Gå till innehåll
onsdag 26 februari 2025
Gäst MaxSchmeling

Hur kan detta uppstå?

Rekommendera Poster

Gäst MaxSchmeling

Ett av våra 4 förbrukningsbatterier har tröttnat och... detta har hänt. Nu måste vi införskaffa ett nytt tillsammans med 2 nya Exide startbatterier (de gamla har börjat tröttna av) men visst är jag lite nyfiken på hur ett batteri kan rasa på detta sätt. Det funkar fint men går givetvis inte att behålla.

Nån som vet!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Hoppsan, glömde ju bilden!

post-10024382-1394237685,0354_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser väl ut som om det har kokat. Hur ser övertrycksslangen ut, är den igensatt?

Om det är så att det har kokat bör du se över laddningen, hade själv någon gammal elektronisk TWCII styrning som fungerade till och från med för hög laddspänning som resultat. Bytte till CTEK D250S DUAL för något år sedan och har inte haft det problemet sedan dess.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batteriet verkar ha dött en våldsam död. Sällan man ser nuförtiden. Överladdning är nog en trolig dödsorsak. Men det bör nog undersökas närmare innan nya batterier anskaffas. Kolla även de övriga batterierna, det finns en viss sannolikhet att de har en fot i graven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ring och kolla med Batterirecond i Gbg innan du köper nya batterier. Dom brukar ha stora batterier i udda storlekar på lager som visserligen är beg. men recondade och till en tredjedel av nypriset. Vi har haft recondade batterier i både fritidsbåtar och och yrkesfartyg inom familjen med mycket goda resultat.

Att ett batteri spruckit låter inget vidare, är det en frysskada tror du? Tänk på att om du skall låta batterierna vara kvar i båten som står utomhus i vinter så skall dom vara toppladdade för att inte frysa.

Den kraschade telefonen antar jag att du tar via din allriskförsäkring? Shit happends, men som den kloke Mark Levengood sa en gång, det är bara att bryta ihop och gå vidare.

/B

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Tack för all inputs.

Jag har haft full koll på laddning över vintern men i den kollen ingick inte risken för att överladdning kunde ske pga en ev falerande underhållsladdare. Nu har vi köpt nya batterier som står på laddning och när dragit igenom glykolen i bägge motorerna så åker samtliga batterier av båten och så får vi ta en riktigt check på laddaren. Så kommer den positiva killen i mig fram; nu kan jag ju städa ur alla batteriboxar... måla kanske?

Den här typen av problem undviker jag gärna.

P.s. Någon som kan rekommendera ny laddare? Hur lång tid tar det för att ladda ett nytt blybatteri?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Intressant text om detta med batterier:

Om ett bilbatteri förstörs av kyla så beror det inte på att batteriet är av dålig kvalitet, utan det beror på att batteriet inte var fulladdat när det blev riktigt kallt. Vätskan i ett bilbatteri är ju en blandning av vatten och svavelsyra. När batteriet är fulladdat så är syrakoncentrationen hög och då klarar det nedåt -60 °C utan att frysa. Om man nu laddar ur batteriet, så binds syran i form av blysulfat i plattorna och det blir mindre och mindre syra i vattnet, då stiger också fryspunkten, den kan bli så hög som -7 °C när batteriet är helt urladdat.

Ett batteri i bra skick tål mycket väl att frysa någon enstaka gång, men man kan förstöra det fullständigt genom att försöka ladda det eller starta bilen det sitter i, då det är fruset.

När batteriet börjar bli gammalt (mer än 3-4 år) ska man inte alls vänta sig att det överlever en frysning.

I en bil som är i daglig drift ska man inte vänta sig att batteriet är ständigt fulladdat utan laddningstillståndet håller sig snarare kring 2/3 av full laddning (laddningsregulatorn i bilen är dimensionerad på det sättet för att det inte ska vara någon risk att batteriet förstörs i förtid pga överladdning). Vill man vara säker på att alltid kunna starta och inte riskera sönderfruset batteri när det är riktigt kallt så bör man ordna en underhållsladdare som t ex får ström tillsammans med motorvärmaren. Eller också tar man in batteriet och förvarar det inomhus tills man ska använda bilen.

Om ett batteri har frusit bör man som sagt inte försöka starta bilen (i synnerhet inte med startkablar/hjälpstartaggregat) eller ladda batteriet. Ta istället in det, ställ det i en balja kallvatten med några ribbor under så att vatten kommer åt runt om batteriet. Vattnet kan få nå upp till någon cm under batteriets överkant. Det kommer förmodligen att bildas is runt batteriet ganska snart, vänta tills den har smält och vätskan är flytande i alla celler (det syns på sidan av batteriet om kärlet är halvgenomskinligt, annars får man klämma på kortsidorna och känna efter om det känns mjukt) innan du försöker använda eller ladda det.

Det är ingen större skillnad på gelbatterier och vanliga blybatterier när det gäller frysning, det är bara att man har blandat i något bindemedel i vätskan i ett gelbatteri så den inte är i flytande form.

Det verkar som om gelbatterier ofta är bättre än vanliga bilbatterier på att ge mycket hög ström kortvarigt när det är riktigt kallt - de är alltså utmärkta om det t ex gäller att starta en stor dieselmotor som man vet är lättstartad bara det är god fart på startmotorn. Men de är så att säga mindre uthålliga än ett vanligt bilbatteri, de tål inte alls att man t ex glömmer innerbelysningen på över natten eller att man kör länge på startmotorn om bilens motor är svårstartad. Gelbatterier mår inte heller bra av djupa urladdningar och uppladdningar, så man ska inte använda dem som t ex husvagns- eller båtbatterier.

När ett gelbatteri blir gammalt så blir det inte gradvis sämre och sämre som man är van vid från vanliga bilbatterier, utan det fungerar utmärkt ända tills det utan förvarning lägger av totalt.

Bilbatterier mår aldrig bra av att stå urladdade. Har batteriet varit så djupt urladdat att det har varit svårt att starta bilen är det bäst att sätta det på laddning så fort som möjligt och låta det stå på laddning över natten, minst. Det finns exempel på att batterier som har fungerat utmärkt men kanske haft några år på nacken, har förstörts helt och hållet av att stå urladdade ett par dagar.

Det är ingen mening att köra omkring med bilen för att få batteriet fulladdat, även om generator och allting är i perfekt skick får man räkna med att det krävs 10-20 timmars sammanhängande körning. Däremot går det på ett par timmar att få upp laddningstillståndet från helt urladdat till kanske 30-50 % .

Det är inte heller lyckat att låta ett batteri stå på underhållsladdning ständigt och jämnt, det spelar ingen roll hur intelligent laddaren är. Vanliga bilbatterier är helt enkelt inte gjorda för att tåla den sortens drift, ska man ha ständig underhållsladdning på ett blybatteri är det dyra specialbatterier för stationär drift eller möjligen fritidsbatterier som gäller. Vill man hålla ett bilbatteri underhållsladdat utan att bry sig kan man ta en klen batteriladdare och driva den via en veckotimer som får ge laddaren ström från elnätet t ex 12 timmar per vecka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ladda ihjäl ett batteri så att det kokar ur om man har en laddare som inte känner av batteriets förmåga att ta emot laddning. Kan då batteriet inte gasa ur så kan gastrycket spräcka batteriet. Se därför upp med gamla laddare som inte har modern övervakningsteknik.

Batterier som förvaras över vintern och är sammankopplade i en batteribank kan själa ström av varandra. Alla batterier har viss självurladdning, är denna olika så drar dom ur varandra fortare än om de är elektriskt isärkopplade. Risk finns att om ett batteri pajar helt, så kan det ta med sig de övriga till den eviga urladdningens land

Batterier som blir helt ur-laddade kan frysa sönder så att höljet spricker och syran rinner ut = total katastrof om det händer i en träbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Sååå... allt ihopkopplat och då skall det visa sig att resterande 50% av batteribanken är till råttorna. Vinterns underhållsladdning har gjort något mindre bra och de gamla batterierna har nu fått en resa till batterihimlen.

Nya batterier skall kommande vintern in i garaget och bli ompysslade samtidigt som vi skall checka upp laddaren... den jäkeln!

Hur får man igång 12V systemet ombord utan batterier, enklast möjligt!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vill nyttja/testa delar av elsystemet utan att montera tillbaka ett batteri, så kan man antingen använda en tafo-likriktare (men jag tror de är rätt dyra) eller köpa en smarladdare med Supply-funktion tex denna som levererar 13,6 Volt mac 10A   http://www.ctek.com/se/sv/chargers/MXS%2010

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

 

Jippy! - nästan!

 

Nu sitter vi med facit; tre förbrukningsbatterier har överlevt och tillsammans med ett nytt får vi ändå inte igång 12V. Nya startbatterier till motorerna visade sig dra igång ekipaget med schwung.

Anledningen till att vi inte får igång 12V-systemet beror på att spänningen dör i denna lilla mackapär. Jag trodde det var ett relä men kan det vara en säkring modell sovjetskaja ?

???

post-10024382-1394237687,5293_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en knivsäkring, en sån som jag talade om i ett tidigare inlägg, kanske i en annan tråd, men ändå.

Mega den på polerna och om den inte ger fullt genomsläpp så byt den och gör rent kontaktdonen.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Skojar du... tydligen inte?

Byter man en del i den eller byter man hela...

Jag har tidigare bara snabbglimtat på den och nu när jag tittar aningen noggrannare så ser det kanske inte direkt ut som ett relä... Thanx for setting me straight (här finns ett inbyggt skämt).

