Anders_St 74 Postad 10 Oktober , 2013 Ser otäckt ut... http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17631320.ab Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 137 Postad 10 Oktober , 2013 Usch... Hoppas det går bra för honom...! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 10 Oktober , 2013 ...vaknade och skulle tända ett ljus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 10 Oktober , 2013 Det var ju en ganska vanlig företelse på den tiden man inte hade värmare i båten och man var ute när det var lite kallare ute - att man tände ett eler flera ljus när man vaknade. Hoppas att båtägaren klara sig. Det var såna bilder man såg i samband med gasol när jag började mitt båtliv och därför valde bort gasolen. Fast det är nog inte ofta det händer att enbåt blir skrot på detta viset. På den tiden var det ju vanligt med gammla hedeliga spritkök Dvs ett kök som förvärmdes med rödsprit men vars bränsle var fotogen. De var inte helt riskfria de heller. Förvärmde man inte ordentligt flammade fotogenen upp i en ofantlig låga. Det hände bara en gång för min del som tur var. Är man noggrann och har koll på sin gasolanläggning och läcksökare mm så är nog egentligen en gasolanläggning rätt säker. Fast för en slarvpelle som mig är det nog inget alternativ. Som tur är, har inga av de båtarna jag köpt varit utrustade med gasol. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 10 Oktober , 2013 Instämmer! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 10 Oktober , 2013 Så här ser det ut är det smäller. Hoppas att allt går bra med den skadade. Det är otroligt att han klara sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 10 Oktober , 2013 Jag hoppas givetvis också att han klarar sig från denna hemska olycka. Gasol och levande ljus känns lite som en rätt farlig kombination. Vi har gasol ombord och installationen är helt ny men ändå kör vi med gasolförbud och bara i ett extremt läge skall den användas. Jag vet också att det är hanteringen som är farlig men tyvärr har jag denna gasolofobi i generna. När det gäller just gasol så räcker det inte med att tro att den är säker; man måste veta att allt sitter där det skall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Simmalungt 3 Postad 10 Oktober , 2013 Vi har bara gasolen på när den används samt att den står i en låda på badbryggan. Vi bytte båt i våras och det första jag gjorde var att byta gasolslangar till nya och även själva ventilen, jag har sån där fotboll. Sista gången jag skulle byta boll så sprutade det gasol runt bollen, jag provade 2gånger sedan blev det ett 40år gammalt Trangiakök resten av säsongen.. Man blir lite skärrad av sånt där. Nåja till våren blir det en P6 (tror jag de heter) med riktig kran ståendes under diskbänken i en dränerad gasolbrunn och naturligtvis en läkage och gasolvakt. Jag är inte rädd för gasol men har väldigt stor respekt för den och fortfarande kommer den alltid vara avslagen när den inte används. Det är hemskt när sånt här händer och jag hoppas att det gått bra för honom. Det värsta är att man inte vet hur båtgrannen tänker... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 10 Oktober , 2013 I detta säkerhetstänkande land är det ofattbart att det inte är krav på årlig kontroll av gasolinstallationer i båtar. Då hade troligen denna typ av olyckor undvikits. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 10 Oktober , 2013 Har man gasol ombord skall man kontrollera slangar regelbundet och gärna även ha en gasvarnare. Men du har helt fel i att levande ljus skulle innebära någon extra farlighet tillsammans med gasol. Spisen/värmaren/kylen eller om man så vill, förbrukaren av gasol, måste ju tändas på något vis. Har det läckt ut gasol smäller det då. Jag orkar inte fundera på vad du menar med att ni har gasol ombord men ändå har gasolförbud, men det låter fullständigt befängt. Varför i hela fridens namn transportera omkring en potentiell livsfara om man _inte_ använder den? Som att åka med en halvtom bensindunk bak i bilen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 10 Oktober , 2013 Ja det befängda finns säkert också det i betraktarens ögon Vi resonerar såhär; vi ville inte ta bort den möjlighet som gasol ger och av den anledningen revs allt ut och ersattes med nytt. Rent säkerhetsmässigt kan det nog inte bli bättre med den utrustning vi har, förhoppningsvis. Detta med gasolförbud (?) är något som jag bär med mig sedan min uppväxt då vi hade husvagn och det var en peiod där jag lärde mig att respektera gasol, vilket också mina föräldrar gjorde. Jag är inte rädd att använda gasol och jag tror inte att vi åker runt med en bomb och säkert är min respekt för gasol rätt och riktigt och helt säkert likaså överdriven. Men vi behöver inte använda gasol eftersom vi har bättre möjligheter än detta så, så länge vi inte behöver använda gasolen står den bra där den står. Visst, på en punkt har du rätt och det är att ett kylskåp som gnistrar igång (?) också det kan trigga en kaboooom men å andra sidan, sinnebilden av en explosion är väl mer öppen eld och gasol som ligger i drivor i kölsvinet. Hoppas du orkade läsa min befängda beskrivning... ______________________________________________ Bild: Snyggingen Pau Gasol i Sáez, född 6 juli 1980 i Barcelona, är en spansk basketspelare som spelar för Los Angeles Lakers i NBA. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 10 Oktober , 2013 Obehaglig gasolycka, hoppas verkligen han klara sig! Kommentar till pratet om stearinljus: Gasolen är inte mer farligare i kombination med stearinljus än något annat som har låga eller som bildar gnistor. Det farliga är om gasolen läker ut någon stans utan att man märker det, då kan vad som helst där det bildas gnistor antända gasen, typ en strömbrytare, en startmotor, statisk elektrisitet eller vad som helst där det alstras en liten gnista. Förebyggande säkerhetshöjande åtgärder En gasvarnare är därför viktigt att ha, liksom att man gör vad man kan för att kontrollera att gasanläggningen är tät. Viktigt att prova tätheten regelbundet. Jag själv tycker gasol är lite läskigt att ha i en båt bla därför att det är svårt att vädra ut gasen eftersom den är tyngre än luft och sammlas i båtens nedre utrymmen. Jag har gasolkök och även gasolvärmare fast installerad i båten. Använder både köket och värmaren, men vill däremot inte ha gasen på då jag sover i båten. Jag kör därför bara värmen innan jag går och sover och stänger sedan huvdkranen. Pga denna kanske lite löjliga rädsla för gasen, kommer jag att installera dieselvärmare i stället, trots nackdelarna med sämmre driftsäkerhet, avgaslukt och högre elförbrukning. Men jag kommer att sova bättre! Dock kommer jag att behålla gasolspisen, det finns inte bättre! En enkel test man kan göra regelbundet är annars att öppna huvudkranen och sedan stänga den, och sedan efter en halvtimma tända spisen utan att öppna huvdkranen, det skall då finnas gas i ledningarna tillräckligt för att det skall brinna en låga typ 30 sekunder. Samt givet vis ha så korta slangar som möjligt utan veck och skador samt att byta slangarna regelbundet efter några år, samt att ha gasvarnare som man ochså kollar regelbundet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 10 Oktober , 2013 Fast, om vi nu ska vara lite knussliga; han tände faktiskt ett ljus... Detta med dieselvärmare; finns inte bättre! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 11 Oktober , 2013 Har man gasol eller använder andra typer av förbränningar så bör (ska) man ha en kolmonoxidvarnare (koloxid) annar kan det hända att man aldrig vaknar upp igen om det händer på natten. Och givetvis ska man ha en brandvarnare, fungerande brandsläckare och kunna använda den. Återigen inget av detta är det lag på och olyckor händer då detta hade räddat liv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 11 Oktober , 2013 Nja, olyckor pga av CO är sällsynt, de sker när man försöker värma båten med tex en engångsgrill men även HeatPal mm är farligt. Öppen förbränning i båten ska vara övervakad. Varnare är bra men kan ge en flask säkerhet, det är känslig grejer lch man måste ofta kolla funktionen. Rent statistiskt är gasol i båtar väldigt säkert. Men de få olyckor som inträffar brukar komma med en rejäl smäll. Men det sker betydligt fler personskador varje år med både sprit och fotogenkök. Det är viktiga är att man sköter och underhåller sitt gasolsystem och är försiktig när man använder det. Men samma sak kan sägas om ganska många prylar. Gasol är både praktiskt och bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fippe1 3 Postad 11 Oktober , 2013 som nämt tidigare så är det konstigt att man inte har obligatoriska kontroller av gasolsystemen för allas säkerhet. Även om jag skulle ha stenkoll på mitt system så om jag skulle ligga i en gästhamn där man oftast ligger å gnekar fender så är det även en risk för mig om min båtgranne inte har koll på sin gasol. Man kanske ska börja fråga båtgrannarna nästa sommar om det har gasol och om de har gjort en fullgod kontroll av systemet. Tror inte heller att jag har sett någon märkning på båtar i sommar att det finns gasoltuber ombord, borde inte det vara så att man måste märka ut sådant även på båtar, så att dessa kan föras i säkerhet vid brand? men istället för att öka säkerheten så har man valt att kliva ett steg bakåt för några år sedan och ta bort den lagstadgade kontrollen av gasolsystemen på husbilar och husvagnar, så idag är det frivilligt