Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
Erik1980

Gångvärme

Rekommendera Poster

Tänkte installera gångvärme i min Örnvik 640 weekend, mercruiser 2,0 diesel. Någon som gjort detta eller i övrigt har tips på hur man gör?// Erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

För att få riktigt effektiv värme från motorn bör motorn vara utrustad med ett slutet kylsystem som är fyllt med en glykolblandning och kyler motorn via en värmeväxlare. Värmeväxlaren kyls i sin tur av havsvatten.

Tydligen kan man ta ut värme från motorer med enbart havsvattenkylning också men hur effektiv den värmen är vet jag inte.

Vi antar att din motor har värmeväxlare.

Då behöver du ett värmepaket/defroster precis som värmepaketet i en bil. Defrostern kopplar du till motorn via två slangar. Tillopp och retur. Var på motorn du kopplar in slangarna måste du ta reda på. Lämpligtvis från en återförsäljare av din motor. Det borde finnas en sats att köpa med rörkopplingar att koppla på just din motor. Värmepaketet/defrostern måste vara placerat under motorns expansionskärl.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kommer att ganska snart börja instaler gångvärme i min båt, fast på en annan motor - Lombardini.

Frågan angående gångvärme var uppe alldeles nyss här på MG 

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=518701

Sökte på ordet Gångvärme och det fanns många trådar i ämnet.

Hoppas att nån kan svara på din motor specifikt, annars är ju principen den samma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar. Har ganska gott om plats i maskinrummet, tror du det går att sätta gångvärmarenheten där eller är det för långt att dra luftslang (ca 3 m)

//Erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...