Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
Steve_Drake

Byte av backslag kostar?

Rekommendera Poster

Har funderingar på att byta backslag på vår båt. Har läst lite om att man kan göra det själv med några polare, kall men ej för stark öl och gott om timmar. Undrar dock om någon vet vad en firma skulle ta på ett ungefär? Inser att det beror lite/mycket på hur det ser ut i båten etc. Men någon kanske kan höfta eller berätta om eget byte, har redan ett nytt backslag så det är bara jobbet som behövs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Albin25? kollade i din sjöbod, vilket backslag? Varför inte renovera det du har?

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry.. Får nog uppdatera lite. Har en Fjord 27 nu och vi har ett litet oljeläckage i backslaget samtidigt som att jag vill ha en bättre utväxling. Förre ägaren tänkte byta och köpte därför ett backslag med annan utväxling. Han renoverade även detta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tyvärr ingen aning om vad det kostar att byta backslag. Men jag har har varit med om att göra det en gång på en bekants båt. Som låg iland, på båtklubb. Och av det skälet övervägde han nog inte varv. Vi var sju stycken kaxiga män ( vi tror att bara vi är tillräckligt många så kan vi göra allt? Ofta funkar det faktiskt ...)

Det tog en hel lördag. Då drack vi några - men inte många öl. Sedan gjorde han färdigt själv dagen efter. Så amatörer behöver två dagar. Ett varv kanske en dag? Vad vet jag?

I varje fall så var det inte jag som planlade det hele så jag vet inte allt men kommer ihåg att vi hade en balk som vi fäste en elektrisk lyftanordning på. Sedan lyfte vi hela motorn! Du måste nämligen göra loss i någon ände för att komma åt backslaget. Vi lyfte nog upp motorn bra över en meter för att kunna komma åt bekvämt.

Sedan passade han på att byta motorkuddarna plus bränsledningar och även en pump för vatten i kölsvinet när vi ändå hissat motorn...

ett tips. Motorn hänger där, inte så svårt att fixa? Men backslaget väger också beroende på att det är ont om plats och få kommer åt att lyfta, då blir det byngligt och därmed tungt. Vi fick göra en provisorisk grej med storfallet som säkrade bommen och på bommen fäste vi block som firade ner backslaget. ( segelbåtar har sånt där i lådorna, praktiskt som tusan men har du motorbåt måste du kanske ha en extra tripod och en lift till? En tanke bara... )

Tror säkert du kan göra det själv men det tar längre tid än man tror, som vanligt? Efteråt sa han att han nog hade bytt axeltätning också om han tänkt på det innan...  En dag till eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om Du vill ha några vettiga svar, tycker jag att Du ska berätta vilken motor och vilket backslag vi talar om !!

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall göra så. Tänkte att det kanske fanns något tummen och pekfingrettips.

Jag har en Ford Lehman 2715E 120Hp och vill sätta in ett Borg Warner backslag 10-18-004.

Tanken med att byta är att jag vill ha nån knop till( annan utväxling) samt råda bot på ett litet oljeläckage som vi tror kommer från backslaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...