Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
Semban

Ladda fler batterier men endast starta från ett?

Rekommendera Poster

Har en Ockelbo B16 med elstart och jag har en liten fundering.

Då jag ska montera ekolod, elrigg samt stereo och kylväska tänkte jag montera ett till batteri i båten. Jag vill dock kunna ha vissa strömförbrukare igång när jag ligger ankrad på sjön, eller trollar i lägre hastigheter då laddningen från motorn blir obetydlig. Men jag vill inte riskera att strömmen inte räcker till för start av motorn sen om jag ligger still under en period. Kan jag på något sätt koppla så motorn laddar upp båda batterierna men att de övriga strömförbrukarna endast använder sig av extrabatteriet? Vill alltså vara säker på att jag alltid har full kräm i startbatteriet.

Mvh David

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.skyllermarks.se/wp-content/uploads/2013/04/Skyllermarks-Elguiden-2013-uppslag.pdf

Sida 9 - skiljerelä!

Det finns mycket annat nyttigt att lära om batterier o laddning så läs gärna hela skriften.

Sen är det ju inte nödvändigt att köpa dyrgrejor från Skyllermarks med de har erkänt bra kvalitet på sitt sortiment.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En annan enkel installation är att ha 2 huvudbrytare och i normalfallet låta motorn ladda det ena och låta solcell ladda det andra. Det 2:a batteriet som kopplas mot solcellen har du då kopplat så att både solcell med regulator och kylen går på detta hela tiden oaktat läget på huvudströmbrytaren, men då givetvis avsäkrade.

Då om systemet är väl avvägt så klarar sig batteri nr 2 (där  H-strömbrytaren är frånslagen) att hålla kylen igång då inget annat tar effekt från detta. Fördelen är då att du har kvar reservkapacitet för att starta motorn om du skulle råka tömma batteri nr 1.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det absolut enklaste och billigaste är Biltemas skiljerelä och det kommer att fungera alldeles utmärkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...