Gå till innehåll
torsdag 06 mars 2025
Samos

Roderbussning Comfort30

Rekommendera Poster

Hei kjære svenske seilbrødre :)

Jeg har en Comfort30 fra 1982. Mitt ror/ roder er slarkete, sannsynligvis i bussningen. Selve roderet ok, men rorakslingen rører seg i øvre det hvor det kommer igjennom til cockpit. 1-3 mm horisontal bevegelse. ( dårlig forklart)

Er det noen som har målene til roderbussninger? Jeg har funnet at Vegamarin.se selger roderbussningssats til Albin Ballad. Kan denne bussningssatsen brukes på Comfort30?

http://www.vegamarin.se/roderbussningssats-ballad-p-165-c-292.aspx

Jeg har ikke demontert roderet ennå, men hva venter jeg meg? hvordan ser det ut? når man tar ned roret? Må jeg løfte båten høyere når roderet skal demonteres/ grave hull i bakken.

Seilerhilsen fra Norge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skall finnas ett företag som heter Jefa som säljer roderlager. Jag tror det finns i Danmark. Annars kan du säkert måtta själv och låta tillverka i delrin på en mekanisk verkstad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jeg har sett på jefa sin side, så jeg får sende dem en epost og spørre om de vet hvilken type som skal være på en comfort30.

Er det kun en standard type og dimensjon som er brukt på alle comfort30?

Er det noen her som har erfaring med bytte av roderbussing på en comfort30?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen svar fra vegamarin.se og ingen svar fra Båtsystemer som selger jefa. Javel... Tidligere har jeg ikke fått svar fra Skarven mast AB. Vil de ikke selge til Norge?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag vet så säljer Jefa bara rullager och det passar inte om du inte har ombyggt tidigare. Jag vet inte om det är ett brons eller plast glidlager på Comforten original. Finns det inte ett comfortförbund där du kan få svar. Om du har råd/prioriterar så skulle du bygga om till Jefa. Det blir en helt annan båtupplevelse. Kostar dock några slantar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...