Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Soumi_batti

Snikservice Yamaha fyrtakt

Rekommendera Poster

Hej, jag tänkte göra servicen själv i år på Yamman efter att ha köpt storservice 2 år på raken. Detta tänkte jag göra:

-Byta storfilter i båten och kört i SI-1 i tanken.Redan gjort

-Spola genom motorn med spolmuff. Redan gjort

-Byta drevolja, nya brickor på båda skruvarna

-Byta motorolja och filter, ny bricka oljepluggen nere

-Fetta de totalt tio nipplarna

-Kolla remmen, spraya silkonspray

-Lyfta alla 6 stift och spraya in fog-spray. Köra startmotorn några varv utan dödmansgrepp inkopplat

-Tömma ångseparatorn

-Torka rent inne i motorn

Stift och bränslefilter i motor hoppar jag i år. Ev, tar jag hem underhuset.

Något mer jag behöver tänka på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer funka så bra så, kollar du termostater, poppit-ventiler och interna/externa anoder oxå har du i princip gjort en normal 100-timmarsservice. Men silikonspray på remmen, vad har du fått det från..?

Sen föredrar jag alla dar i veckan att pumpa ur oljan med en vacuumsug. Mindre slabb och man slipper röra oljepluggen som är känd för att råka ut för gängpaj..

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Olja-och-Fett/Sugpump-36190/

Likaså föredrar jag att dra runt motorn för hand efter foggning med ett spärrskaft o en 36-hylsa..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oki tack för tips. Ingen spray på remmen då alltså?

Men kanske i botten av innerkåpan för att få rent från olja bensin?

Sen denna:

-Termostater,

-Poppit-ventiler och

-Interna/externa anoder

Please utveckla!  Jag har en ny storanod under motorfästet jag tänkte byta i år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får man flika in en fundering på samma tema tro?

Jag har samma plan som du men från andra motorer jag har konserverat så har jag fått känslan att fog-spray dödar tändstiften.

Eftersom jag har extremt lite timmar på min motor i sommar så hade jag inte tänkt byta stift vare sig nu eller till våren så därför har jag inte foggat loppen på min motor ännu.

När jag köpte konserveringsmedlet till bränslet så påstod säljaren att jag inte behövde fogga loppen eftersom detta medel gjorde att det inte skulle behövas. Tyckte det lät lite skumt för vad blir kvar i loppen av det medlet när motorn körts..?

Men som vanligt som vanlig dödlig så vet man inte riktigt vad man skall tro om alla olika teorier man ställs inför när det gäller båtkemi.

Vad är era spontana åsikter i frågorna nedan?

1. Är jag bara dumsnål och skall fogga och köpa nya stift efter jag startat upp motorn till våren?

2. Är jag ute o cyklar ang tändstiftsdöden?

3. Har den trevlige säljaren mot förmodan rätt och jag kan strunta i att fogga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Termostater, en på var cylinderbank på V6, en på F150. Tas ur, rengörs och funktionskontrolleras. Ska börja öppna vid 60 grader och va fullt öppna vid 70 grader. Brukar köra dom i en gryta med stektermometer.

Poppetventil, styr kylvattentrycket. Rengörningoch kontroll av delarna, fjäder, gummisäte och ventilhatt. Sitter under V:et på V6, brackettkåporna får tas av. På avgasmanteln på F150

Interna anoder, rengörs och kollas hur mycket där är kvar. 4 st på V6, en på var cylinderbank samt en i vart topplock. 3 st på F150 en på avgasmanteln samt två i toppen mellan stiften.

Jag brukar bränna ur foggingoljan med fjolårsstiften om jag byter och så spar jag alltid en omgång stift om jag skulle köra lite o inte byter stift. Så blev det t ex i år. Efter jag sprutat foggingolja i cylindrarna och baxat runt så satte jag i en gammal laddning stift. Efter uppstart i vår så går detta årets stift tillbaka i motorn. Jag har iofs kört på foggade stift utan problem men det känns bättre så.

Sen är tändstift f-rbannat dyrt i Sverige, T ex tar Mekonemen 77 kr/st för stiften som F150 ska ha, Yamaha vill ha hela 98 kr/st. Jag köper på E-bay UK, brukar bli ungefär hälften. T ex denna säljare skickar 4 stift till din brevlåda för 16 pund..

http://www.ebay.co.uk/itm/NEW-NGK-Spark-Plug-Trade-Price-LFR5A-11-StockNo-6376-/160590312624?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item2563edb4b0

Fuel Stabilizer konserverar soppan och bränslesystemet. Foggingoljan förhindrar korrosion i cylinderloppen, två helt skilda saker, du behöver alltså göra både och..

Lägger in en bild på min egen F150, överst termostat, sen anod och längst ner poppit-ventilen. Ytterligare två anoder finns som sagt under tändstiftkåpan..

post-26269-1394237682,4863_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jarb du äger på Yamaha!!!

Och ingen av de moment du nu nämner har gjorts av en väldigt känd Yamahaverkstads servicar.

(Frågan är om jag törs?)

Tack!!!

EDIT: Vad mkt smidigare oljefiltret satt på F150 än F200.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

V-motorer är alltid en styggelse ur service synpunkt. Lite tråkigt om du inte fått va du betalt för. Min F150 som inte sett en auktoriserad Yamaha-verkstad sen leveransservicen är servad helt o hållet enligt Yamahas rekommendationer.. Den kanske är rätt unik ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det må jag säga. Jag funderar på att hoppa dina tre extramoment, däremot att fogga motorn. Jag kan då helt enkelt skruva tillbaks befintliga stift och dra runt motorn. I vår innan sjösättning slår jag i nya sen.

Även om en uppsättning stift kostar 500+ kr så blir totalen väsentligt lägre än de ca 8000 jag tidigare betalat för service ink framkörning.cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, det är ju inga extra-moment utan va som faktiskt ingår i en normal 1-årsservice..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att bara spruta in foggoil i cylindern de är helt meninglöst om du inte har till gång till tryckluft annars blir de bara olja på en minimal yta på cylindern genom att motorn är stående blir bara olja på ett minimalt ställe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller inte med! Det skvätter bra om man använder sprayburk och det viktigaste är att få in olja till kolvringarna och det får man genom att baxa runt.

Sen anser jag nog att foggningen är det minst viktiga momentet i en vinterkonservering på en motor som bara ska stå 6-7 månader. Den ordinarie oljefilmen fixar nog denna tid utan större problem.

Men en burk kostar inte ens en hundring och räcker ju ett antal säsonger så inte mycket o tjafsa om o ibland blir ju båten stående längre än man tänkt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

oljan hammnar på ett ställe å rinner ner  smörjer ej hela ytan max 1/4  om inte ens de  , lite annorlunda om tändstifts hålen var riktad uppåt  ,ställer till mest till elände en  nytta på morderna motorer typ efi insprutning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som kommentar till foggningssprayen, så sa den stora yama firman som gjort service tidigare, att orsaken att de byter stift varje år är att fogginsprayen är aggresiv. Osäker om det stämmer?

Men i min iver att göra så litet som möjligt men ändå skydda min dyrgrip till motor, har jag nyss bestämt mig för att hoppa foggningen. Får bli allt annat på listan utom den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njaee.. Om man skiter i o baxa runt motorn kan det bli som du skriver.. Man sprayar in oljan o vid baxningen så sprider kapilläreffekten tillsammans med rörelsen oljan runt översta kolvringen och lämnar sen olja kvar i fodernas honingsspår.. Ungefär samma sak som händer på kolvens nersida vid körning.. O förutom stiften finns ingen risk för elände.. Elände blir det däremot om det korroderar.. Men som sagt risken för det under en normal vinterförvaring är nog inte så stor men varför chansa..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kört SI-1 i tanken, bytt yttre bränslefiltret, drevolja, motorolja, oljefilter, stiften, sprayat i cylindrarna och kört runt motorn utan död mans grepp.

Jag skippade inre bränslefiltret, känns för mekigt.

Men att tömma ångseparatorn gick inte så bra. Den skruven jag tror det är, sitter mellan insugsrören på vänster sida av motorn. Den har en öppen slang kopplad till sig på kanske 2 dm som är clampad på sidan, så den känns klart misstänkt rätt.

Det är ett stift i mitten av en skruvskalle. Jag tryckte ín stiftet men det hände ingenting, kom ingen bränsle. Jag misstänker att man ska lossa skruven något och sen dra åt den igen, men hela konstruktionen med verkar så skum, så det är bästa att kolla innan.

Jarb please help, hur gör man!

post-10021949-1394237701,9009_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oftast funkar det bra genom att bara trycka in bildäcksventilen och öppna cirka ett varv på dränskruven i botten. Det sägs att på vissa modeller med vapour shut-off så kan man behöva lätta på slangen för denna för att soppan ska rinna ut. Min F150 har VSO lixom din men jag har aldrig behövt lätta på nämnd slang. Dålig bild med det är vid T-kopplingen på toppen av VSTn man ska lätta på nån av slangarna. spelar ingen roll vilken. Va står det i din ägarnanual..?

post-26269-1394237702,0159_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett annat lite tråkigare alternativ om VSTn aldrig blivit dränerad tidigare är att du har så mycket mög/kristaller/korrosion i botten på den att det är stopp i dränhålet. Om så är fallet lär du få bränsleproblem som ett brev på posten..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, den har blivit dränerad. Yamaha Center gjorde det 2 årsservicar på raken. Men jag fattade aldrig hur man gjorde. Teoretiskt borde den dräneras när man trycker in stiftet. Det skulle kunna vara så att man endast släpper ut ev övertryck när man trycker in stiftet.

