Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
jongro

Maxi 999 på grund

Rekommendera Poster

Grundstötte i tre knop i somras. Tog inte tvärstopp utan studsade på en klack. Tog upp för några veckor och tyckte initialt att allt såg fint ut undertill. Vid lite närmare koll så ser jag att det blivit någon typ av spricka. På bifogad bild i mörker med blixt blir den ganska tydlig. Ser inget inne i båten men det är lite svårt att se tydligt eftersom det är precis i skarven där motorrummet börjar. Båten har legat i vattnet ett antal veckor efter grundstötningen. Inga tecken på att det läcker in vatten. Båten är tidigare grundstött med tidigare ägare och försedd med en ny köl och ordentliga förstärkningar vid kölinfästningen.

Ni som har erfarenhet inom området. Vad tror ni om denna skada. Kan det vara så bra att det bara är gelcoat som spruckit? Eller vad är sannolikt? Bör ju kontakta försäkringsbolaget. Hur brukar det fungera vid ett försäkringsärende? Anlitar man någon som besiktigar skadan för att bedöma hur man går vidare i ärendet?

post-10023229-1394237695,7247_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart kontaktar du försäkringsbolaget. När det syns så tydligt så är det en allvarlig skada. Laminatet har redan sugit vatten och står båten utomhus så lär det frostspränga fint i vinter.

Försäkringsbolaget besiktigar skadan antingen själv eller via närmaste varv. Reparationen behöver dock inte bli så omfattande som många tror. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer med Consencus, kontakta försäkringsbolaget. Försök inte joxa till det där själv.

Det framkommer inte var du bor, men bor du i Stockholmsområdet är plastfirman på Svinninge outstanding på dessa typer av skador. De lagar självfallet inomhus i egen verkstad. Dock måste du masta av, men det kanske du redan gjort? Sen krävs transport till Svinninge, men det finns många firmor som grejar sånt.

Det där kommer bli som nytt eller bättre, för de går igenom alla bottenstockar också. Och allt det kostar dig är självrisken.

Ett annat alternativ är att du bokar reparation direkt efter sjösättning, dvs det första du gör är att tuffa upp dit. Du kommer bli av med båten i några veckor, men det är det värt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren. Jag bor i Stockholm så svinninge är helt klart ett alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan också vara delar av den gamla reparationen som släppt!

Som sagt kontakta försäkringsbolaget bör du göra så du får detta reparerat, risk att det sugit vatten och kan frostspränga. Försäkringsbolag brukar då ibland anvisa reparationsvarv.

Tror att en del experter brukar rekomendera att det skadade området snarast slipas av så att skadade delar av laminatet blottläggs så det får chans att torka. Du bör därför så snart som möjligt få kontakt med den firma som skall laga skadan, om du vill ha det fixat till nästa sommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen nåd i dessa fall. Jag tror dock inte man ska vänta med att fixa det till våren som jag uppfattar det att Soumi_batti föreslår(?), för då kommer det vatten som redan trängt in orsaka frostsprängningar under vintern.

Glasfiberarmerad polyester suger vatten och när det fryser gör frostsprängningarna det poröst och runt kölinfästningen vill man inte att de ska vara poröst! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, mitt förslag är att först anmäla till försäkringsbolaget, därefter kontakta lämplig firma som kommer och tittar på skadan. Och med den firman komma överens om tillvägagångssätt och tidsplan.

När vi hade segelbåt och gick på grund bedömde Svinninge plastare att båten kunde stå kvar på varvet till våren, samt att vi åkte dit direkt efter sjösättning. Lagningen blev fullständigt fantastiskt bra och den fick också beröm av besiktningsmannen när vi senare sålde båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...