Gå till innehåll
måndag 23 september 2024
David_Str

Vatten i växelhuset, vanligt med skador?

Rekommendera Poster

Jag skulle serva min motor inför vintern, och som vanligt så går inget som man tänkt sig och oljan ser inte ut som jag hoppats. Oljan skiftar lite i färg, har ”rätt” färg men är grumlig, jag tolkar det som vatteninträngning. Jag testade att ställa oljan i en glasburk i frysen (runt -20) och den frös inte men blev riktigt tjock. Det finns inga metallspån i oljan. Det rann inte ut ”rent” vatten.

Bild på oljan nedan:  

-Någon som törs sig på en gissning hur mycket vatten det är?

-På min gamla motor var oljan mer grå när växelhuset läckte. Varför är den inte grå nu?

-Verkstan mumlade något om att växelhuset kan ha blivit skadat. Jag har inga missljud (vad jag kan höra) vid växling eller vanlig gång. Är det vanligt med sådana skador?

Motorn är en Yamaha Autolube 70hk från 88 om det spelar någon roll. Jättefint skick, förutom detta då.

post-10024516-1394237687,7501_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, ställ glasburken i vanlig rumstemperatur, låt den stå så tills den har skiktat sig. Brukar bli två skikt, olja överst ren o fin o sen skit på botten. Ev ett tredje skikt då med vatten om det finns något. Har gjort detta varje höst efter att jag ett år hade vatten i oljan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du har helt klart läckage in till växelhuset... kan ju komma tre vägar...

Via översidan från impellerhuset, utgående axel till prop eller helt enkelt via dåliga packningar på påfyllnings/avtappningspluggarna.

Troligaste är via drivaxeln från impellerhuset där du har ett högt vattentryck.

De andra vägarna brukar oljan istället försvinna ut i vattnet.

Det är dock ingen katastrof. Jag har kört en mercury 85hp i 25 år med gråvit milkshake vid varje säsongsbyte av växelhusolja... 

Varför inte oljan är grå kan bero på vilken typ av olja du använder och vattenmängden.

jag tror inte att det där är speciellt mycket vatten... Det är betydligt mer vatten om oljan blir gråvit.

Jag skulle inte ha några tveksamheter att köra motorn med den där vattenförekomsten efter en hel säsong... Däremot skulle jag ta upp och kolla någon gång under sommaren och ev öka på med ett oljebyte.

 

Tomas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Jag misstänkte också det var mer vatten om oljan blivit grå. Denna känns oljig så den bör smörja hyfsat ändå.

Jag gillar inte halvtrasiga grejer oavsett ålder, så jag har lämnat bort den till verkstad, jag vill ha drevet tätt. Jag har lite stålar att laga för med tanke på vad en ny motor kostar :) Är bara att hoppas de inte dömer ut drevet helt, de skulle testa att köra i tank.

Återkommer med orsak då jag fått domen från verkstaden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är nog ingen dum idé, Yamaha går ju att få täta och brukar bara funka....

Min murkla är ju att betrakta som i toppskick med lite läckage och lite halvrackel.... Men det ligger i märkets natur...

Har haft ett gäng murklor i olika storlekar och de har alla läckt mer eller mindre... :-)

Amerikanskt smäck men med själ och charm...

 

Tomas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade ett liknande problem med en 30 hk Yamaha, vatten i växelhuset. Lämnade moton till en seriös firma, de provtryckte växelhuset men hittade inget läckage.

Ett år senare körde jag ordentligt på grund och det mesta i växelhuset fick bytas ut så problemmet med vattnet löste sig om man får uttrycke sig så. Sen höll den tät.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...