Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Martin-Winga29

Hur ta fram vattenlinjen?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Båten skall tas upp den 21:e.

Efter att tidigare ha blästrat och epoxibehndlat botten och målat ny bottenfärg finns inte vattenlinjen kvar.

 

Hur gör jag för att få fram vattenlinjen igen och få den på rätt ställe?

 

Läste ett tips om att paddla runt båten med jollen och samtidigt markera med en spritpenna stödd på en bit frigolit. Låter som en primitiv men dock fungerande metod, förutsatt att det är stilla vatten.

 

En annan metod gick ut på att lägga båten på land men då gällde det att få båten 100% i våg, i alla fall i sidled.

Hur vet man att båten ligger i våg? Vad använder man som säker referenspunkt, mao var placerar man vattenpasset? Eller kanske vattenslangmetoden, men referenspunkt är ju stora frågan.

 

Alla tips är välkomna :)

 

Med vänlig hälsning, Martin.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns tre metoder som jag känner till.

Den traditionella med planka och snöre.

Med laservattenpass.

Sen finns det en metod med genomskinlig slang med vatten i, som jag provade men aldrig lyckats med.

På stora båtar kör jag alltid med planka och snören.

På små båtar använder jag gärna laservattenpass. Speciellt om de är klinkbyggda. Det är ju alltid svårt i lanningarna - där borden möts. Vattenlinjen skall ju gå i zikzak, speciellt i aktern, för att den skall bli rak.

Här har jag mer idetalj beskrivet när jag slår ut en vattenlinje.  http://thallatha.blogspot.se/2010/06/vattenlinje.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Direkt när du tagit upp båten brukar man ganska tydligt se var vattenlinjen varit. Mät då avståndet från relingen ned till vattenlinjen vid exvis varje mantågsstötta. Med dessa mått blir det ganska lätt att senare återskapa vattenlinjen.

 

/Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min 6 m långa båt använde jag en sk korslaser som lägger ett vågrätt laserstreck (och ett lodrätt om så behövs). Jag tog mått på gamla vattenlinjen i stäven och i hörnen i aktern innan jag slipade, hade turen att vara förutseende där... Sedan var det bara att justera in stödhjulet på trailern så att laserstrecket stämde med märkena i för och akter. Båten behöver naturligtvis också vara i våg i sidled, annars gör vattenlinjen en båge. Metoden behöver en del utrymme bredvid båten, annars blir man tvungen att flytta lasern några gånger, något som försvårar inställningen av skrovet i längsled. Om du känner någon i byggsvängen som lånar ut sin korslaser slipper du köpa. En simpel för hobbybruk är inte så dyr och är användbar i en massa situationer också.

Om du inte har mått från den gamla vattenlinjen kan du kanske sno måtten från någon likadan båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja metoden med brädor och snöre känns mest aktuell. Men huvudproblemet återstår. Hur får jag båten i våg?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver bara få båten i våg i sidled. Lägg en rak planka eller rättskiva över sargen eller annat lämpligt ställe och lägg på ett vattenpss. Justera skruvarna på vaggan så att båten står i våg.

Har du inga justerskruvar på vaggan så går det ju att fixa med pallningen.

Det finns inget som är omöjligt - det besvärliga tar bara lite längre tid, brukade en av mina arbetskompisar alltid säga. wink

Har du nån bild på hur båten står uppställd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du frågade också hur du får vattenlinjen på rätt ställe.

Ligger båten fortfarande i vattnet, kan du ju ta ett mått eller göra som nån sa hopps på en skitrand. Sen bär man nog höja vattenlinje några cm över den faktiska.

Jag har sen mitten av 1970-talet haft en bred vattenlinje, som jag målar med en hård bottenfärg - vanligtvis blå. Målar visserligen om den breda vattenlinjen varje gång jag bottenmålar, men eftersom jag har det på det viset tycker jag inte det är något större besvär att maskera och måla linjen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Viktigt att man tänker på följande: Får man linjen för högt blir båten lätt ranglig och kan slå runt. Får man istället linjen för lågt så finns risken att den inte klarar särskilt många personer ombord utan kan sjunka.

Därför är det viktigt att det blir rätt...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad skulle vi undrande båtägare göra utan dig Toaen?

 

Jo vi har en segelbåt som står på rejäla hemmasnickrade bockar av trä så justeringsmöjligheterna är begränsade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Ett skolexempel hur det går när man ska vara rolig; givetvis har du rätt sad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man ska vara fortsatt rolig, kan man ju undra varför man ska kämpa med att få vattenlinjen rak när båten ändå ska gå i vågor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Och vet du vad, det är en reflektion som faktiskt är riktigt kul. Man brukar ju säga att man ska förtöja för storm men vattenlinjen... den ska målas efter en stilla sommardag, utan en rörelse i varken båt eller vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om båten inte ligger i sjön nu, så skulle jag vänta till nästa höst.

Absolut enklast är att under sommaren försöka hålla vattenlinjen någorlunda ren så att du får en tydlig smutsrand som du sedan efter att båten lyfts upp kan markeras med spetsig tuschpenna.

Båten skall då den ligger vid bryggan vara normalt lastad. Gör du så kommer du få markerat ut den exakta vattenlijen. Smutsranden kommer att få en bredd på några cm som ökar något i både fören och aktern. Bäst då att markera mitten av randen då blir den mest rätt.

