Square 0 Postad 12 Oktober , 2013 Hej, Går i väntans tider efter att ha beställt en Flipper 880 ST och undrar om det finns några här på forumet som har någon erfarenhet av den båten? Har kört 880:n en kort sväng innan köp men det vore trevligt att höra era synpunkter om båten och även hur båten var motormässigt bestyckad! Bara sju månader kvar till sjösättning ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Square 0 Postad 22 Oktober , 2013 Ingen som kört eller köpt 880 ST på forumet??? Nåväl, den har ju inte funnits så länge så det kanske inte är så konstigt. Vidgar frågan då eftersom jag är rätt nyfiken på att höra vad den allmänna uppfattningen är om båten så tyck gärna till om vad ni tror om modellen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 22 Oktober , 2013 Grattis till ny båt! blev det enkel eller dubbelmontage? Tittade på båten på allt för sjön och gillade både planlösning och utförande som kändes modernt och fräscht! Enda fågetecknet är ju utombordare och hur det tas emot av marknaden. Med sinel så blir nog inte förbr så vansinnigt hög + att inköpspriset var ju klart ok! Dessutom är ju lösningen med akterruffen mm helt avhängingt lösningen med utombordare så jag tycker man gjort rätt val! Jag tror att ni blir nöjda med båten och av det lilla jag klämde och kände så tycker jag det är mycket båt för pengarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Square 0 Postad 22 Oktober , 2013 Hej, och tack! Vi valde att gå på dubbelmontage av flera olika anledningar. När det gäller bränsleförbrukningen så är den faktiskt inte högre med dubbla sugmotorer än med en singel kompressormatad! (iaf enl test gjord av tillverkaren) Verkar ju rimligt mht kompressormatade motorers förbrukning vid tyngre belastning. När det gäller utombordare vs inombordare så var det en av anledningarna till att vi köpte denna båt. Naturligtvis är det som du skriver att man vinner utrymme men vi är även lite brända på strulande inombordare och veckor av väntan på reparationer. Hur som helst gillar vi båten och dess design och nytänk och det är ju det viktigaste även om jag är nyfiken på vad andra tycker! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tindritus 0 Postad 22 Oktober , 2013 Grattis till en fin båt! Utombordare hör till framtiden, inget ålande i motorrum och lättare med det mesta runt om kring. Enda som tynger är i så fall den dyrare försäkringen, men fördelarna överväger. Nästa båt blir en stor utombordare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 23 Oktober , 2013 Det tycker tjuvarna med.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 23 Oktober , 2013 Precis! 880ST är ju en riktigt fin båt och jag förstår fördelarna med utombordare helt klart. Speciellt lösningen med akterruffen är ju riktigt tilltalande på Flippern.. Har dock själv blivit av med två 50hk och en 100hk utombordare på bara några år vilket gjorde att när vi skulle välja och beställa nuv båt (Bavaria 28 sport) så var utombordare aldrig aktuellt. Den stora fördelen för mig med inombordare är badbryggan men även solbädden och det enorma stuvutrymmmet som blir ovanpå motorn såsom vår båt är konstruerad. Nackdelen är för mig drevet som kan upplevas som en något känslig konstruktion samt det minst sagt höga inköpspriset för motorn (D4 300). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Square 0 Postad 23 Oktober , 2013 Helt rätt ang stöldrisken med utombordare. Den kan man inte snacka bort oavsett hur mycket stöldskydd, securmark och bevakning i hemmahamn man har. Risken är alltid större med utombordare, sedan beror det ju på var man bor och hur man skyddat sig hur stor/liten risken är! Sedan när det gäller utombordare vs innombordare så finns ju inget rätt eller fel utan det handlar ju mer om vad man prioriterar och värderar i förhållande till vad dom olika lösningarna har för för/nackdelar! Kul i vilket fall att höra era synpunkter om båten. Väntar med spänning på att någon av båttidningarna ska göra/publicera test om båten! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pauce 10 Postad 23 Oktober , 2013 Du kanske har sett denna? Om inte så blir du nog iaf inte mindre sugen på sommar efter att du sett den.https://hamnenplay.solidtango.com/video/131003-flipper-880-st Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Square 0 Postad 23 Oktober , 2013 Nej men tusan, den testen har jag inte sett trots att jag letat efter tester av båten! Kul, och naturligtvis extra kul att den får bra kritik och är utrustad med dom motorerna jag valde :-) Stort tack för tipset! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 23 Oktober , 2013 Om det enda negativa som presenteras är ett sparsamt tilltaget sjökortsfack och avsaknad av lull-lull reglage så skulle jag sova gott ända fram till leverans i vår Dessutom ärligt impad av lågfartsegenskaperna där runt 10 knop, skulle vara riktigt intressant att se en objektiv flödesmätning/distansförbrukning i den farten. Edit: fick du några siffror på det vid köp? