Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
Feskarn1

Crescent 434

Rekommendera Poster

Hm..... Köpt en äldre Crescent 434 som jag tänkt att använda till Vertikalfiske bl.a.

Där är ett antal öppna hål 12 mm:s...... Kan man täcka igen dessa eller är det någon dränering eller dy ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm....känns ju inte helt säkert - går nog bra.

Ingen som vet säkert och vad de är till för ?

Tacksam för svar !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Två sitter i motorbrunnen ( mot sitsen ) och två på den lodräta sidan där man sitter och kör och sedan är det två på toften ( en på var sida om den uppfällbara sitsen i mitten ).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror säkert att vertikalfiske från en 434 går bra. Varför skulle det vara osäkert?

Något annat i din text var ju omöjligt att kommentera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Hålen är ventilationshål, jag är osäker om det var så orginal men ventilationen är nödvändig. Det största felet med gamla crescent båtar är att plywooden ruttnar innifrån helt enkelt. Det kommer helt enkelt in fukt via porerna i plasten eller ifrån en dåligt armerad dubbelbotten, denna fukt försvinner inte utan stannar innuti tofterna. Detta gör att en ruttningsprocess inleds. Hålen uteblev på några crescentmodeller och det där problemet uppstod. Mitt tips är att gjuta igen hålen med båtplast och sedan borra upp ett större ventilationshål i alla tofter och sedan sätta i ett ventilationsgaller. Din båt kommer må mycket bättre av det.

Min båt fick vi riva hela aktertoften pga dålig ventilation. All frigolit var riktigt sur och plywooden kunde man trycka sönder med fingerspetsarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Visst är det liknande hål?

post-10022362-1394237698,5554_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaja men - det är ett antal sådana hål det gäller.

Tackar för informationen och tipset !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte hål för att flytta eventuellt regnvatten? Bättre om du har bilder på det. Kan vara riskfyllt att borra hål upptill, vissa båtar byggdes ju med luftfickor under tofterna för att de inte ska sjunka vattenfyllda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...