Driven 0 Postad 15 Oktober , 2013 Hej alla erfarna båtägare Hoppas att få svar på i vilket läge drevet skall stå under vintern, i lägsta läge, högsta läge eller vad gäller (kanske inte spelar någon roll) Tacksam för svar. //Vetgirig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 15 Oktober , 2013 Mitt drev står precis rakt i en snickarbänk i mitt vardagsrume, senare på balkongen när jag bytt drevoljan. :-) (Eftersom jag plockar av de varje vinter p g a stöldrisken.) Skämt åsido, om du har drevet på båten så skulle jag ställa det i lägsta läge för att skydda tiltcylinderkolvarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 15 Oktober , 2013 Även så belastar man bälgar mindre i nedfält läge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Driven 0 Postad 16 Oktober , 2013 Tack för svar, då är allt som det skall vara, näst tråd från min sida får bli hur man byter olja i drevet, men det tar vi nästa år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 16 Oktober , 2013 Glöm då inte att ange drevets fabrikat och modell Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 16 Oktober , 2013 Oljan bör bytas nu i höst. Skulle du ha vatten i oljan så är det ingen risk att det fryser samt att du slipper ev reparationer till våren när alla ska ha gjort sina jobb Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Driven 0 Postad 17 Oktober , 2013 Så sant, Jag har ett DPH-drev från Volvo Penta tillverkat 2007 (Motor D6 330 från samma år) Jag har förstått att det är viktigt vilken vinkel drevet står i när man fyller på för att få rätt oljenivå, men det är säkert mycket annat att tänka på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 17 Oktober , 2013 Drevet skall vara nedfällt när man fyller på olja för att undvika luftfickor. Missa inte att kontrollera avgaskröken. Den som diskuterats mycket och ärjar/vittrar sönder. Problemen är från 07 enlig Penta men felet finns på tidigare årsmodeller också. Skulle din båt sjunka pga detta så gäller ej din försäkring Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Driven 0 Postad 18 Oktober , 2013 Jag hittade en instruktion, det står att drevet skall ha en lutning på 35 grader när man fyller på, sedan skall det tiltas ned för att sedan tiltas upp till 35 grader igen och eventuellt fylla på ytterligare vid behov. Jag antar att det har att göra med att man skall få rätt mängd olja i drevet, vad jag funderar över är hur jag vet att det står i 35grader, skall jag använda gradskiva och mäta mot en lodlinje (låter knepigt) eller hur gör man??? Tack för tipset med korrision i avgaskröken, jag har haft en utsänd från VP som konstaterat att mina är ok och att jag tydligen hade en lösning där det inte var någon fara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser