Erik1980 0 Postad 15 Oktober , 2013 Tänkte installera gångvärme i min Örnvik 640 weekend, mercruiser 2,0 diesel. Någon som gjort detta eller i övrigt har tips på hur man gör?// Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stormbrother 0 Postad 19 Oktober , 2013 Hej. För att få riktigt effektiv värme från motorn bör motorn vara utrustad med ett slutet kylsystem som är fyllt med en glykolblandning och kyler motorn via en värmeväxlare. Värmeväxlaren kyls i sin tur av havsvatten. Tydligen kan man ta ut värme från motorer med enbart havsvattenkylning också men hur effektiv den värmen är vet jag inte. Vi antar att din motor har värmeväxlare. Då behöver du ett värmepaket/defroster precis som värmepaketet i en bil. Defrostern kopplar du till motorn via två slangar. Tillopp och retur. Var på motorn du kopplar in slangarna måste du ta reda på. Lämpligtvis från en återförsäljare av din motor. Det borde finnas en sats att köpa med rörkopplingar att koppla på just din motor. Värmepaketet/defrostern måste vara placerat under motorns expansionskärl. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 Oktober , 2013 Kommer att ganska snart börja instaler gångvärme i min båt, fast på en annan motor - Lombardini. Frågan angående gångvärme var uppe alldeles nyss här på MG http://www.maringuiden.se/forum/;thread=518701 Sökte på ordet Gångvärme och det fanns många trådar i ämnet. Hoppas att nån kan svara på din motor specifikt, annars är ju principen den samma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Erik1980 0 Postad 22 Oktober , 2013 Tack för svar. Har ganska gott om plats i maskinrummet, tror du det går att sätta gångvärmarenheten där eller är det för långt att dra luftslang (ca 3 m) //Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser