Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Gäst MaxSchmeling

Ett Myressjöhus vid horisonten...

Rekommendera Poster

Gäst MaxSchmeling

Nix, inte vårt hus wink - spooky tanke!

Dessa Myresjölängor som finns i vår omgivning gör ingen människa glad men jag hoppas att de som bor i dem är glada...

Hösten är här, braskaminen värmer och i sängen ligger några katter och spinner. Snart är det dax att dra täcket över båten men innan dess skall x-antal projekt i hamn.

post-10024382-1394237682,8834_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland undrar man vad som försigår inne i ditt huvud. Jag menar absolut inget illa men undrar ofta hur du tänker innan du skriver saker. Om du nu tänker innan du skriver.

Har du ingen som helst tanke på att det kanske finns folk som gillar dessa hus/ inte tycker sig ha råd med ett annat hus/ inte delar din åsikt om design? 

Alla får naturligtvis tycka vad de vill, skriva vad de vill på ett forum och även trampa vem de vill på tårna.

Och kanske är det så att jag är helt ensam om att se syftet med husdelen i ditt inlägg, jag tycker personligen att det hade räckt med den mysiga delen med katter och brasor. 

Trevlig kväll!

Mvh// Sigge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Nejdå, jag tar inte illa upp. Det är en intressant teori om just dessa hus för jag utgår inte från att man är fattig för att man bor i dessa hus men du utgår kanske från att jag utgår från det. Så hur tänker du då?

Vi är alla olika och skriver olika. Vi är sprungna från helt olika miljöer och livserfarenheter så din fråga om vad som försiggår i mitt huvud skall då ställas mot vad du anser är korrekt, rätt och riktigt eller kanske webhyfs. Med detta menar jag inget illa mot dig alls utan skall mer ses som ett svar på din fråga.

Jag tror att du lägger för mycket värderingar i det jag skriver, faktiskt. Om jag nu har ett designintresse som också omfattar hus och hem så är det mer det som blir kontentan i mitt inlägg. Det handlade inte om de som bor i just dessa hus, för de är riktigt trevliga men jag har svårt att tro att ens de kan tycka att dessa hus är vackra. Fult kan aldrig bli vackert!

Visst hade jag kunnat skippa Myresjöhuset men då hade eggen försvunnit från en rätt rolig bild. Hade jag däremot skrivit något om dem som bor i huset så hade det varit en annan femma. Jag snackar design och linjeföring och det handlade inte om något annat.

Hur tänkte du?

Jag tänker såhär; vi dömer rätt snabbt de som vi tror dömer men vänta, dömde vi inte själva då? Men vänta, vad var det du skrev; Om du nu tänker innan du skriver. Gjorde du?

Trevlig kväll till dig också och tack för din vinkling! Själv håller jag på att avsluta dagens lackering i garaget och snart står båtens inredning helt klar för återmontering.

Ps. jag uppskattar din reaktion men om du uppfattar mitt svar som ironi så har du missat essensen (hur fan stavar man till det?) mellan raderna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Max precis när jag börjat gilla dig...............

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dessa smakdomare!angry Människor som minsann vet som är fult eller vackert rätt eller fel och som inbillar sig att vi övriga skall inse vilka den goda smakens giganter de är när de uttalar sig nedlåtande om andras dåliga smak. Finns det kanske någon smakbibel där man  kan läsa den objektiva sanningen om vad som är rätt eller fel i smakhänseende?

Hur fan vet du att dessa hus inte gör någon glad, utom möjligen de mindre vetande byfånar som råkar bo där? Vad är det som får dig att tro att någon här på MG har det ringaste intresse av din åsikt om den saken?

Uvh/Sea Maniac, som just förlorat sitt vanligen goda humör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Jag anser mig inte alls vara en smakdomare som vet bättre än andra. Däremot vet jag kanske mer säkert vad just jag anser vara fult och vackert, praktiskt och opraktiskt. Det kommer helt och hållet från ett starkt designintresse och inget annat.

För övrigt så har du själv bestämt dig för att förlora ditt vanligen glada humör och varför vet ju bara du. Ska jag vara riktigt ärlig så förstår jag inte ens att du bemödar dig att svara eller attackera.

Felriktad ilska, tycker jag. Mummel som alltid uppstår när man diskuterar smak men jag har rätt en till min smak precis som du har rätten till din smak. Hade du påstått att exempelvis en Storebro 31 är den fulaste båt som någonsin byggts så hade jag inte lyft ett ögonbryn. Du är helt berättigad till din åsikt och jag till min.

Så vad handlar det om? Människoförakt, knappast. Att andra skulle vara mindre värda, knappast. Att jag vet bäst, knappast. Att du vet bäst, knappast. Att vi alla har rätten till vår åsikt, definitivt!

Ett djupt andetag, SeaManiac heart

post-10024382-1394237682,9528_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Smaken är väll som baken? Man får nog vara försiktig och inte trampa på tårna. Risken/chansen finns att din granne boende i de husen också kanske hänger på MG? wink

Tror många uppskattar huset, enkelt och inte mycket lulllull. Med tanke på dragen har väll arkitekten drömt sig tillbaka till 70-talet och lagt in en lite modernare touch. På dina bredgrader finns det dock större frågetecken i min mening, ex Sparta i Lund men jag har inte heller varit ett fan av Brutalism.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag utgår inte alls från att de som bor i huset är fattiga, som du ser skrev jag ytterligare två tänkbara skäl till varför de som bor där valt just det huset. 

Jag är också den sista som dömer folk. Det inkluderar även dig då jag inte har nöjet att känna dig.

Jag respekterar också att det är ditt inlägg och du bestämmer vad du tycker är en trevlig egg på det. 

Alla har ju sin smak om vad som är trevligt. 

Du har iallafall en fin båt, det är alltid något. 

Nu återgår jag till båtforumet. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Men vi kanske kan gå på bio nångång... ändå alltså...wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

En kille som har humorn i behåll och som kan se det från precis den horisont som det var menat. På tal om Sparta så har jag haft nöjet att under en period bo där och jag kom fram till en anledning till att studenterna drack så förtvivlat mycket. Utan det intaget orkade man nog inte bo kvar i det betongkomplexet... tror jag!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst har vi alla rätten att ha en egen smak, men är det inte uttruyck för en viss hybris att meddela läsarna på ett marinforum vad man, med sin utsökta känsla för design, har för uppfattning om några grannhus?

Jag är också mycket design- och stilintresserad, men jag behåller mina negativa omdömen för mig själv, om jag inte blir tillfrågad. Jag anser nämligen att de är fullständigt subjektiva och helt irrelevanta för andra personer. 

Mvh/Sea Maniac som nu har fått sitt goda humör tillbaka och inte tänker föra den här bagatellartade diskussionen vidare, utan går och knyter sig, sovande på sitt goda samvete.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spänn av ett par hekto och låt en webb-excentriker vara just en sådan; internetforum är internetforum; det är ju inte 2013-stuk direkt wink Utan att ha den minsta uppfattning om just dessa hus så är det väl inte värre än att folk lägger upp bilder på fina sommarkvällar i Båtsommaren 2013 - här har vi en liten kontrast men med liknande säsongstema, och vem vill egentligen se hus, vilket som helst, rakt föröver?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan inte låta bli att undra om din avsmak för dessa hus beror mer på att det byggdes hus där du ville ha husfritt än att de verkligen är fula, men jag bara gissar wink.

Peace!

Mvh Jocke.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror nog TS uppnått vad han ville med sitt inlägg! Skapa en reaktion surprise

// Peter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja jösses, Max, man kan inte tala om en stoppnål utan att någon enögd djävul känner sig träffad. Det finns många som vill ha in dig i mittfåran. Många hjälpsamma människor som griper in som ombud för grannar och husfabrikanter. Jag tycker du gör inlägg som är både ambitiösa och har oväntade vinklingar. Underbart och befriande!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehe ja det skulle va det eller för att få möjligheten att få chans till att sova med den konstant dunkande musiken som ekar mellan huskropparna wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Liten reflektion utan att ta ställning till om husen subjektivt är snygga eller fula:

Jag föredrar alltid att sitta/bo i ett fult hus med fin utsikt än tvärtom.

Väljer därför gärna restauranger i fula hus men som har fin utsikt framför det motsatta.

(Kanske även därför jag gillar att kolla på snygga båtar/bilar/kvinnor trots att jag själv är gammal och ful wink.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hellre ett Myresjöhus vid horisonten än ett sjöhus i myren

hellre huset vid sjön än myror i huset

hellre en horisont utan myror än grannar i sjön

hellre sköna grannar än myrsteg mot horisonten.

Ös på Max. Ha en störtskön kväll!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blir lite orolig för dig, Max. Har du hamnat på obestånd? Du som brukade ha så gott om pengar och med en brutalt krass syn på tillvaron, endast det bästa är gott nog osv, och nu snålar du in på varmhallen? För ynka 18k årligen dessutom om jag minns rätt. Känner inte riktigt igen dig. Den gamle Max hade bara flyttat till ett exklusivare, myresjöhusfritt, område. Eller köpt de oestetiska kåkarna och rivit dem. Dina komentarer om kantrade husbåtar har också lite surt sa räven över sig.

Bör vi starta en insamling för dig?

Haha! Retas. Gillar maxsidan av din personlighet mycket mer än årtalssidan. Men få nu inga ideer om bio eller liknande ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varje vår bär jag fram ett set med några såna där vita plastträdgårdsstolar med tillhörande bord, de där som var så billiga och populära för ett par decennier sedan. Jag kröner mitt trädgårdsstilleben med ett solur och några granna trädgårdstomtar och ställer det hela framför vårt röda hus med vita knutar. Inte för att vi någonsin sitter där på framsidan och fikar, men för att jag vet att det finns några stil- och smaknazister som bor längre ner efter vägen. De behöver retas upp lite då och då och det vill jag generöst bjuda på :-) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

yes

He he gillar sista raderna...........

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...