkänna forumets muntergök, Pseudo... nånting Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Motorkryssare 1 Postad 20 Oktober , 2013 När vi köpte våran båt så glömde förra ägaren tömma tanken,,, Båten låg uppe på land i två år =två vintrar. Vi köpte båten i somras fixa tanken å allt har gått bra! Tror nog det är bra om du kan tömma den men annars så tror inte jag det är någon fara. Är lite chockad över påhoppen på inlägget där en rekommendera checklistor! I all välmening ville han ge oss en bra grej! En bra grej att tänka på! Jag tar till mig det å tycker det var kanon!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 20 Oktober , 2013 Jo, men det brukar vara ett elände att slåss med den tjocka slangen från en handpump, då verkar de andra tipsen här enklare. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 20 Oktober , 2013 Jag antar att reaktionen från vissa inte hade blivit bättre om man hade uppfunnit hjulet och lanserat teorin här på MG - sånt skit ska vi inte ha! Kanske en och annan tycker att detta med checklistor är överdrivet men jag blev rätt förvånad när jag satte samman våra listor. Det är rätt mycket att tänka på om man mitt i vintern inte vill vakna med ångest och tänka; För helvete... jag har ju glömt... ja typ! Sedan behöver man inte vara lika pedagogisk som Apple var förr med sina manualer. Den började såhär. 1. Packa upp produkterna. 2. Sätt i nätverkssladden. 3. Tryck på on. osv. P.s. Seglarens checklista, efter sjösättning. Punkt 4; gå till Specsavers, du är kanske närmare land än du tror... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 20 Oktober , 2013 sence for humor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser