gbgdc 0 Postad 12 Oktober , 2013 Hej! Efter en skön första sommar med båt tog jag idag upp båten på land för vintern. När jag började undersöka båten lite närmare efter att ha spolat av den märkte jag att mitt drev var väldigt glappt i sidled. Jag kan alltså rucka på drevet fram och tillbaka. Vad kan detta vara? Har märkt att det glappar lite i styrningen vid körning och att det lixom hugger i ratten när jag väl svänger. Jag tänkte höra med er om det finns någon i närheten av Göteborg som tycker att det är roligt att skruva med dessa drev och skulle vilja hjälpa mej med detta då jag anser att jag inte kan skicka in grejorna till en marina varje gång det blir nått fel. Jag vill hellre lära mej så jag kan fixa problemen själv när de väl dyker upp. Båten står på trailer och är lätt att flytta på. En annan sak är att drevet sjunker vid körning. Har läst lite om detta på forumet och tänkte nog ge mej på att byta o-ringarna i trimpumpen. Men är det troligt att det är o-ringarna i pumpen som är dåliga när oljenivån sjunker? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gbgdc 0 Postad 12 Oktober , 2013 Jag kom på att jag har ytterligare en fråga angående konservering av motorn som är sjövattenkyld. Efter att jag kört igenom motorn med sötvatten i en 15-20min så tänkte jag tappa ur allt vatten i blocket för att vara säker på att få med glykolen överallt. Kan någon säga om det är plugg nr.5 som är tänkt som dräneringsplugg? http://www.marinepartseurope.com/sv/zoom.aspx?src=/PentaPictures1000/8059.jpg http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7744030-26-18049.aspx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gbgdc 0 Postad 12 Oktober , 2013 Eller räcker det eventuellt att släppa på slang 38? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 12 Oktober , 2013 Hej. Om motorn är sjövattenkyld, måste du öppna pluggarna på båda sidor om blocket, på båda avgaslimporna, slang 38 och slangarna på sjövattenpumpen. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fjordskar_78 1 Postad 13 Oktober , 2013 Hej! Utan att ha kikat på ditt drev så tror jag att du har glapp i axeln till styrgaffeln. Den är lagrad i två plastbussningar som är monterade på insidan av skölden. På mitt drev räckte det dock inte att byta bussningarna utan axeln var för sliten. Bussningarna är billiga men ev byte av styrgaffeln är dyr som pocker. Jag valde att svarva ner övre delen av axeln ngn millimeter o låta tillverka en ny bussning. Helt glappfritt är det svårt att få. Jag reserverar mig, för det kan vara andra orsaker till ditt glapp i drevet. Lycka till!! //Niklas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gbgdc 0 Postad 13 Oktober , 2013 OK! Jag har lite svårt att hitta alla dessa pluggar. Kan någon visa på sprängskissen? Eller rättare sagt pluggarna på blocket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 13 Oktober , 2013 Hej. På SB sida sitter den längst ned på blocket precis framför startmotorn, och på BB sida ungefär mittemot SB-pluggen. Nyckel 9/16 bör passa om det är originalpluggar. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gbgdc 0 Postad 13 Oktober , 2013 OK! Tack för all hjälp! Jag var nere idag vid båten men tog bara bort alla slangar jag kunde se. Jag körde igenom ca. 25liter glykol. Tog ett tag innan det kom ut. Sedan släppte jag på alla slangar igen. (rätt eller fel) ?? Tror ni att jag behöver göra om detta? Jag hittade inte dessa dräneringspluggar du pratar om men jag inser nu att jag antagligen tittade för högt upp. Brukar dessa sitta hårt och vara svåra att lossa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 13 Oktober , 2013 Hej. Nja, så hårt brukar dom inte sitta. Med rätt verktyg och om det är skapligt åtkomligt så ska det inte vara några problem. Har du kört i glykolblandningen och motorn inte var varmkörd så är det stor risk att du inte får in den i motorblocket eftersom termostaten inte är öppen. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gbgdc 0 Postad 14 Oktober , 2013 Tack för all hjälp! Jag har nu konserverat motorn 2 gånger, och ändå kan jag inte hjälpa att känna lite oro. Har gjort precis som du skrev så det ska nog vara bra. Vad gäller trimpumpen, kan man plocka loss den och låta provtrycka på nått sätt? Angående glappet som någon trodde var bussningarna vid styrgafflen så tror jag att jag får be en marina kolla på detta då jag känner att jag varken har platsen eller kunskapen att fixa detta. Är detta något som kan förvärras eller gå sönder ännu mer om man inte gör något åt det i vinter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fjordskar_78 1 Postad 14 Oktober , 2013 Har du glapp i styrgaffelns axel så har du troligtvis ett mindre vattenläckage genom skölden vid gaspådrag pga att aktern sänks. För att reducera läckaget kan du pumpa fett i smörjnippeln som är monterad på rorkulten innanför skölden. Det är risk för korrosionsskador på roderkult, länkarmar och mm som är placerade innanför skölden vid långvarigt läckage. //Niklas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gbgdc 0 Postad 17 Oktober , 2013 Jag filmade lite på drevet när jag ruckar på det. Blir osäker på om det har med styrningen att göra? Eller om det är de här bussningarna som du tror. Jag vill minnas att när jag körde båten rakt fram så fanns ett glapp innan man kände att drevet tog i och rörde på sig. Pratade med en reparatör och han sa att han kunde hjälpa mej med detta om jag ville. Men han sa att lite glapp är det på alla 290-drev och det ska inte vara helt stumt. Lät på honom som att han tyckte att om jag inte lider av det eller upplever en massa vibrationer så var det inte så farligt. Jag har inte visat videon för honom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fjordskar_78 1 Postad 17 Oktober , 2013 Tyvärr fick jag inte filmlänken att fungera på min iPad. Som sagt glappfritt blir det aldrig men du skall inte kunna rucka hela överdelen av drevet i sidled som jag kunde på mitt drev. Jag märkte inget av glappet när det gäller funktion på drevet, men det läckte in havsvatten via styrgaffelaxeln som medförde korrosionsskador på detaljer monterade strax innanför skölden. //Niklas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 18 Oktober , 2013 Filmklippet är privat... :-( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gbgdc 0 Postad 19 Oktober , 2013 Mitt fel. Den ska nu förhoppningsvis vara offentlig. Jag har kikat lite och det verkar som att det är glapp där alla tror. Frågan är om det är för mycket glapp för att vara normalt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maltez 1 Postad 19 Oktober , 2013 Hej, JA, det är tveklöst bussningen/arna till styrgaffeln....kostar inte många kronor på Penta...men drevet måste monteras av för att du skall kunna dra ur styrhjälmen och byta bussningarna... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser