Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
signe68

Avstängningsventil tank

Rekommendera Poster

Min bränsletank saknar avstängningsventil. Jag funderar på att sätta den på toppen där röret lämnar tanken. Två frågor - Vilken typ av ventil behöver jag - räcker det med en vanlig kulventil ?  Måste jag tömma tanken som är nu helt full ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför vill du ha en avstängning där? Blir det inte fler skarvar som kan läcka in luft?

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har ett dykrör på tanken, som du tydligen har, finns det ju ingen anledning att tömma tanken om du vill montera en avstängningskran. Det är ju den högst punkten och när du lossar anslutningen kommer det in luft och oljan rinner tillbaka till tanken. Lite oljespill blir det alltid, men det kaninte vara många droppar. Diskmedlet Yes är ett väldigt bra rengöringsmedel både för händer och övrigt i alla sammanhang.

Att när du sen kört upp det mesta av oljan nästa år är det inte fel tt rengör tanken i sin helhet.

På mina dykrör sitter det en 90 graders böj och efter den satte min motormontör vanliga avstängningsventiler av kultyp. Har satt en förregling med ett buntband, så det inte går att stänga den vänstra , som går till motorn, utan verktyg, Det kan ju bli förödande om man av misstag stänger ventilen till motorn. Hade tidigare en betydligt mer svårmanövrerd kran - men den försvann under ombyggnden.

Vill du ha en avstänhningskaran så tycker jag att du skall sätta dit en. Om det är nödvändigt eller inte spelar ingen roll.

Visst du får ytterligare 3-4 skrarvar där det i värsta fall kan suga luft, men om du gör monteringen ordentligt så bör det inte va nåt problem. Det finns bättre tätningsmedel än gängtape.

Nån gång på 1970-talet fick jag stopp på en diselmotor för en minimal luftläck som jag själv förorsakat pga dålig montering, Det skedde naturligtvis i skitväder precis utanför Stånge huvud när motorn var mycket påfrestad. Klarade mig även den gången då jag hade segel att hissa.

post-945-1394237695,8486_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade tänkt mig att använda en vanlig klämringskoppling på kopparröret. Funker säkert bättre än gängtejp. Har gjort det i badrummet förut utan läckage. Skönt att slippa tömma tanken !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För allmän kännedom gängtape är inget man ska använda i bränslesystemet.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hört tvärtom. Gjorde ett praktiskt experiment och la en bit gängtejp i ett glas med bensin under några veckor, för att se om det skulle lösas upp. Det var intakt efter flera veckor. Men jag kan ha fel. Det behöver ju inte betyda att den håller en skarv 100% tät.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rörmokare och såna som jobbar med båtar brukar säga som Pentax. Gängtape är inte nåt bra tätningsmedel i gängor.

Fick en rulle med nåt som liknade gängtape, men var mer som ett tunt snöre av min rörmokare. 

Killarna på Smögenvarvet lånade ut en burk med nåt limliknande när jag skulle byta bottengenomföringar.

Mitt minne är väldigt bra men kort, så jag kommer inte ihåg vad de olika produkterna hette

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rörmokare vill ha lin och pasta (jag med) men rörmokare hålls mest med vatten. Gängtape används ofta till diesel/brännolja. Så var det gjort på min oljepanna som var professionellt installerad. Varvet använder gängtape mm. Så även om jag tycker bättre om lin så använder jag också gängtape när det är diesel. Det finns en typ av gängtape som är extra lämplig och som heter TOPSEAL.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som även gängtejp kan vara bra men borde inte en klämringskoppling vara allra bäst när det gäller en 8mm kopparrör ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med risk att verka näsvis så måste jag som Pentax tidigare fråga vad nyttan är med att sätta en kran där? Om man har anslutnig i botten så kan jag se poängen men inte när motorn suger ut bränslet ovanifrån. Enda nytta jag kan se är för att kunna döda en motor som löper amok, om det nu finns risk för det. Eller om tanken sitter så högt så att du kan få en ofrivillig tömning av tanken pga hävertverkan vid t ex brott på bränsledningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två skäl egentligen.  Jag fick lära mig nygligen att det är krav bl a  från försäkringsbolagt att en avstängningskran ska finnas, och dessutom  känns det säkrare att byte förfiltret utan spill från tanken.  Båtlivet är nästan helt nytt för mig så man försöker följer gällande regler. Jag har också för mig att man ska stänga båda vatten och bränslekranen när man lämnar båten en längre stund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror som sagt att detta med kran bara gäller om avtappningen sitter i botten på tanken. 

I underlaget för de frivilliga båtbesiktningarna anges att På bränsleledning ska finnas avstängningsventil intill tanken om ett läckage kan medföra självtömmning av tanken. Det har jag svårt att se i ditt fall, om det inte är så att tanken sitter högre än motorn så att du kan få tömning via hävertverkan. Se http://www.skbf.org/Besiktning/Besktning.pdf

När det gäller filterbyte så bör det som sagts tidigare heller inte vara nödvändigt med en kran eftersom bränslet rinner tilbaka till tanken med självfall. Det slabb som uppstår kan du inte stoppa med en kran.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tro är fint, men veta är bättre. Så här skriver Atlantica; Ledningar mellan tank och motor skall vid bensindrift vara av glödgat kopparrör.

Närmast motorn används en kort flexibel slang. Den skall vara godkänd för bränsle och ha maskinellt monterade anslutningar.

Vid dieseldrift kan godkända flexibla bränsleslangar godtas mellan tank och motor.

Avstängningskran skall finnas intill tanken så att bränsleflödet kan stoppas vid ledningsbrott.


En bränsleledning, ansluten på tanktoppen med dykrör, kommer, om den går av nedanför nivån i tanken, att läcka ut bränsle pga häverteffekten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu tror jag när du säger det , att tanken ligger något högre än motorn, så det vore kanske inte helt fel med en kran.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...