Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
signe68

Förfilter med vattenavskiljare

Rekommendera Poster

Hej

Skulle gärna vilja byta förfilteret på min båt. Enligt tydiga ägaren är det inte byt på minst 10 år.

Jag hittar ingen avstängningskran till bränsletanken Det finns helt enkelt ingen. Måste man tömma tanken om man vill byte den ?  Ser också ut som flitret är kopplad fel eftersom slangen från bränsletanken är koppad till ut pilen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter tanken över filtret?

Sitter utloppet från tanken vid botten på tanken?

Jag har visserligen en avstängningskran, men min tank sitter i sin helhet under det vattenaskilljande filtret och tar dieseln ut tanken via ett dykrör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utloppen från tanken är från tankens topp via ett kopperrör ner till filtret som sitter fast på tankens främre nedre del. Det ser ut som jag måste tömma tanken innan jag kan skruva loss filtret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då tar du diesel via ett dykrör som går ner till några cm ovanför tankens botten.

Det kan knappast va nån risk att lossa filtret och byt ut det även om tanken skulle va full. Det krävs ju nån form av pumpverkan för att få ut oljan. Man talar ju om sughävert, men då krävs det ju att det är fritt utlopp i andra änden. Du kan ju också släppa anslutningen mellan dykröret på tankens topp och kopparröret ner till förfiltret.

Själv hade jag nog bara öppnat filtret. Man skall inte röra mer än nödvändigt. wink

Lite oljespill blir det alltid när man jobbar med sånt. Om det går kan du ju ställa en behållare under. En gammal 2-liters glasskartong i plast är inte så dum om du får plats. 

Om det har nån större betydelse att filtret är kopplat mot pilarna vet jag inte. Det har tydligen fungerat i alla år. Möjligtvis att oljeflödet får fel flödesriktning genom själva filtret.

Själv skall jag i vinter skall jag montera ytterligare ett vattenaskilljande filter på ett extra dykrör som finns på tanken på min båt (avsett för en ev Reflexkamin) parallellt med det andra filtret.

Hade jag inte haft en motorseglare som till nöds går att segla med hade jag nog totalhavererat pg av skit i nyköpt bränslet som satte igen bränsleledningen. Gick för motor ca 100 meter från en klippig läkust, i saftig sjögång, när motorn stannade. 

Kommer aldrig mer att köpa diesel på okända ställen, utan att filtrera det genom en tratt typ Smart tech http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=1317&artname=Tratt%20Smart%20tech&sok=tratt

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack for hjälpen. Jag tror att jag forsöka bara ta bort filtret som du säger.

Det är märkligt hur olika folk gör just när det gäller filter byte. Jag var på båtmekaniker kurs förra helgen där man påpekade hur vktigt det är att byta filter värje år. Sedan dess har jag snakat med två killar som har haft båt länge. Den ena har aldrig bytt förfilteret på 17 år och den andra inte heller sen han köpte båt för 6år sen. De verkar inte så noga med finfilter byte heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Viktigt att koppla efter in och ut pilarna på vattenavskiljaren om man vill att den ska ta hand om det man får på köpet när man tankar.

Att inte byta finfilter, ja det är ju så att filtret filtrerar bättre och bättre tills det blir tätt, och vem vet när det blir tätt?

Dom som byter regelbundet varje år byter nog onödigt ofta, men det är klart bättre än för sällan.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt filter sitter i nivå med tanken, kan inte ha det högre pga platsbrist. Jag måste koppla bort slangen från dykröret innan jag öppnar filtret för att få stopp på flödet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag för många år sedan gick en båtmekanikerkurs för fritidsbåtar så sades de att man ska byta filter varje år, och dessutom på våren, eftersom dieseln kan paraffineras i filtret när båten inte används under vinterkylan.

Hur är det med det egentligen? Har aldrig hört talas om detta senare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det var så förr att dieseln kunde paraffinera. Minns från det militära att vi blandade fotogen i dieseln i terränglastbilar när det var riktigt kallt. Har dock inte riktigt förstått logiken, fotogen kan ju också paraffinera.

Hursomhelst så har senare standarder för bränslen införts, och man talar om filtrerbarhet där den diesel som säljs i Sverige är fullt filtrerbar ner till -32C. Tror det kan vara lägre norr om Dalälven.

