Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
AndreasAn

Septitanken under vintern

Rekommendera Poster

Har för första gången en båt med septitank, är det nåt speciellt man behöver göra i samband med vinterförvaringen? Tanken är givetvis tömd, så gott det går med handpumpen. Men bör man fylla på med nåt i tanken över vintern? Behöver man göra nåt med tankens avluftning? Tanken är i rostfritt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför halvöppna? Jag brukar öppna alla ventiler helt så fort båten står på land.

/R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just kulventiler kan ha vätska instängd bakom kulan som fryser vilket gör dem otäta eller i värsta fall spricker. Är de halvöppna kan detta inte ske så lätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frostskydd?  Jag petade i glykol i toan nu i helgen och tog några tag så det rann igenom den halvöppna kulventilen mot sjön. (Fast jag får nog kassera den hinken sedan. :-(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag pumpade upp lite spolarvätska som frostskydd. Har hört att det är skonsamt mot packningar etc. Däremot vill jag ha min kulventil stängd (båten förvaras i varmhall).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även jag brukar köra in glykol i WC-stolen och pumpa igenom (inte för tankens skull utan) för att spol-pumpen i stolen går ej att tömma helt och att det brukar rinna tillbalka det som finns i slangen efter WC på väg till septitanken (uppförsbacke till tankens övre del).

Jag kör glykol, andra säger att packningarna inte mår så bra av det och använder sprit eller spolarvätska i stället, kanske det är bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar fylla upp tanken med Klorin+vatten en vecka innan jag tar upp. Sen får det stå tills jag lyfter. På land sätter jag våtdammsugaren till utloppet på utsidan. Tillbaka i båten koppar jag att det sörplar i toaletten, då klämmer jag till med polygripen om avluftningen så att det sugs ut ordentligt i skålen. Alla ventiler öppnas och stängs några gånger på land innan de lämnas halvöppna, jag har aldrig haft några problem med öppna ventiler men det kostar inge att låta de vara halvstängda.

Jag suger fö alla bordgenföringar från utsidan med våtdammsugaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...