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Square 0 Postad 23 Oktober , 2013 Jo men precis så känner jag, lite lättad är jag för även om jag gillade båten när jag provkörde den så hade det ju varit trist om den blivit sågad vid första test... Fick fint diagram som visar förbrukning/varvtal och ljudnivå från 0 till toppfart. Nedan några värden: 6,4 knop - 1,78ltr/nm 7,6 - 2,19 9,4 - 2,46 14,2 - 2,22 18,6 - 2,12 23,0 - 2,05 27,5 - 2,15 31,9 - 2,42 37,2 - 2,92 Uppmätt med två pers ombord och 300ltr drivmedel, 4m/s vind och 0,4m vågor :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zwen 280 Postad 23 Oktober , 2013 Din D4 kostar väl inte nämnvärt mer än de 2 utombordarna tillsammans? 2 st 150 hk utombordare går väl säkert lös på runt 300k? Sedan har ju du antagligen en bränsleförbrukning som ligger långt under Flippern. Jag har själv en båt som är både lite längre och tyngre än Flipper 880 men snittar bara lite drygt hälften av förbrukningen med en 19 år gammal 230 hk diesel. Luffar jag i 7 knop handlar det bara om en tredjedel. I USA kan jag förstå att stora utombordare kan slå eftersom de är mycket billigare och dieseln mycket dyrare än bensin, men här i Norden tycker jag det verkar tveksamt. Flippern verkar vara en mycket fin båt dock!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 23 Oktober , 2013 Ingen som helst anledning att spara på farten med andra ord. Jobbar du mycket med trim? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Square 0 Postad 23 Oktober , 2013 Helt rätt, men det viktigaste för mig är att den ska gå bra i ca25 knop för det tycker jag är en behaglig fart i fint väder samt att man ska kunna köra i relativt låg fart och ändå plana när det är grövre sjö! Ang trim, ingen aning, detta är testsiffror från fabriken... När det gäller bränsleförbrukning så spelar det inte så stor roll om det tar 1,5 eller 2,0ltr/nm om man tex kör 300nm/säsong för den merkostnaden (ca 2000kr) är rätt försumbar (välj att förstå mig!) om man ser det i relation till vad totala kostnaden med värdeminskning, försäkring, hamplats, service och vinterförvaring osv är... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 23 Oktober , 2013 Ja vem vet, kanske slår denna idé också igenom på bilarna. Kunde väl vara snyggt med motorn hängande utanpå... Lätt att ta av, lätt att meka, lätt att sno. Skämt åsido; jag har ingen åsikt om detta med utombordare förutom möjligtvis att jag inte tycker att det är särskilt snyggt med en utombordare som liksom sabbar en snygg båts linjer. Sedan kanske man inte bygger in en inombordare i en liten Ryds... Ja ni fattar... kanske! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 24 Oktober , 2013 Vet inte vad 2x150hk går på exakt. men D4 300 med DPH drev går på ca 440´ senast jag tittade. helt sjukt faktiskt. Sedan betalar väl inte båttillverkarna de priserna antar jag. Merpriset mot V8 var ca 250´ mitt fall. i 25 knop drar min 1,7L/nm men då väger min båt betydligt mer, ca 5 ton med lite soppa i. Den stora fördelen med utombordare för mig skulle vara att man har total kontroll över tilt mm och kan gå in på grundare ställen/stränder mm. Som det är nu så är man lätt orolig för drev mm så snart man ska in på lite grundare vatten. men för min del personligen så uppväger fördelarna med inomborare med råge. Och i dagsläget skulle jag inte köpa en båt med utombordare även om just Flippern är väldigt fin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 24 Oktober , 2013 Grattis! Har ingen mer erfarenhet än att det ver den enda båt på båtmässan i våras som jag blev ordentligt sugen på! Jag hoppas på hopplöst andrahandsvärde så jag kan handla en bättre begagnad om några år! :-) Redigt avundsjuk! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Square 0 Postad 24 Oktober , 2013 Tack för det! Skönt, då finns det iaf en presumtiv köpare om jag kommer på tanken att sälja om några år :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ljusdans 13 Postad 23 Augusti , 2014 Hej, och tack! Vi valde att gå på dubbelmontage av flera olika anledningar. När det gäller bränsleförbrukningen så är den faktiskt inte högre med dubbla sugmotorer än med en singel kompressormatad! (iaf enl test gjord av tillverkaren) Verkar ju rimligt mht kompressormatade motorers förbrukning vid tyngre belastning. När det gäller utombordare vs inombordare så var det en av anledningarna till att vi köpte denna båt. Naturligtvis är det som du skriver att man vinner utrymme men vi är även lite brända på strulande inombordare och veckor av väntan på reparationer. Hur som helst gillar vi båten och dess design och nytänk och det är ju det viktigaste även om jag är nyfiken på vad andra tycker! Hej, Både jag