att göra den kontrollen. Så chansen att det skulle bli krav på denna kontroll på båtar är nog rätt liten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 11 Oktober , 2013 Det är betydligt större risk att en båt med bensinmotor exploderar/brinner och skadar omkringliggande än att en gasolinstallation exploderar. Men visst skulle det vara bra med kontrollbesiktning på flera punkter i fritidsbåtar. Försäkringsbolagen borde kräva det, men de har tydligen inget intresse helt enkelt för att det kanske inte är ett problem? Annars kan man tänka sig ett system liknade det som handelssjöfarten har, fristående klassningssällskap besiktigar och ger rekommendation om lämplig försäkringsklass till försäkringsbolagen. Givetvis ska detta kopplas till en obligatorisk registrering av fritidsbåtar, ett register som försäkringsbolagen borde kunna sköta för att hålla ner kostnaderna. Naturligtvis kommer det att leda till kostnader för båtägarna. Möjligen kan effekten bli att skötsamma får något lägre försäkrigskostnad och de slarviga får betala mer. Någon nämnvärd minskning av antalet olyckor kommer det troligen inte bli. Men en herrans massa inlägg på olika fora! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 11 Oktober , 2013 Minnet är ju bra - men kort. Det fanns ett statligt båtregister. Det las ner och det skapades ett nytt båtregister med det gamla som grund. Jag har för mig att jag fick ett brev och att jag kunde kryssa i eller skriva på om de uppgifter som fanns i det gamla båtregistret fick föras över till det nya. Det var försäkringsbolagen som stod för kostnaderna för det nya registret. Även det nya las ner för att försäkringsbolagen inte längre ville stå för kostnaderna. Det fanns också en säkerhetsbesiktning som mitt försäkringsbolag krävde att min båt skulle genomgå. Jag besiktade båten en gång via en båtklubb och en mycket kunnig besiktningsman som jobbat med fritidsbåtar en stor del av sitt yrkesliv. Han anmärkte på ett par saker som han inte tyckte var så bra i min båt.. Hade jag haft gasol i min båt är jag övertygad om att han tittat även på detta. Det som var intresant i sammanhangt är att det protokoll som upprättades vid säkerhetsbesiktningen inte skulle sändas in till försäkringsbolaget. De hade heller inte rätt att ta del av vad som stod i protokollet, utan man skulle bara svara JA eller NEJ om säkerhetsbesiktning utförts. Efter några år fick jag beskedet att försäkringsbolaget inte krävde säkerhetsbesiktning länge. Varken båtregistret eller säkerhetsbesiktningarna var väl ekonomiskt lönsamma för försökringsbolagen. Jag skulle inte han något emot att besikta min båt. Man blir lätt hemmablind för vissa detaljer. Det är ju min egen säkerhet det handlar om. Jag har vid två tillfällen råkat ut för mindre incidenter pga att jag tänkt fel när jag gjort vissa saker. Inget allvarligt inträffade, men det hade kunnat bli mycket värre. Men det inträffade förstörde minst två seglings/semesterdager. Visst - jag skulle kunna kontakt besiktningsmannen och be honom kolla på min båt, men det är lätt att sånt man borde göra aldrig blir av - om man inte måste. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 11 Oktober , 2013 ligger å gnekar fender... kul uttryck; det måste jag lägga på minnet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 978 Postad 11 Oktober , 2013 Problemet för försäkringsbolaget (Svenska sjö) var att kunderna bytte bolag för att slippa besiktningen, så säkerhetstänkandet hos båtägarna är nog inte så stort som man skulle önska. Besiktningen finns kvar fast på frivillig grund,men för en tynande tillvaro. /Claes (besiktningsman) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 11 Oktober , 2013 Egentligen ganska konstigt att man byter bolag för att slippa få en koll av båten från en besiktingsman med erfarenhet och som inte är hemmablind. Kostnaden för beiktningen var låg. Besiktningsmannen påpekade ett par saker som som skulle kunna bli en skärhetsrisk, men som jag inte tänkt på. Jag har långt ifrån nån säkerhetsnoja, men det finns ju saker som kanske inte är så bra och som man inte har en aning om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 12 Oktober , 2013 Skulle vilja nämna regulatorn. Som bör bytas regelbundet, minst lika ofta som slang? ( hur ofta byter du ut slangen...) Sedan så finns det regulatorer av olika kvalitet, tydligen. För jag läser i sept-numret av Practical Boat Owner sidan 93, att det finns regulatorer för marint bruk. Skillnaden - förutom material där man använder sådant som är mer lämpat för sjöbruk - så var skillnaden en typ av övertrycksventil. Inte alltid standard på regulatorer för husvagnar, skriver man i tidningen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser