Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
SeaMaster560wa

Koppla strömbrytare med lysdiod

Rekommendera Poster

Hej!

Har kopplat in flertalet strömbrytare förut men aldrig någon med lysdiod. Tyckte inte att det verkade så svårt men dioden lyser hela tiden?!

Har köpt tre ROCA strömbrytare med on/off funktion som min tanke var ska ersätta länspumpsknappen, lanternknappen samt on/off på ankarspelet. Jag vill att det bara ska lysa när någon av dessa är aktiva/på och inte hela tiden, för då kan ju ha som jag har idag.

Har kopplat enligt schemat nedan.

Hoppas på hjälp!

post-10020277-1394237696,1875_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser inget schema men det verkar ju som du kopplat matningen till dioden FÖRE brytaren istället för EFTER som du vill ha det..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack! Tyvärr blev kopplingsschemat väldigt litet men det ligger uppe i höger hörn såg jag nu. 

Har kopplat nr8 till plus, nr 7 till minus, 2 och 3 har jag kopplat som det satt i den tidigare brytaren. 

Jag är inte riktigt med på hur Du menar tyvärr

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aaa.. Du menade texten, jag trodde det skulle finnas ett riktigt schema. Du ska koppla plusmatningen tilldioden, nr 8, från plinten som är bruten, nr 3. Då kommer det funka som du vill..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hm menar du att jag ska byta plats på nr 8 och nr 3?

Nr8: Pluskabel till batteriet

Nr7: Minuskabel till batteriet

Nr2: Kabel från x

Nr3: Kabel från y

Ursäkta min rörighet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen fara :) Roca har tänkt sej att batterisidan ska va på plint 2, förbrukaren ska va på plint 3. Vill man att dioden ska lysa endast när förbrukaren är till så kopplas plussidan på dioden från plint 3, vill man att den ska lysa hela tiden kopplar man från plint 2.

Du kanske inte vet vilken sladd/plint som kommer från batteriet och vilken som går vidare till förbrukaren. Så om du tar plusmatningen till dioden, 8, från plint 2 i nuläget så skifta till plint 3 eller vice versa så kommer du skifta funktion på dioden..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu provat att bytat plats etc och inget fungerar så jag tolkar det som att jag fortfarande inte hänger med på hur du menar :(

Bifogar 1 bild om hur jag har kopplat för att Du kanske lättare kan förklara för en idiot som mig :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En bild säger mer än tusen ord :) Så här ska det se ut för att det ska bli som du vill. Röd från batteriet, Grön till förbrukaren, Blå sladd tänder dioden när brytaren är till. Svart sladd är minus till dioden. Om du inte vet vilket som är matning och vilket som är förbrukare så kan du få skifta den blå sladden från 3 till 2 om du gjort tvärtemot va Roca tänkt :) 

post-26269-1394237696,2863_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att du fick det att funka till sist :) Man kan ju tycka att Roca kunde dragit blå sladd internt i brytaren men saken är den att olika kunder vill ha olika funktion på dioden. En del vill att dioden ska indikera om brytaren är till eller från som du medan andra vill att dioden ska lysa i mörkret så brytaren är lätt att hitta. I det sistnämnda fallet kopplar man dioden via t ex instrumentbelysningens brytare eller tändningslåset. Genom att låta dioden ligga separat så kan kunden koppla diodens funktion precis som han vill..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Appropå nåt helt annat! Såg i din sjöbod att du har en Fusion MS-RA200 (heter den så?) stereo precis som jag. Har väldigt dålig radiomaottagning på min o har hittills provat två lösningar med tveksamt resultat då jag inte vill ha en antenn monterad på däcket. Lösning ett var en vanlig liten T-antenn avsedd för bilar fasttejpad innanför instrumentpanelen, funkade väldigt dåligt. Lösning två blev en T-antenn för hemmabruk där benen i T:et är minst en meter styck. Tejpade upp denna innanför innertaket i ruffen. Resultatet blev lite bättre men inte bra. Kan inte se att du heller har nån extern antenn så hur har du gjort och har du bra radiomottagning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag upplever inte att jag har dåligt mottagning. Har inte monterat själv utan beställde båten med den monterad. Ser att antennen är dragen i kölsvinet men inte mer än så tyvärr.

