Gå till innehåll
onsdag 26 februari 2025
Gäst MaxSchmeling

Hur kan detta uppstå?

Rekommendera Poster

När såna här laddfrågor kommer upp varnar jag alltid för att laddare kan gå sönder.

Man behöver ju inte ladda mer än några timmar under hela vintern om ens det och det är onödigt att riskera laddaren. Har själv två laddare som gått sönder under tio år trots att de inte körts mer än under sommaren. Litar man på laddaren och den går sönder kanske man ändå har förstört sina batterier under vintern plus laddaren. 

Vill man ändå ha allt istoppat i elkontakten kan man ställa en klockströmbrytare på en kvart om dagen. Det räcker och blir över. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det händer att batterier laddas sönder av automatiska laddare, jag har hört detta flera gånger. Hur kan detta komma sig? Troligen har något batteri i banken gett upp, laddaren går över från underhåll till laddning och vräker på ström på de friska batterierna. Hade man haft en separat underhållsladdare som bara kan ge lite ström hade det aldrig hänt. Men många laddare är både vanliga och underhåll och växlar automatiskt mellan lägena. Den typen av laddare är alltid farliga för när de används oövervakade. I min båt är det solpanelerna som sköter underhållsladdingen vintertid. Där kan aldrig strömmen bli för stor och dessutom finns ju in automatisk timerfunktion. Kan man inte använda solpanelerna så ta en nätdel från en avlagd bärbar dator på tex 19V och anslut till sollcellsregulatorn på samma ställe som panelerna. Nätdelen kan bara ge ett par ampere, ingen risk för överladdning om regulatorn skulle lägga av. Dessutom verkar dessa regulatorer vara väldigt driftsäkra. Placera nätdelen utanför båten om möjligt så är brandrisken begränsad. Har man dessutom ett larm som rapporterar spänninen dagligen så känns det väldigt säkert. Väljer man att inte alls underhållsladda under vintern så ska batterierna i banken kopplas isär annars finns risken att något batteri ger och och tar med övriga i fördärvet. Några gånger under vintern bör man köra laddaren eller åtminstone kolla att spänningen är ok i batterierna. Men det blir ju en del jobb om man ska koppla ihop batterierna då och då.

Mitt förslag är alltid: Skippa de intelligenta  laddarna, använd en nätdel typ 13,5V/10A för att förse båten med landström när det behövs och underhållsladda batterierna med solcellsregulatorn och liten nätdel. Säkrare och billigare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En värdefull synpunkt om brandsäker laddning från bhemac.

Allt som ansluts till en elstolpe är en brandrisk. Komponenter i elektronik har sin begränsade livslängd. Dessutom är båten långt ifrån någon optimal miljö för elektronik. Billig elektronik betyder billigaste komponenter.

Jag litar inte alls på såna laddare. De ska användas med förstånd.

Sätt en liten solcell istället för sladd till båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...