och frugan är nyfikna på den här båten, då den verkar ha helt rätt egenskaper för en barnfamilj på båtsemester (är dock ingen snurrefantast, men då det utgör grundförutsättningen för hela konstruktionen kan man ju leva med det :-) Hur har det gått? Fler som har erfarenheter? Vi spanade hela båtsommaren, men lyckades aldrig möta någon IRL. Än så länge kan vi bara sukta efter den, men om några år känns den som ett lockande alternativ. Vi gillar verkligen kombinationen av möjlighet att ha fyra bäddar uppbäddade hela turen, det skjutbara taket som gör båten till både HT och daycruiser i ett, trappan till fördäck, pentry i sittbrunnen och fin gång i 10-12-knopsområdet (kanon för oss som måste ta oss igenom hela 12-knopsområdet i den översvämmade trädgården på ostkusten på väg ut). Har inte sett någon annan båt som kombinerar dessa egenskaper, men applåderar att lösningen med tak som skjuts in i targabåge är på frammarsch (Grandezza 27 OC tex). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Square 0 Postad 25 September , 2014 Hej, och tack! Vi valde att gå på dubbelmontage av flera olika anledningar. När det gäller bränsleförbrukningen så är den faktiskt inte högre med dubbla sugmotorer än med en singel kompressormatad! (iaf enl test gjord av tillverkaren) Verkar ju rimligt mht kompressormatade motorers förbrukning vid tyngre belastning. När det gäller utombordare vs inombordare så var det en av anledningarna till att vi köpte denna båt. Naturligtvis är det som du skriver att man vinner utrymme men vi är även lite brända på strulande inombordare och veckor av väntan på reparationer. Hur som helst gillar vi båten och dess design och nytänk och det är ju det viktigaste även om jag är nyfiken på vad andra tycker! Hej, Både jag och frugan är nyfikna på den här båten, då den verkar ha helt rätt egenskaper för en barnfamilj på båtsemester (är dock ingen snurrefantast, men då det utgör grundförutsättningen för hela konstruktionen kan man ju leva med det :-) Hur har det gått? Fler som har erfarenheter? Vi spanade hela båtsommaren, men lyckades aldrig möta någon IRL. Än så länge kan vi bara sukta efter den, men om några år känns den som ett lockande alternativ. Vi gillar verkligen kombinationen av möjlighet att ha fyra bäddar uppbäddade hela turen, det skjutbara taket som gör båten till både HT och daycruiser i ett, trappan till fördäck, pentry i sittbrunnen och fin gång i 10-12-knopsområdet (kanon för oss som måste ta oss igenom hela 12-knopsområdet i den översvämmade trädgården på ostkusten på väg ut). Har inte sett någon annan båt som kombinerar dessa egenskaper, men applåderar att lösningen med tak som skjuts in i targabåge är på frammarsch (Grandezza 27 OC tex). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Square 0 Postad 25 September , 2014 Hej, nu har vi kört en säsong och ca 350nm och gissningsvis sovit ca 25 nätter i den och kan bara konstatera att vi är supernöjda! Bäst sover vi vuxna i akterruffen och barnen har huserat i förpiken. En sommar som denna har vi verkligen uppskattat det skjutbara taket samt den stora solbädden i aktern. Skrovet uppträder mkt bra i sjö och jag upplever den riktigt rolig att köra och den känns nästan lite sportig! Stor uppmärksamhet och många som är nyfiken på båten får man räkna med men det är ju mest bara skoj i synnerhet som vi fått många positiva kommentarer. Det enda negativa vi upplevt är akterankaret som är av "plättyp", snyggt instalerat men inte så pålitligt som tex Bruce så det ska vi göra om i vinter. Nackdel är även septistanken som endast kan tömmas med vacumsug. Miljövänligt men inte så praktiskt så även här måste vi hitta en lösning inför nästa sommar. Men, på det stora hela så är vi grymt nöjda över att vi valde denna framför Aquador 28HT som vi hade som alternativ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MaHaX 0 Postad 1 Juli , 2015 Har spanat en längre tid efter denna båt. Är det någon som har sett ett objekt på begagnatmarknaden ännu? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-L 37 Postad 2 Juli , 2015 Har funnits några ute i Finland. Finns lite annonser ute. http://www.nettivene.com/en/moottorivene/flipper/599960 http://www.nettivene.com/en/moottorivene/flipper/503229 http://www.nettivene.com/en/moottorivene/flipper/574941 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frankdaycruiser 7 Postad 29 Juli , 2021 (redigerade) Finns det fler förbrukningssiffror för de olika motoralternativen som den har levererats med? Dessa har jag hittat så långt. Redigerad 29 Juli , 2021 av frankdaycruiser Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frankdaycruiser 7 Postad 6 Augusti , 2022 Kan även tipsa om denna grupp där Flipper 880ST samt Flipper 900ST diskuteras flitigt. https://www.facebook.com/groups/910600873096252 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser