Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Forsen

Propellermysterium

Rekommendera Poster

Mors alla propellerkunniga och övriga!

Jag behöver lite hjälp. På min 60hk Mercury 4takt EFI fr. 2002 sitter det en propeller som inte ger mig den råa kraft jag önskar vid det initiala gaspådraget. Båten upplevs som seg i början vilket blir väldigt påtagligt när 2 vuxna på ca 0.18 ton sitter längst bak.

Båten: Silver Fox 485 DC

Maxvarv nu: ca. 5700 vid 30kn.

Propeller: beteckning 73138A45 märke okänt och ej orginal.

Frågorna: enlightened

Vad har jag för propeller? Strl. stigning mm.

Vad borde jag ha så jag får en bättre acc?

Tackar ödmjukast för lite hjälp här.

/F

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du hade googlat på ditt nummer, hade du fått svaret direkt. En Mercury orginal storlek 10 1/4x14, trebladig. Det är nog den propeller som är original på din motor och är rätt för din båt för max toppfart. Det styrks av att motorn ligger inom rätt varvtalsområde med gasen i botten. Vill du ha bättre ax kan du gå ner till en stigning på 13 tum, men någon rå kraft, mäktar nog inte den motorn med på den båten. Kör du ofta med full last kanske du måste ner på en med 12 tum för att få den gasrespons du är något så när nöjd med, men då får du se upp med att du inte övervarvar motorn med lätt last och gasen i botten. Med en 12-tummar får du nog en maxfart som understiger nuvarande 30 kn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja se på tusan... om man skriver rätt siffror på Google får man faktiskt träffblush Tack för tipset och till och med det data jag frågade efter.

 

Då till ditt förslag:

En 13 stigning torde alltså få upp accet men ner med topphastigheten. (inget problem för mig)

Jag skall prova..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mercury släppte en propeller som heter Spitfire härom året. Skulle nog kunna va nåt för dej. Tänk på att handla av nån som ger dej bytesrätt om propellertyp eller pitch skulle visa sej galet. Om du prioriterar lasttålighet bör du proppa till maxvarvet i WOT-range, 6000 rpm? T o m nåt hundratal över vid lätt last kan va acceptabelt om du bara håller igen lite då..

http://www.mercurymarine.com/propellers/aluminum/spitfire/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag halkar in på ett bananskal här. Vad betyder WOT-range? På min motorskylt MerCruiser V8 MCM 5.0L MPI står det MAX. W.O.T. RPM.....4600 - 5000.

//Kapten Absolut

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rekommenderat fullgasvarvtal. Det övre värdet ska inte överskridas med lättast möjligast last men framförallt ska inte nedre värdet underskridas vid största möjliga last. Oftast proppar man till nånstans på övre halvan av WOT-range med den last som båten normalt har. Vissa motorer är känsligare för det här än andra..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spitfire proppen som Jarb hintade om ser spännade ut. Nu kommer då det kluriga, hur översätter man den fyrbladiga proppens dimensioner så att det skall motsvara den önskade trebladiga proppens? 

Jag har en viss erfarenhet av fyrbladig propp som jag skaffade till en annan båt. Med samma stigning tappade jag flera hundra varv, Propulse var det. Dock så blev manöverförmågan super. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är just den problematiken som gör det så viktigt att du handlar av en firma som ger bytesrätt om du får fel stigning eller proppen helt enkelt inte funkar så bra på din båt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...