Sedan kan man med fördel dra bottenfärgen upp och några cm ovanför denna smuttsrand och sedan måla eller tejpa vattenranden ett antal cm ovanför.

Tänk då på att där skruvsidan lutar där skall bredden på randen ökas. Bäst och mest exakt ser man detta med ett laservattenpass om man kan justera läget på båtpallningen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo båten ligger i. Skall se hur smutsranden ser ut kanske får försöka städa bort den för den är säkert alldeles för bred efter hela sommaren. Tror ni att det räcker med en vecka för att en ny skall hinna bildas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du skall göra ren området runt vattenlinje så måste du väl använda nån form av dinge (jolle)

Då finns det ett mycket bättre sätt - MÄT. Mät från nån fast punkt uppe vid däcksnivå. En vid fören och en vid aktern - i centrum. Mer behöver du inte för att rikta in plankorna.

Sen kan du vänta med rengöringen tll när du tagit upp. Det finns en sak som är värre än arbete - onödigt arbete. wink

När du riggar plankorna höjer du dem ett par cm, men tänk på att höjningen skall va vertikal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med; Tänk då på att där skruvsidan lutar där skall bredden på randen ökas. ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Pricipen med att låta en planka flyta vid båten och sedan med hjälp av den markera på skrovet några cm ovanför vattenranden tror jag är en bra metod, sannolkt bra att ha lite grövre virke så att den rör sig lugnare.

2. Att skrovet lutar och vattenranden blir olika tjock tror jag bilden här illustrerar. Vatten randen är ca 25 cm längst i aktern och ca 8 cm mitt på fribordet, men ser exakt rak ut från sidan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja ha

Du menade skrovet -inte skruven

Fast det där med att låta en planka flyta verkar ju va ett förfärligt omständigt sätt.

När man slår ut en vattenlinje - som jag för övrigt i detalj beskrivit här; http://thallatha.blogspot.se/2010/06/vattenlinje.html . behöver man två punkter.

När båten står på land ser man till att de står vågrätt i sidled (SB till BB). I längsled (från för till akter) kan den i princip luta hur mycket som helst. Sen brukar man ju av praktiska själ - avrinning från självlänsar mm försöka ställa båten så vågrätt som möjligt även i längsled.

När man riktat upp båten i sidled moterarman en planka i fören och en i aktern som är lite bredre än båten. 

Jag brukar ta en 4 tumm eller det som man idag kallar tex 22x 95 eller 45x95. Ett par reglar fråb backen som man sätter fast den tvärgående brädan med skruvtvingar i. Skruvtvingar gör ju att man kan justera.

Jag bukar ha underkanten på 4 tummsbrädan i höjd med vattenlinjen. Då blir överkanten den övre linjen av min 95 mm breda linje.

Sen spänner jag ett snöre mellan bräderna och fäster en relativt stor skiftnyckel i varje ände av snöret för att hålla det spännt. Det går naturligtvis med vilken tyngd som hellst, men skifftnycklar har man ju alltid i verktygslådan som man alltid har med sig. wink

Det går ju tom med ett par kompisar som håller i var sin ände av snöret och sträcker, men eftersom jag alltid jobbar själv och det är i stort sett omöjligt att få hjälp när mn behöver får man klara sig ändå.

Man för in snöret så det tangerar den bredaste delen på båten fäster snöret med en liten bit maskeringstape. Fast det brukar få bli en ganska stor bit på den övre linjen - där man lägger snöret ovanpå brädorna.

Jag brukar nämligen vaxa och polera skrovet innan ja slår ut en ny vattenlinje, och då fäster tejpen dåligt.

Sen för man in snöret en lite bit och sätter en ny tape ca 20 cm från den förra. Sen gör man så tills man nått fören och sen går man akteröver och gör lika dant. närker upp punkter med en tuchpenna efter snöret. Sen tar man andra sidan.

Jag brukar alltid slå ut den övre linjen först då jag alltid målar min breda linje meden hård bottenfärg. Jag tycker det är bra och har gjort så sen mitten av 1970-talet. En del tycker naturigtvis att min metod är vansinnigt dumt.

När det är klart maskerar jag och målar - i mitt fall - med en hård blå bottenfärg, väl ner under själva vattenlinjen.

När den breda vattenlinjen torkat läger jag snöret under brädan och snor det ett varv runt brädan, så att skifftnycklarna håller snöret spännt i det nya läget. Man måste ju alltid se till att snöret är spännt även när det ligger på ovansidan brädan. 

Tejpa och markera och maskera och måla bottenfärgen.

Lätt som en plätt när man väl kommit på knepet. 

Med min metod får jag en 95 mm bred vattenlinje mitt på skrovsidan och bredre i för och akter. Vill man ha andra bredder tar man en annan lämplig bräda.

Sen finns det såna som hävdar att man skall svänga upp den breda vattenlinjen i överkant ytterligare i för och akter, men det är inget som ligger för mig.

post-945-1394237686,1244_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ta fram var den verkliga vattenlinjen går är ganska enkelt. Ställ en krysslaser eller ett laservattenpass på bryggan. Mät avståndet till vattenytan med tumstocken. Lägg en rätskiva eller rak plank tvärs över båten och mät till laserstrålen. Gör så på ett par ställen och markera/kom ihåg var rätskivan låg. Man kan även passa på att mäta höjden till durken i förpikslucka och sittbrunn, det kan ibland vara att veta var vattenlijen går invändigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...