Bilden har inget med tråden att göra... En splitterny Storebro 31 Baltic från 1984 som aldrig byggts klar men som säljs nu för 350.000 minus maskiner men ändå.

post-10024382-1394237687,5758_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det röda ögat ska ha ramlat ut om säkringen gått. Annars får du ringa den för att se om det är kontakt på båda sidor. Finns att köpa på vilken elkedja som helst och kostar max 30 spänn. Säkringen ska vara märkt med maxbelastning samt vilken storlek det är. Tycker det ser ut som 000,

post-10025606-1394237687,6352_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt Wikipedia:

”Byte av en knivsäkring kräver tillgång till ett speciellt verktyg och

får inte utföras av personer utan utbildning i förfarandet. Ofta är

anläggningen konstruerad med speciella säkringsbrytare som gör att

bytet av säkringen kan ske i spänningslöst tillstånd.

Detta är för att undvika risken för ljusbågar.”

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det ingen stor risk för ljusbåge när du använder en greppsäkring i ett 12V system. Bara att ta två tänger och rycka ut den och sedan skuva in en ny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Är dessa standardiserade eller måste man hitta rätt i en djungel av 9 miljoner olika modeller sad

post-10024382-1394237687,7072_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte det minsta svårt eller farligt om man använder huvudet (det översta).

Om den sitter efter huvudbryttarna så slår man helt enkelt bara av dom så kan man ta den med med handen, ev. en skruvmejsel att bryta med kanske. Sitter den före brytararna så lägg av batteriet!

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Shit, vilken ljusbåge! Det small så att vårt stora betonghus skakade och Räddningstjänsten från tre kommuner kom tutande in på gårdsplan... NOT!

Nu är skitet av men herregud; kommer det från en utrangerad gammal sovjetisk ubåt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är skitet av men herregud; kommer det från en utrangerad gammal sovjetisk ubåt?

Självklart, det är ju Storebro!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Ringde installationsfirman och berättade om knivsäkringen. Svaret blev detta; Har du den i en båt... Det brukar man ju ha i industrier?. End of story!

Beställt två... you never know!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, greppsäkringar är standard finns hos varenda elgrossist mm. Ska man byta till bladsäkringar bör man använda ANL, de är ganska standard hos tex billjudsdårar. Finns hos Biltema mfl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkring för att skydda kontaktorer i starkströmsanläggningar (400V)

Ref https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/assets/datasheets/03607074.pdf

Kan bla köpas här: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?sq=famid53273

Om de sitter i en starkströmsanläggning under drift med ström på, lär det bli en regäl ljusbåge om man rycker en sådan säkring...gör inte det utan att slå i från alla förbrukare.

Varför den sitter i en båt tycker jag är lite konstigt, men den håller hygglig kvalite och borde fungera även där även om den är lite klumpig. Att du får en ljusbåge där om du rycker ut säkringen tror jag inte du får såvida du inte har kortslutning någon stans eller kör startmotorn samtidigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Greppsäkringar sitter/satt väl överallt där vanliga Diazed (skruvade) säkringar inte räckte till, strömmässigt. Servis-skåp tex. Toaen kan det här …

Har sett i några fåtal båtar oftast av lite bättre kvalitet. Det fanns helt enkelt få säkringar som klarade lite högre strömmar och dessa var de enda som är enkelt att få tag på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Släng ut knivsäkringen och dess hållare, sätt dit en fordonsanpassad säkring. Den är helt olämplig för marint bruk, hållaren är gjord av en massa detaljer som kan rosta samt att den är kass på att klara vibrationer, säkringen är fylld med sand runt säkringstråden som gärna bevarar fukt och korroderar insidan på säkringen också, de höga spänningar som säkringen klarar har du ingen nytta av i en båt, detta är ett typexempel på fel sak på fel plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Kanske ett gott råd men vi byter säkring och skriver upp ett ev. byte på framtida underhållning. Säkringshållaren ser ny ut men säkringen se ut att ha suttit där i många år. Jag skruvade isär säkringen och du har helt rätt, den innehåller sand samt att det ser lite rostigt ut. En kul, eller åtminstone underlig, grej är att innehållet luktade tvål. Inte direkt en lukt man förknippar med en säkring...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Sååå, äntligen!

Två inköpta knivsäkringar, lätt som en plätt att få tag i. En extra till Bra-att-ha-kittet-ombord! Allt funkar igen. Denna vinter skall samtliga batterier in i värmen så att jag får en möjlighet att plocka av bägge batteriboxarna i plast för ommålning. Startbatterierna i garderoben är någon centimeter för stora och av den anledningen måste golvet höjas. Tror också att jag skall slänga ut underhållsladdaren eller kanske inte... Hur kollar man om den jobbar som den skall? Har kollat lite på en ny Cetekladdare. Någon som kan rekommendera märket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för laddare idag?

Ctek laddare har jag 2 st. i garaget, dom fungerar ypperligt, dock hade jag en tidig modell i vår gamla Storö som den nye ägaren till den slängde ut för han ansåg att den inte fungerade som den skulle, men jag har ingen koll på vad det var som var fel. Han kanske läser detta och kan träda in.

 

Överlag har jag fått för mig att Ctekladdarna är bra.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Hej B!

 

Jag skall spendera eftermiddagen ombord och skall kolla den där jäkla laddaren. Återkommer!

Bild; stulen nätbild i vacker miljö.

post-10024382-1394237697,0861_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...