Gäst plotter Postad 8 Mars , 2005 Någon som kan förklara varför man sätter dubbelmontage på utombordare? Ex. 2 x 90 hk när det finns motorer på 250 hk att sätta där bak... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grus 0 Postad 8 Mars , 2005 En fördel är att om man har två motorer med motsatta rotationsriktningar på propellrarna så slipper man att båten driver åt ett håll. En annan fördel är ju naturligtvis att risken för att två motorer ska rasa samtidigt är mindre än att en gör det. Man har alltså minskat risken för att bli liggandes hjälplös utan att för egen maskin kunna ta sig hem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ryssen 0 Postad 8 Mars , 2005 Det är inget skillnad på toppfarten, men det är en helt annan acceleration när du har två motorer. Sen är det väl lite av en status fråga mer......big guys like big toys Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torpedo 0 Postad 11 Mars , 2005 Det är lite coolt att skjuta dubbelpipigt. Sången blir ganska rar också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hulten 0 Postad 11 Mars , 2005 Jag anser att dubbla motorer blir lite som double trouble. Drar mer soppa än motsvarande prestanda med singelmontage, väl dokumenterat i diverse test. Förutom högre driftsäkerhet får man väldigt bra manövreringsegenskaper i lågfart, är väl en dröm sedan pojkåren att slå back på ena manskinen och fram på den andra så båten roterar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ryssen 0 Postad 11 Mars , 2005 Sen på lite tyngre båtar så som Nord West 390 behövs det för att det inte finns nog med effekt till o få upp båten i planing Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hulten 0 Postad 11 Mars , 2005 Men nu pratar ju du om fartyg :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hulten 0 Postad 11 Mars , 2005 3 x 300 hk på en rib Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grus 0 Postad 14 Mars , 2005 Skepp menar du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grus 0 Postad 14 Mars , 2005 Ah, ångrar mig direkt... Jävla dryg besservisser det lät som jag är. :oops: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser