Gå till innehåll
söndag 28 december 2025
Gäst Johan

Styrpulpetbåtar - bra och dåliga märken?

Rekommendera Poster

Gäst Johan

Jag är på gång att köpa en styrpulpetbåt för enklare dagsutflykter i Mälaren. Jag var därför på båtmässan i helgen för att kolla in läget och formligen baxnade över utbudet! Ännu mer rådvill bestämde jag mig för att kolla lite på nätet... Inget direkt matnyttigt. En kopia på en test i Båtnytt eller motsvarande kostar ca 100 kr! Vad blir inte det när man börjar från början? Finns det ingen vänlig själ som kan rensa lite i marknaden? Vad är båtmarkandens Skoda resp. BMW (och allt däremellan)? Vad har de för olika karaktärer? Vad är extra viktigt att tänka på? O.s.v. En hemsida, en speciell artikel i ett visst nummer eller hemsida duger också gott. MVH/ Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Lasse

Här kommer ett bra svar som jag fick på en liknande fråga i www.marinan.com. Den kunniga författaren heter Björn Fransson. ---------- Hej! Ryds verkar ha stora kvalitetsproblem. Undvik, särskilt som det ska bli din första båt. En styrpulpet är kanon om det är varmt och soligt. Mindre kul och du har folk i båten som tycker att det är tråkigt att det regnar på hemvägen. Kan bli lite kallt på kvällen. Har du små barn så är en HT bekvämare. Åker du mest själv så får du väl se till att ha bra kläder. Yamarin har fina båtar med god kvalitet. Uttern har rätt tunga HT och fina styrpulpetare Gamla Buster låter rätt mycket om skrovet i sjön. De nya går tyst. Annars är aluminum bra eftersom det tål steniga stränder osv. Lite kantiga och vassa inuti. Silver är i så fall bättre eftersom de går tystare och har inredning i glasfiber. Alubåtar stjäls ofta. Crescent är bra. Fast det finns många olika modeller. De gamla HT är små och långsamma. De nya är bättre. Terhi är gjorda i ABS-plast. De gamla var inte UV-skyddade så plasten spricker. Har en sådan själv. De nyare (-85+?) är UV-skyddade. ABS-plasten är också ett bra material som du inte behöver vara så rädd om. Örnvik vet jag inte så mycket om. De är väl ok... Det är en djungel. Det beror på hur du ska använda den, och hur många som ska åka i den, och var. Ute i skärgården så är 5 m inte så mycket och du vill åka fort och någorlunda bekvämt. En v-bottnad båt går bättre i sjön men drar lite mer än en båt som är planare i botten. Motorer är inte heller så lätt. Tvåtakt eller fyrtakt? Vattenskidor (acc) eller bränsleekonomi? Ny eller gammal? Satsa på en så ny motor som du har råd med. Tillförlitlighet är viktigare på en båt än en bil. Vill du absolut ha en fyrtaktare (jaa!) så spelar inte fabrikatet så stor roll. De är ungefär likvärdiga (utom Suzuki som är lite bättre på allt). Ska du ha tvåtaktare så välj Yamaha. I alla fall en trecylindrig. Max 7-8 år gammal. Har du ont om handlare där du bor så tänk på service och resevdelar. Ska du köpa allt nytt? Då är det bara båttypen du ska bestämma dig för. Och tänk dig för om du fastnar för Ryds. Nya tvåtaktare är nästan lika snåla som fyrtaktare. Det här kan bli hur långt som helst. Köper du en ny så kan säljaren dra alltihop. Lycka till! /Björn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Johan

Hej! jag tittade på många styr.p.båtar innan jag fastnade för micore 500GT.Det var bla priset och andra detaljer som avgjorde.lättdriven och sjösäker,gör 42knop med en gammal 85hk.kvaliten verkar bra har bara haft den 1år men använt den flitigt och är jätte nöjd med den deras hemsida har adress www.micore.just.nu

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Bo Edström

Hej, 500 DP fick bra kritik i en jämförande test mot andra styrpulpetbåtar i 5 meters klassen som jag såg i nån båttidning. Tillverkarens hemsida: http://www.quantumboats.net Om Du vill läsa artikeln så kanske jag kan ordna fram den och e-mail dig den - hör av dig i så fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Hej ! Jag såg att man talade väl om Yamarin....Jag stod precis som du inför detta problem inför denna säsong. Jag fastnade för just Yamarin som jag tyckte var snygga, praktiska och dessutom hade väldigt fin finish. Jag köpte en ett år begagnad Yamarin 4510 med en 50 hk fyrtakt (Yamaha). Allt har funkat bra och vi (två vuxna med barn 7 och 4 år) har haft en trevlig båtsommar. / Vi längat till nästa sommar....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Lennart Blom

Läste i maringuidens bryggsnack om styrpulpetbåtar bra eller dåliga. Där nämndes bla. Quantum Jag köpte en Q. 500 DP med en Tohatsu 50 hk br.insprutad. Motorn går mycket bra marchfart 24 knop c:a 0,45 l/dist. Båten går lungt och fint i sjön, kanonlösning med kapellet det går snabbt att fälla upp vid behov.man sitter mycket bra skyddad bakom den dubbla pulpeten. Inget skrammel i båten. Jag har kört 380 distans under sommaren -02. MEN det finns ett problem med min båt den är skrynklig: Har pratat med tillverkaren dom säger att det är skumfyllningen som ej har släppt från skrovet, men det går att fixa. Jag skall försöka få ner båten innan jul så skall man åtgärda felet. Det ser för jävligt ut men båten går nog inte någe sämre för det.Utöver skrynkligheten så kan jag rekommendera båten med ett tillägg att Kanske båten tjänar på den extra vikten hos en fyrtaktare. Orsaken till att jag valde den lättare tvåtaktaren är att jag har riggat den för trollingfiske och eftersom att pulpeterna sitter långt bak så ville jag inte ha så mycket vikt i häcken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst john

att klanka ner på att tex ryds har problem vid tillverkning är nog att ta i, jag jobbar på ett varv där jag bla har hand om reklamationer på nybåtar och kan med gott samvete säga att ryds ligger inte sämre till i kvalitet än andra. -Och mängden reklamationer ligger på samma nivå för de flesta tillverkare av båtar i 4-6m klassen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Andreas

Jag säger bara Corall 6000! Handupplagd, inget fusk, 6m lång 2m bred, 500kg, ingen planingströskel. Har testat flera olika båtar på den 6 sjömil långa tur ut till ön/sommarstugan i öppet hav med tidvis grov sjö. Corallen är lugn hela tiden utan problem. Med 40hk på akterspegeln lastade vi båten full med plankor och 4 personer samt packning, trot eller ej den gick upp i planing hela vägen. Har idag 60hk 4-takt då gör den 32 knop vid 5300rpm. 5 pers och väskor = 28 knop. Ofattbart bra!!! Jag såg att båten var med på mässan i gbg, den fanns nu i blått skrov lite mer lull lull. man kan se båten på www.corall.nu Bättre styrpulpet finns nog inte! Dålig plast existerar inte när den handuppläggs av proffs som bygger 1st styrpulpetmodell för skoj skull.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Bart Muller

Håller fullständigt med förra inlägget. Men addressen är nu www.corall.net.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...