Edit: Förr använde man antennföstärkare när eftermonterade en stereo (kanske även idag). Har Du provat en sådan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej men det kanske är lösningen med separat förstärkare. Min apparat är från 2010 men uppdaterad med senaste programvaran, din är väl förmodligen nyare. När jag då kollade diverse Amerikanska forum så märkte jag att jag inte var ensam om att uppleva dålig radiomottagning på denna.

Har även dragit ut en separat phono-kontakt så oftast kör jag via webradio eller Spotify med telefonen. Visserligen funkar det bra men ibland vill jag ha telefonen fri för annat. Trodde det skulle funka bra med den stora T-antennen då den ju har flera meter antenn men så vart det inte. Ser du vad det är för typ av antenn du har?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten är från 2012 så jag misstänker att även stereon är det. Jag ska se till veckan om jag kan kolla lite närmare gällande antennen.

Denna kan kanske vara ett alternativ, har själv funderat på en sådan då jag också har kopplat min telefon via AUX och kör spotify.

http://www.navalis.se/fusion-xtreme-mac-aux-bluetooth-streamer/product_details.php/products_id/1381

Jag har inte den stora RA200 utan den minsta RA50 men det kan väl knappast ha någon betydelse på täckningen. Borde väl isåfall vara bättre på din.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har dragit ut en USB-kontakt på framsidan från den USB-kontakt som finns på stereons baksida, dock utan bluetooth. Trodde jag skulle kunna köra muski via denna men det går inte med min gamla Iphone 4 (utan S). Däremot går det bra att ladda telefonen via den eller köra mp3-musik från en USB-sticka. För att få musik/radio från telefonen så måste jag ha phonokontakten ansluten.

På bilden syns både USB-uttaget till höger om stereon och den framdragna phonosladden ligger på kartbordet. Det jag vill åt är ju en vettig radiomottagning via stereon så jag slapp fippla med telefonen bara för lite radio. Som det är nu går bara P4 Radio Blekinge in klockrent och dansband är inte riktigt min grej :) Vore toppen om du ville kolla vilken typ av antenn du har!!

EDIT: Snodde bilderna från ett av mina gamla inlägg men de blev attans små här, i denna tråd kan bilden och några till ses i bättre upplösning..

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=398138

post-26269-1394237696,7116_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej jarb!

Ursäkta sent svar men jag har inte haft möjlighet att kolla antennen förens nu.

Dock så var det betydligt enklare antenn än vad jag trodde.......

post-10020277-1394237699,8602_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar! Ingen fara, båten är nattad för vintern o det blir inget jobbat med den förrän nästa år. Det har nog skett nån uppdatering även med hårdvaran för med den utrustningen hade jag inte ens fått in dansband :)

Kom på att den första antennen jag testade faktiskt var aktiv med förstärkare. Hur jag sen gjorde med den stora kommer jag inte riktigt ihåg, normalt är ju de passiva men jag kanske flyttade över förstärkaren..? Teflonminne har man jue..

En märklig grej är att jag körde nån vecka utan innertaket monterat bara för o se om det funkade, vilket det gjorde. När jag sen satte dit det blev det sämre trots att innertaket ju är under antennen. Efter det så har det fått va o jag har kört webbradio via telefonen.

Kanske är det en omplacering av antennen som behövs, den ligger ju horisontellt nu och en mer vertikal montering kanske skulle bli bättre, typ tejpa upp den längs skrovsidan. Får se om jag tar tag i det igen men tusentack för att du tog dej tid o kolla hur det var gjort hos dej :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...