Om du köper diesel i tex Spanien så är den fullt filtrerbar ner till -10C vintertid och 0C sommartid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu bestämt mig för att slanga ut dieseln och montera på en avstängningsventil typ kulventil. Nu är båtlivet helt nytt för mig men jag antar att det är inte så svårt att klara av. Sen är jag också av den åsikt att man bör ändra kopplingen till filtret. Är det bara att skruva loss koppling till filtret och skruvar på rätt ? Behöver jag tänka på nåt särskilt ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det är vanligt att montera filter bakvägen jämfört med tänkt flödesriktning eftersom att smutsen då först hamnar i koppen vilket gör att man visuellt (om kopen är genomskinlig) kan se om det finns smuts i bränslet.

/Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall du göra dig omaket att tömma tanken - vilket inte är fel om man har en för dig ny båt - så gör ren tanken ordentligt, när du ändå har tanken tom. Jag funderatde på det i tre år på min nuvarande båt och hade vissa farhågor. När jag till slut  pumpat ur  all diesel efter tre år (2011) var tanken i stort sett ren. Det fanns inte mer skit i tanken än att jag torkade upp det med en trasa. Då visste jag i alla fall att det inte fanns nån skit i tanken.

Sen byggde jag om tanken och flyttade den i samband med motorbytet 2012. Då fanns det inte tillstymmelse av skit i den.

Det fanns det dessvärre när jag gick hem från Vänern i sommras  - där jag fyllt 80 liter. Fick stopp egentligen tre gånger pga skit. Första gången trodde jag att det var vatten eftersom det vattenavskilljande filtrets glaskål enbart innehöll vatten. Sen fick jag stopp två gånger med filterbyet emellan innom 12 timmar. Egentligen var det dykröret och efterföljande krök som blev bom tätt. Gångtiden för motorn från rent filter till stopp var ca 20 minuter. Under de 50 åren jag har haft diselmotor har jag i stort sett bytt bränslefilter vart 5;e år.

Nu skall jag montera ett extra vattenavskiljande filter på ett extra dykrör (avsett för en Reflekskamin) och koppla det med kranar så att jag enkelt kan koppla över från ordinarie filter/dykrör till det extra - utifall att jag skulle bli drabbad igen. Det är inte trevligt att få stopp i lo för land i 10 -12 m/sekoch en saftig sjögång. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här verkar det vara många som kan sina saker!

Någon som vet hur man byter filter samt trasig vatten-i-filter givare på en Volvo Penta D3? (se bild) Om det larmar på vatten i filter, hur tömmer man då ut det? Måste man lufta efteråt? Det verkar jobbigt...

 

(Bilden skall roteras 90gr åt vänster, men jag hittade inte var man gjorde det :) )

post-106166-0-92405900-1413455152_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här verkar det vara många som kan sina saker!

Någon som vet hur man byter filter samt trasig vatten-i-filter givare på en Volvo Penta D3? (se bild) Om det larmar på vatten i filter, hur tömmer man då ut det? Måste man lufta efteråt? Det verkar jobbigt...

 

(Bilden skall roteras 90gr åt vänster, men jag hittade inte var man gjorde det :) )

Hej.

Byta filter gör du genom att ta bort locket och byta insatsen och återmontera med

nya packningar. Givaren skruvar du bort och ersätter med en fungerande. Om du får

larm för vatten så kan du lossa proppen i botten av filterhuset och låta det rinna

tills det bara kommer diesel. I de flesta fall behöver du då inte lufta systemet.

Ingemar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Hej

Det är vanligt att montera filter bakvägen jämfört med tänkt flödesriktning eftersom att smutsen då först hamnar i koppen vilket gör att man visuellt (om kopen är genomskinlig) kan se om det finns smuts i bränslet.

/Niclas

 

Och det är lika fel som det är vanligt, detta är en myt som pågått länge att vända filtren baklänges. Vattenavskiljningen störs om man gör det och hela operationen får motsatt verkan, man ser visserligen skräpet men vattnet tar sig förbi.

Koppla som tillverkaren har tänkt sig, det finns goda grunder för det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...