Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
Gedda

Priser nu och då!

Rekommendera Poster

Godmorgon gott folk! Sitter här i båten och rotar i lite gammal skit som jag hittar!

Tog över min nya båt efter farfar som tyvärr gick bort i somras och han va mannen som ansåg att allt kan vara bra att ha! Beräknar att vi lättade båten ca 1.5 ton förra helgen.

Så nu när jag sitter här och rotar i gamla papper så hittar jag lite roliga prislistor från förr :-)

tex. Daterat 1976.04.01 WBP-Limmad plyfa för inredning av båtar, en fullstor teakplywod 6 mm för ynka 215:-

Samma storlek av en Khaya Mahogny 79:- 

Frågan är nu om råvarupriset gått upp så inihelvete eller om leverantörerna lärt sig att ta betalt? för  inflationen kan knappast påverkat så mycket?

1993 kostade en carlsberg hof 10.90 och idag kostar den 12.90

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe jag gillar paralellen med priset på en Carlsberg Hof wink

Men en gissning bara men kan det inte ha att göra med att det handlar om exotiska träslag och att man möjligtvis skattbelagt dem hårdare eller något i den stilen?

Råvaror till en Carlsberg är inte en bristvara i samma utsträcktning?

Med 1,5 ton måste din farfar klarat det mesta, kanske var en riktig Macgyver! (Beklagar också bortgången)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nån gång i mitten på 1990-talet hittade jag en gammal offert på jobbet i samband med att vi röjde ur ett förråd i smband med försäljning.

Offerten gällde elanslutning av en bondgård på Ramsvik nån gång under 1940-talet. Tyvärr tog jag inte vara på offerten själv.

Priset för en impregnerad ledningstolpe utkörd med häst till platsen där den skulle stå var ca 2 kronor. En impregnerad stolpe kostade säkert 1000 kr när jag hittade offerten. (fast jag har köpt in 1000-tals stolpar kommer jag inte ihåg exakt vad dylika stolpar kostade blush)

Priset för kopparkabeln, en blypapperskabel 10 mm2 var ungefär samma som vi vid tillfället betalade för motsvarande plastkabel när jag hittade offerten - dvs runt 14 kr metern.

14 kr metern för kabeln måste ha varit en mindre förmögenhet.

Vad hette Pierina innan din farfar köpte den? Låg på Hasselösund några år innan den flyttades till Hamburgsund!? Har för mig att det var en räktrålare från Gravarne!? Fast jag har haft fel förr. wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det kan man väl lugnt säga, vad sägs om att köpa två lastbilar, skära ner hytten så det bara är motor och ram kvar, lyfta ner två stycken i maskinrummet och sammankoppla allt detta med axeln som har ett svarvat remhjul med 16 spår. dvs går det 8 kilremmar/maskin ner till axeln. Enligt volvo skulle det aldrig hålla, men det har fungerat sedan 76 utan att ha bytt eller spännt remmarna ;-) 

Eller kan det vara så att det är brist på råvaran och det styr priset? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tommy, den hette LL785 DANA och vad jag har för mig så ägdes den av Olle-Börje.

post-1122-1394237685,1448_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då tar jag fel på båt. Olle-Börje var väl Smögare så Dana återfanns nog på Smögen.

Den båten jag tänkte på hette Örnen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis den var stationerad på smögen. Örnen känner jag igen men jag vet inte varifrån!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

215:- 1976 motsvarar (enligt http://www.scb.se/Prisomraknaren ) en dryg tusenlapp i dagens penningvärde. En snabbgoogling gav mig ett prisexempel på 6mm teakplywood om ca 1500 enkronor. Så själva prishöjningen ligger alltså runt 15kr/år

Länken går inte att göra klickbar i iPhone?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då innebär det då att ölen är billigare idag än den va 1993 ;-)

bra länk! yes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja se den moderna tekniken. indecision

http://www.scb.se/Prisomraknaren

Tur att man inte hänger med, utan har utrustning från stenåldern - en bärbar dator. wink

Med tanke på den kabeln jag berättade om inlägget ovan.

14 kronor år 1940 (Årsmedeltal) motsvarar 272,31 kronor år 1998 (Årsmedeltal).

Detta innebär en förändring med 1845,08%

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...