Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
Gäst plotter

Dubbelmontage

Rekommendera Poster

Gäst plotter

Någon som kan förklara varför man sätter dubbelmontage på utombordare? Ex. 2 x 90 hk när det finns motorer på 250 hk att sätta där bak...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fördel är att om man har två motorer med motsatta rotationsriktningar på propellrarna så slipper man att båten driver åt ett håll. En annan fördel är ju naturligtvis att risken för att två motorer ska rasa samtidigt är mindre än att en gör det. Man har alltså minskat risken för att bli liggandes hjälplös utan att för egen maskin kunna ta sig hem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inget skillnad på toppfarten, men det är en helt annan acceleration när du har två motorer. Sen är det väl lite av en status fråga mer......big guys like big toys

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är lite coolt att skjuta dubbelpipigt. Sången blir ganska rar också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag anser att dubbla motorer blir lite som double trouble. Drar mer soppa än motsvarande prestanda med singelmontage, väl dokumenterat i diverse test. Förutom högre driftsäkerhet får man väldigt bra manövreringsegenskaper i lågfart, är väl en dröm sedan pojkåren att slå back på ena manskinen och fram på den andra så båten roterar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sen på lite tyngre båtar så som Nord West 390 behövs det för att det inte finns nog med effekt till o få upp båten i planing

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ah, ångrar mig direkt... Jävla dryg besservisser det lät som jag är. :oops:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...