Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
thundergod

Najad sålt igen

Rekommendera Poster

Gillholms marina har sålt vidare Najad till Lidköpings båtsnickeri. Klart vettigt att bara koncetrera sig på NW tycker jag. Mer på www.batliv.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Så får vi hoppas att det går bra för de olika ägarstrukturerna nu. Synd om Najad skulle försvinna; Nord West däremot kan lägga ner (bra för Storebro). Den enes död...

Skojar bara wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Önskar någon vågade testa att bygga lågprisbåtar. Om någon i världen har kunskaper i serietillverkningsteknik är det väl vi svenskar? Typ om Hallberg-Rassy lanserade en enkel basmodell för volymförsäljning. Lyxbåtar går det ju inte längre tretton på dussinet utan trettio.

Gjut skrovet. Gjut däcket. Gjut komplett innerliner. Montera motor och köl. Limma dit innerliner. Limma på däcket. Montera rigg och roder. Det är basmodellen. Resten hela vägen upp till lyxmodellerna är tillval.

Men det är väl inte så enkelt förstås. frown

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte bara att starta produktion av lågprisbåtar tyvärr. Kan inte tänka mig att HR har hela den instruialiserade processen med produktionslinjer, teknik mm såsom Bavaria, de stora franska varven mfl har. Det krävs nog ganska stora investeringar för att starta den typen av löpande band produktion. T ex Fairline har nyligen investerat i ny teknik och nya produktionslinjer för att kunna bygga flera olika modeller på samma lina på så sätt effektivisera produktionen. Det var en investering på flera tiotals miljoner bara det.

Jag är rätt säker på att förutom ngra få premium/nischvarv så är det bara de som klarar att investera i produktionen som bla Fairline, Princess mfl gjort på sistone. Nya effektiviserade prod linor, ny bygg teknik (resin infusion mm) som kapar byggtid och effektiviserar utan att kunden ser det, som kommer att överleva. Priserna på nya båtar har ökat betydligt mer än övrig inflation senaste 10-15 åren och ska försäljningen öka markant så måste priserna ned eller åtminstone stagnera och inte öka mer.

Dessutom skulle t ex HR knappast kunna använda namnet HR för lågprisbåtar utan att förstöra för preimiummodellerna. Ett nytt märke ska skapas, marknadsföras mm. Att kunna hålla minst samma priis/kvalitetsförhållande som dagens lågprisbåtar eller hellst bättre än nog inte alleles enkelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spännande! Tyvärr gav pressinfon så mycket...

Hoppas att man inte snålat in på seglingsegenskaperna för att få den billigare bara (grund lätt köl, låg rigg för att kompensera...) utan att den är en skojig, lite sportig båt också - eller att man snålat in på kölinfästningen lika Match-serien.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker nog Najad ska få fortsätta vara en dyr båt med hantverksmässig inredning mm.

Speciellt nu när det är Lidköpings båtsnickeri som tar över, det är ju just deras gebit att bygga fina träinredningar.

Därmed inget illa sagt om enkla, billiga och löpandebandproducerade båtar. Vore kul om något svensk varv med lite nytänkande kunde ge sig in i sådant, vi har en tradition av att bygga fritidsbåtar i det här landet. Det billiga båtarna kunde nå nya generationer (så som Bavaria tänker) och samtidigt får man inte vara främmande för tanken att faktiskt skrota bort de gamla plastbåtarna i sämst skick. 

Sedan kommer det alltid att finnas en köpkrets för de mer påkostade byggena som t.ex Najad, HR o.s.v. Jag tror att också delar av den nya båtgenerationen Bavariaseglare en vacker dag kommer att uppskatta det gedigna träarbetet och detaljfinnishen i en fin Najad och finns bara ekonomin inom räckhåll så köper man en. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snålmodeller finns det redan exempel på, Varianta 44 är en billigare verson från Hanse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart kommer det alltid att finnas de som betalar för en Najad, HR, Rosätra mfl. Det är bara frågan om hur många småvarv det finns marknad för. Ang. att Bavariaseglar byter upp sig så kan det absolut vara så. Bavaria själva har väl lite försökt fånga den kundkretsen iom Visionserien, som väl är mer påkostad?

Ett klart orosmoln för kvalitetsvarven borde ju även vara faktumet att de flesta storvarven (inte alla) hela tiden höjer sig när det gäller den synliga finnishen och känslan av kvalitet, utan att öka priset. Småvarven däremot höjer priserna betydligt oftare och prisskillnaden mellan massproducerat och kvalitetsvarv ökar alltså hela tiden, medans åtminstone den upplevda kvalitetsskillnaden sjunker (även om skillnaden fortfarande kan vara rätt stor såklart).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej pressmeddelandet gav inte mycket. Min gissning är att det är en vanlig 33:a men barskrapad på inredning och utrustning och eftersom jag har en sådan kan jag beträffande kölinfästningen säga att den är avsevärt mer tilltagen än någon svensk 70-80-talsbåt jag sett (därmed inte sagt att den håller för att gå på grund i 6 knop - det är ju ingen långköl).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gogglade lite och hittade några bilder; kan tyvärr inte länka eftersom det inte går att klistra in i forumet längre om man kör IE11... men du verkar ha rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är svårt att bygga ett billigt skrov utan att kompromissa med en del konstruktions- och tillverkningsaspekter.

En äldre HR (Vet ej hur de nya i detalj är byggda) har t ex alla skott plastade från båda sidor, plastade tvär- och längsgående stringers, skrov och däck hopplastat. Kölen nedbyggd. Dessutom är skrovet tjockt, dvs det går åt mer polyester och glasfiber. Både arbetstid per skrov och materialkostnad blir större och förmodligen ledtider då

förmodligen t ex skrov-däck plastningen måste härda en tid innan man kan fortsätta osv.

På volymbyggen har man ofta skotten stående i urgröpningar och de är väl på sin höjd limmade, man har en limmad innerliner istället för ordentliga plastade stringers. Skrov och däck är väl vanligtvis bultat ihop. Kölen bultad direkt mot flatbotten istället för nedbyggd. Osv. Resultatet är en kompromiss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror du är överdrivet pessimistisk om modern byggteknik. Det du beskriver låter snarare som hur en del svenska båtar byggdes på 70-talet. Den här länken visar hur ett av de största varven bygger idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den träinredning jag kan se i min båt är inplastad i skrovet. Kan inte se alla delar, bl.a. hur det är med taket går inte att se för där sitter en innerliner som täcker över.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...