Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
nmop

Ankarspel i aktern

Rekommendera Poster

Hej.

Planerar att montera ankarspel i aktern på min segelbåt. Har en badbrygga som sitter ivägen (eller kanske kan utnyttjas)?!

- Har ni bilder på era installationer att visa? 

- Vilken typ av ankarspel / lina bör man välja? 

- Var/hur  monteras spelet och linuppsamling lättas/bäst?

Mvh NP

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det din båt som är på bilden? Runt 30 fot och lite äldre?

Jag monterade en Power IL och den funkar bra så långe det inte blåser över 14 m/s för då bör man belägga linan på en knap..... ( nej, tänker inte berätta hur jag kom fram till detta... )

Det är ett av flera märken som är lätt att installera. Motor, inmatningsarm och elektronik sitter i ett enda beslag. Fyra bult och ett hål genom akterspegeln så är det klart. Plus elmatning.

Två saker att tänka på som påverkar dig; dels att linan matas nedåt, det bör finnas plats alltså? Säck, låda, stängt stuvutrymme?

Det andra är att du ska ha ett ankarbeslag som ankaret går upp i, gärna ledat. Läs i den här tråden så har jag själv gjort några kommentarer om hur man får allt i linje - eller inte!

maringuiden.se/forum/;thread=517164

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra om du har hyggligt med plats under spelet för lina, det hade inte jag. Därför valde jag kättning. Jag tror dock att blyad lina är bäst.

Tänk även på att dragkraften i spelat är rätt stor så det bör sitta i något som håller.

Här en länk som visar hur jag gjorde:  http://imagine.123minsida.se/187791364

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funderar på att montera ett sånt ankarspel som i din länk. Finns ingen plats för vare sig ankarspel eller kättingbox i aktern. Däremot har jag ett stort outnytjat och nästn oåtkommligt, 1m3 stort utrymme i framkant på sittbrunnen. Fallhöjd nästan en meter.

Funderar på att sätta spelet där på styrbords sida och leda dit ankarkättingen/linan öppet över skarndäck från ankarhållaren i aktern.

Vet du om det går att använda blyad lina i det spelet du har.

Det är inte lika trevligt att ha en kätting liggandes på däck permnent.

Frågade på den närmsta affären där jag kan köpa spelet, men de kunde inte svara på frågan. Hänvisade mig till de olika tillverkarna, men jag har inte hunnit det ännu.

post-945-1394237696,989_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hasse_O. Tack för fin beskrivning. Mastigt jobb men bra resultat. Mvh NP

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och som alternativ, framförallt till Toaen, så finns bandankarspel.

Starka. Och du leder bandet från spelet med rullar till akterspegeln där du vill ha ankaret. Ett alternativ om du vill ha spelet monterat lite längre in i båten? Nackdelar? En bara, som jag ser det. Dubbelt så dyrt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har övervägt bandankarspel och avfärdat det av tre anledningar.

1. svårighet att ha en kättingstump närmast ankaret - tyngden ära absolut nödvändigt för en säker ankring.

2. Bandankarspel är ganska dyra.

3. banden har en begränsad livslängd - åtmintone i infästningen.

Dessutom blir det en betydligt krångligare montering på min båt än med spelet som Hasse visade i sin länk.

Fördeln med ett bandankarspel är väl att man inte behöver kliva på eller över det eller riskera att snubbla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Toaen, med all respekt för din åsikt... så har jag själv ändrat taktik för när jag ankrar. Förut har jag alltid haft kätting vid ankaret.

Men på senare år har jag istället bytt grov ( och tung ) kätting mot större ankare. Jag tror helt enkelt tyngden gör mer nytta i ankaret! Du får större yta, mer tyngd. Och tyngden är nergrävd och ligger inte på botten.

Din punkt två håller jag ju med om. Men punkt tre hänger även lite ihop med ett? Hur många som har kätting fäster med ett klassat shackel?

Ett band kan dessutom påverkas av UV strålning? Helt rätt. Men jag trär på en bit slang på den lilla bit som sticker ut... Men det är en nackdel, ja.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ankarspel/kätting i fram och känner inget behov av akterankare. Men jag har tidigare funderat på det och efter att ha lyssnat på många olika kom jag fram till att det riktiga är nog kätting där också. Band är bara dyrt, har inga fördelar och tål UV-ljus dåligt. Blyad lina slits hårt, begränsad livslängd, fördlen är att den sjunker snabbt med mindre risk att hamna i propellern. Men i övrigt har inte blyadlina någon fördel gentemot kättingen. I kättingen kan man dessutom splitsa 40 m tamp och på så vis få ett riktigt långt ankartåg. När kättingen blir rostig efter många år lämnar man in den för blästring/galvning. Ska man ha kätting gående på däck kan man rostfri den biten. Under däck så glider kättingen fint i polyetenrör i 45 gr vinkel. Den finns det en fusk-variant, det är att använda en trevlig multiplaitlina och ett kapstanspel på akterdäck. Då får man hjälp med upptagningen samtidigt som det är smidigt och okomplicerat. Inte så dyrt heller och kan vara till stor hjlp i andra sammanhang.

post-43065-1394237697,3026_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Toaen frågade:

Vet du om det går att använda blya lina i det ankarspel du har....

- Jag tror det borde fungera med åtminstonne en kombinerad lina, dvs med kätting på hälften, dvs att spelet tuggar kätting när ankaret skall slitas loss från botten.

Anchorlift verkar mena det, se länk:  http://www.anchorlift.com/windlasses/windlasses-35-60_foot_boats.html

Förslag

Istället för att ha en lerig kätting eller rep som man drar över däck så kan man leda den i ett rör som är typ 45mm invändigt. Borde kunna gå bra någon meter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har nästan samma spel, Baracuda 900 med 40m 7mm kätting och 40m 14 mm isplitsad tamp. Fungerar fint. En variant är tex 5 m rostfri kätting (7mm kostar ca 180/m) resten tamp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla här, www.batsystem.se . Du har en massa bilder under galleri. De har både kätting och lina nu då Båtsystem säljer IL spelen. Jag pratade med en Jocke där som hjälpte mig att hitta de jag sökte, alltid bra med input från någon annan. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...