dynaflux 12 Postad 14 Oktober , 2013 När jag kör kommer det en lätt doft av dieselavgaser (med en lätt bouquet av gummi) från avgasslangen. Jag har försökt lukta mig till om det läcker någonstans men det verkar som hela slangen luktar. Jag kan inte hitta några skador och anslutningarna ser bra ut. Frågan är om detta är normalt eller om det möjligen är en slang som inte är avsedd för avgaser. Den ser rejäl ut men jag kan inte bedöma om det är en avgasslang eller om man fuskat och använt en vanlig kylslang. Den löper under en koj i akterruffen så det känns ju inte helt bra om det skulle vara ett läckage där. Det är inte så mycket att det luktar i akterruffen men när man lyfter på locket under kojen känner man alltså en lätt lukt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Motorkryssare 1 Postad 16 Oktober , 2013 Tycker nog du ska byta slangen. Hälsningar Karin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 16 Oktober , 2013 Där har vi ytterligare en skillnad mellan könen... Killen försöker promt att hitta en annan lösning än den uppenbara medan tjejen rakt av ger rådet; skaffa en lösning. Jag håller med Karin; byt slang eller stäng däcksluckan när ni kör Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Motorkryssare 1 Postad 16 Oktober , 2013 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Motorkryssare 1 Postad 16 Oktober , 2013 Max! Har försökt maila dig men det går inte! Maila gärna mig igen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 16 Oktober , 2013 Har skickat min epost till dig, hoppas det funkar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 17 Oktober , 2013 Fungerar kylningen som den ska, går motorn varm, har du bytt till motor med turbo eller fel på turbon, hur gammal är avgasslangen ? Luktar det bara bränt gummi eller luktar det även avgaser ? Bilder ..? Ett svar: Luktar det avgaser.... Byt....Inge snack ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 17 Oktober , 2013 Jag hakar på Hasses linje, du bör nog kontrollera om det kommer tillräckligt med kylvatten för att hålla slangen kall, känns den varm när man kört? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dynaflux 12 Postad 23 Oktober , 2013 Nej, den verkar inte varm. Svårt att beskriva lukten - varmt gummi med dieselavgaslukt. Säger inte så mycket att plåta slangen - den är bara svart. Ser ut som en avgasslang brukar men de kan ju vara rätt lika kylslangar. Jag har bytt avgasslangar innan och då har de haft stålarmering - är det så att de alltid har armering (och att kylslangar aldrig har det)? I så fall är det ju lätt att avgöra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 24 Oktober , 2013 Det borde ju vara en avgasslang du har och inte tex en sån här bränsleslang http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=4821 Om det är en normal avgasslang så krävs det i de flesta fall att kylvattnet går ut i denna också annars blir de för varma (installationskrav). De som är godkända för enbart avgaser tror jag är mer sälsynta och kräver även en helt annan installation då de blir betydligt varmare. FRÅGA: Blir den varm, den jag har i min båt blir bara ljummen på ytan och är därför dragen genom ett stuvfack utan att det ger några värmebekymmer eller lukt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 24 Oktober , 2013 Har nya avgaslangar och inga läckage i båten, när man lyfter på durken där de går så känns en förnimbar avgas/gummidoft. Jag tror helt enkelt att det kan bero på att dessa slangar inte är diffusionstäta som tex toaslangarna är. Faktiskt luktar det lite mer nu med nya slangar än det gjorde med de gamla så de kan ju bero på slangtyp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 27 Oktober , 2013 s59746 skrev . . . . Faktiskt luktar det lite mer nu med nya slangar än det gjorde med de gamla så de kan ju bero på slangtyp. ------------------------- När jag kollade runt så verkar det finnas många sorters avgasslang att välja på. Dyra och ännu dyrare, det dyraste är klassade typ A och typ B. Vilken sort eller fabrikat monterade du, kanske en typ man bör undvika om man vill slippa lukten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser