AndreasAn 9 Postad 14 Oktober , 2013 Har för första gången en båt med septitank, är det nåt speciellt man behöver göra i samband med vinterförvaringen? Tanken är givetvis tömd, så gott det går med handpumpen. Men bör man fylla på med nåt i tanken över vintern? Behöver man göra nåt med tankens avluftning? Tanken är i rostfritt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 14 Oktober , 2013 Se till att eventuella kulventiler är halvöppna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 14 Oktober , 2013 Varför halvöppna? Jag brukar öppna alla ventiler helt så fort båten står på land. /R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 14 Oktober , 2013 Just kulventiler kan ha vätska instängd bakom kulan som fryser vilket gör dem otäta eller i värsta fall spricker. Är de halvöppna kan detta inte ske så lätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasAn 9 Postad 14 Oktober , 2013 Just det, det läste jag faktiskt i senaste PB! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 14 Oktober , 2013 Frostskydd? Jag petade i glykol i toan nu i helgen och tog några tag så det rann igenom den halvöppna kulventilen mot sjön. (Fast jag får nog kassera den hinken sedan. :-( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 15 Oktober , 2013 OK. Tack för info! /R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tollaren 6 Postad 15 Oktober , 2013 Hej! Jag pumpade upp lite spolarvätska som frostskydd. Har hört att det är skonsamt mot packningar etc. Däremot vill jag ha min kulventil stängd (båten förvaras i varmhall). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 17 Oktober , 2013 Även jag brukar köra in glykol i WC-stolen och pumpa igenom (inte för tankens skull utan) för att spol-pumpen i stolen går ej att tömma helt och att det brukar rinna tillbalka det som finns i slangen efter WC på väg till septitanken (uppförsbacke till tankens övre del). Jag kör glykol, andra säger att packningarna inte mår så bra av det och använder sprit eller spolarvätska i stället, kanske det är bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 Oktober , 2013 Jag brukar fylla upp tanken med Klorin+vatten en vecka innan jag tar upp. Sen får det stå tills jag lyfter. På land sätter jag våtdammsugaren till utloppet på utsidan. Tillbaka i båten koppar jag att det sörplar i toaletten, då klämmer jag till med polygripen om avluftningen så att det sugs ut ordentligt i skålen. Alla ventiler öppnas och stängs några gånger på land innan de lämnas halvöppna, jag har aldrig haft några problem med öppna ventiler men det kostar inge att låta de vara halvstängda. Jag suger fö alla bordgenföringar från utsidan med våtdammsugaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser