Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
MarcusOlofsson89

Erfarenhet av Endurance 41

Rekommendera Poster

Jag undrar om någon på denna sidan har information eller erfarenhet av denna båt. Hittar inte så mycket info på mina sökningar på internet. Det enda jag har hittat är att Peter Ibold har ritat den och sålt ritningarna tyvärr inget mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till MG

Du har naturligtvi sett denn sida, även om det inte ger så mycket. http://www.sailguide.com/Endurace_40.htm

Var och tittade på en betongbåt i Marstrand för ett antal år sen som påstods heta Endurance 35.

Det var ett ganska dåligt ihopkommet hemmabygge. I annonsen stod det bra Båten har charm. Båtägaren hade inte tid att visa båten när jag kunde komma men jag fick gå ombord och titta. Trotts den ytterst bristfälliga hantverksskickligheten blev jag smått förälskad i båten. Den hade verkligen charm.

Som tur var kunde säljaren va med när nästa speckulant kom och tittade på båten dagen därpå. De la ett bud - ungefär i nivå med det jag tänkt lägga - med kravet om omedelbar affär, vilket köparen accepterade.

Är 40/41;an en större version av 35;an så är det en trevlig båt. Hur den seglar har jag ingen aning om. Är den du söker också en betongbåt eller är den byggt i annat material.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Nej, säljaren säger att det är plast. Säljaren köpte ritningarna till båten och byggde den själv. Han är tydligen en båtbyggare men har inte hunnit att kolla på den än. Den är halvfärdig som han kallar det, så mycket jobb passar mig perfekt då jag e i behov av ett nytt projekt.

Ser det misstänksamt ut tänkte jag ta dit en besiktningsman. Varför är du nöjd över att inte du köpte 35an?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att jag är glad över att jag inte fick möjlighet att köpa båten har flera bottnar.

Jag seglar i huvudsak själv och har kommit fram till att min 25 fot stora Storfidra är en aldeles lagom stor båt för mig och de seglatser jag gör - inom de nordiska länderna.

Nu ligger Storfidran visserligen upplaggd i väntan på bättre tider pga att jag för några år sen köpte en alldeles för stor motorseglare enbart för den invändiga styrplatsens skull.

Motorseglaren är 28 fot men bred och har alldeles för högt överbygge. Vissa svårigeheter - eller rättare sagt omöjligt att se var fören och bryggan är, från den yttre styrplatsen, när man skall lägga till. Fördelen är den inre styrplatsen är att den ger skydd för min något bräckliga lekmen. Förr när man i stort sett alltid satt ute fick jag ofta problem med ryggen är jag blev blöt och kall. Nu sitter jag inne och styr under sådana förhållande. Fördelar och nackdelar.

Den Endurance 35 jag tittade på var en hemmabyggd båt med skrov av betong. I och för sig väl Ferocement egentligen inget större fel om det är byggt på rätt sätt - vilket ju är omöjligt att säga. Med tanke på hur allt annat jobb var utfört, kan man ju ha sina funderingar.

Däcket var byggt på däcksbalkar klädda med plyfa och med  teakdäck skruvat ovanpå. Man hade aldrig lyckats få däcket tät.

När man började bygga inredet hade man lagt ett golv av plyfa över hela båten. Inredet byggdes därefter ovanpå golvet. Att det behövs luckor så att man kan komma åt utrymmet under var nog inget man tänkt på.

Det fanns ett navigationsbord som nog byggts av en möbelsnickare och lackats med en massa lager lack. Ett urtjusigt navigationsbord som hade platsats om en lyxmöbel i de finaste salonger. Det hade man tryckt in under skarndäck, så att locket inte kunde öppnas så mycket att jag kunde komma in med näven om jag skulle vilja komma åt det som låg sjökortsfacket.

I förpiken fanns en lucka in till det trekantiga utrymmet som alltid finns längst för i båtar. Luckan öppnades förut. Försökte öppna den med det gick trögt, så jag tog i. Plöysligt släppte det som höll emot. Man hade dragit två Fk-tampar (elledning) och sträckt dem så hårt att de höll luckan på plats. Trådarna matade den ena kojbelysningen.

Hela bygget andades mycket vilja, men lite kunskap. Eller om man skall uttrycka sig lite elakare klabb = fuskbygge.

Med den läggningen jag har hade jag varit tvungen och riva hela siten intill bart skrov och börja om från början. Däck glasfiberlaminat och sanwichkonstruktion kanske. Funderade på om man skulle kunna lyfta av teakdäcket och bygga/plasta  upp ett nytt däck med teaken som grund och återmontera det hela.

Båten hade verkligen charm och jag blev som sagt lite småkär i den, även om den rent byggmässigt var en katastrof. Hur den seglade har jag ingen aning om, men jag har aldrig haft några blekskenare och har heller inte så stora krav på prestanda. 

När jag fick se en som, såg förvillande lik tre dygn senare i Björlanda kile . kunde inte se aktern där namnet stod - så ringde jag upp säljare. Det var frun som svarade. Maken va inte hemma. Hon berättade att det kommit en man och tittat på båten på lördagen, bjudit 75 000 kronor för båten under förutsättning att han fick betala omdelbart och ta båten genast - ingen betänketid.

Precis när hon talat om summan kom mannen hem och jag fick tala med honom. Hade själv tänkt i banorna 80 000 kr, men när jag fick honom på tåden, gav jag honom ett bud på 125 000 kr. Det var inte snällt men jag kunde ju inte låta bli. Jag visste ju att båten var såld och hade den ju framför ögonen.

Några månader senare fick jag nys om ett väldigt fint stålskrov som jag bestämt mig för att köpa. Hade som tur var inte hunnit att tala om det för säljaren när jag fick problem med ryggen. Det var sista veckan i oktober 1998. 

Ichiaskänningar följt av en tillfällig våldsam smärta i korsryggen. En stund senare märkte jag att vänster arm sov partiellt. Jag kunde inte spel gitarr på ett och ett halvt år. Inom en vecka somnade höger ben partiellt och inom två år även det vänstra.

Jag köpte inte stålskrovet heller.

Arm och benen sover fortfarande och har nog blivit en aning sämre genom åren, men jag har köpt 3 gamla fungerande båtar. I mina händer blir alla båtar renoveringsobjekt. Min värsta sjukdom är den att jag måste bygga om och ändra på de båtar som jag har om det är nåt som jag inte gillar. Det är alltid nåt som jag inte tycker om. Tror att jag tycker det är roligare att greja med båtar än att segla.

Men de båtar jag haft de senaste åren har i alla fall varit användningsbara. Det är möjligt att vare sig Endurancen eller stålbåten inte blivit. Har under den här perioden seglat hela den svenska kusten, mycket i Stockholms och Bohusläns skärgårdar, en del i Danmark och den gångna sommaren en månad i Vänern.

Det var nog tur att jag inte fick tjangs att köpa Endurancen - men båten hade charm.

Har ett antal bilder nånstns - som jag inte hittar.

Och nu lyfter vi tråden utifall att någon känner till nåt ytterligare om Endurance 41

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...