Ägarmanual vad är det? Denna båt är fulimporterad från Finland 2011 och all dokumentation är puts veck. Båten är en 2007:a.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bildäcksventilen har ingen backfunktion, det kan flöda åt båda hållen genom denna. Prova göra som i bifogad instruktion ovan..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kollade litet mer på ritningen. Tror jag ska leta efter skruv 7, det är troligen den man öppnar och sen trycker in bildäcksventilen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, dräneringsskruven satt i underkant.

Sen om jag ska tömma den där behållaren eller inte är nästa femma? Yamaha Center nämnde att det viktigaste är att släppa ut övertrycket. Jag har ju trots allt SI-1 i bränslet och hela motorns bränslesystem är ju i övrigt fyllt med bränsle.

post-10021949-1394237702,2661_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja har du inte öppnat dränskruven i botten lär där såklart inte komma nåt ;) Som du ser på min första post igår 19.36 så måste den såklart öppnas. Vrid upp 7 ett varv ungefär, tryck in bildäcksventieln under hatten 34. Att du måste tryckan in bildäcksventilen är för att soppan som rinner ut måste ersättas med luft. Soppan flödar ut genom skruven i botten och luften flödar in genom bildäcksventilen..

Antingen har du missuppfattat va som sas/menades eller har den du pratade med inte riktigt koll på hur det här funkar och vilka problem man vill undvika med dräneringen. Samma firma som bankade sönder ditt växelhus..? Självklart ska du dränera ut soppan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såh! Nu tömde jag ångseparatorn, det kom ca 2 dl ur den. Jag passade även på att byta det inre bänslefiltret så att även det står tomt i vinter.

På bilden ser ni hur mkt ett inre bränslefilter smutsas ned på en säsong. Helt ärligt ser det helt nytt ut. Mer än vad man kan säga om bränslefiltret vid första servicen efter 4 år i soumi. Då hade ändå en märkesverkstad i Stockholms-norrort gjort service på motorn för typ 5000 kr samma år, direkt när den kom till Sverige.

Jag sparade det gamla filtret i en förslutningsbar påse om jag skulle få slut på dem i framtiden. En annan sak som är bra med att byta varje år är att man får loss filterhuset med handkraft (nåja tinningssprängar handkraft typ). Jag drar litet olja på tätningsringen, kanske därför jag får upp dem nästa år. Samma med storfiltret 10 micron som satt som fastsvetsat första service.

Tack för all hjälp Jarb!!!

post-10021949-1394237702,7566_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej...när jag hade min F250..(2006) ..så var det även en procedur innan uppstart , just för att man hade tömt VST .

Nu kommer jag inte ihåg vad ..( efter som den är såld ) ..men visst var dt något extra viktigt att börja upstarten med i vår ? Typ en massa pumpande på blåsan samt lufta ..osv :-0

 

Bara så alla får bra koll :) ..Mäster Jarb .. Upplys oss :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra poäng, klart man funderar på hur typ 3 dl tömt bränsle i motorn ska ersättas vid första uppstart.

Min plan är att slå på tändningen och vänta i kanske 1 minut innan jag startar upp.

Men som sagt Jarb, please enlight us!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget luftande men ångseparatorn bör återfyllas innan uppstart genom att pumpa blåsan hård. Eftersom ångseparatorn är tom så går det åt en hel del pumptag. Detta ska göras innan ens tändningen slås på. Anledningen är att högtryckspumpen inte gillar o gå torr och den startar redan när tändningen slås på. Missar man detta så efter en del nötande på starten så har dock de ordinarie lågtryckspumparna fyllt ångseparatorn men motorn brukar gå som en påse nötter ett rätt bra tag pga att det kommer in luft i högtrycksrälen och man riskerar som sagt att skada högtryckspumpen. Ångseparatorn är just en avluftare och den finns för att högtryckspumpen ska få luft och ångfri soppa..

Det där gröna filtret S-B är mest en målvakt om man sköter grejerna. Ett normalt båt-filter typ de Racor som sitter i 64orna är finare än detta och tar all skit innan det når detta filter. Störtar båt-filtret är ju detta filter en bra målvakt för att skiten inte ska ta sej in i motorn. Vi hade en tråd om detta för inte så länge sen..

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=508701

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra där, jag ska printa ut en kommihåglapp och lägga i en plastficka på aktertoften som påminner om att pumpa igenom några deciliter innan första star. Teoretiskt borde man avlufta övertrycket även i denna procedur med bildäcksventilen? Kan ju göras dagarna innan sjösättning ju.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...