Nimbus76 0 Postad 10 Oktober , 2013 Denna sitter i min Nimbus 26:a från 1976. Den är urkopplad och jag har inte lyckats lista ut vad det är. Någon som vet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MGR_Scorpion 2 Postad 10 Oktober , 2013 Vet inte heller vad det är för något. På långsidan sitter några effekttransistorer. En vild gissning att det är en effektförstärkare för båtstereo. Kablarna är de skärmade ? Ser du någon typbeteckning/fabrikat ? Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidi 0 Postad 10 Oktober , 2013 Vad står det på lappen? Jag lyckas bara urskilja connect och 12 Volt battery. Finns det några anslutningar utöver det som syns på bilden? I så fall, vilken sort? Kan det vara en laddare? En spänningsomvandlare av något slag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tomols07 2 Postad 11 Oktober , 2013 Ser ut som ett klassiskt 70-tals stereoförstärkarsteg. 2 st effekttransistorer/kanal, push/pull kopplade i ett class b steg. Man ser det på att den ena på resp kanal har ett plasthöje som kortslutningsskydd. Det är NPN-trissan som har collector i höljet och anslutet till + och därför måste skyddas från chassiet (jord) PNP-trissan har collector till - vilket innebär att det höljet är jordat. Sitter säker typ 2Nxxxx eller Buxxx eller liknande... Säkert högtalare ut i de två grå kablarna.... Om inte biasen har drivit iväg pga åldersförändringar i komponenter, brukar hifi från den tiden låta riktigt bra! Stay safe! Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erdo 0 Postad 11 Oktober , 2013 Tippar att det är ett gammalt slutsteg till en bilradio ( Blaupunkt) Skulle vilja se slut änden på den grå kabeln för att vara riktigt 100 Erdo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser