NiBa 0 Postad 9 Oktober , 2013 Hejsan Om några veckor skall jag köra hem min nya båt från Faaborg (sydvästra fyn) till västra Blekinge och funderar att göra det till ett lite trevligare äventyr än att bara flåköra - och söker därför lite tips på rutter/ställen som bör finnas med i planeringen. Det är inte bestämt än om vi kör utomskärs eller inomskärs. Det blir i alla fall sydlig rutt, dvs antingen norr eller söder om Lolland/Falster/Mön och inte via Öresund/Köpenhamn.Tanken är att vi gör resan på tre dagar/etapper. Även tacksam på tips om bra Hamnpilot att införskaffa. Tacksam för tips och ideer, samt om det finns några gör absolut inte detta. En sak vi räknat bort är en tripp till Puttgarden och Tax free pråmen, då den hamnen visade sig vara väldigt mycket färja och järnväg. MVH NiB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havkat 5 Postad 9 Oktober , 2013 http://www.dendanskehavnelods.dk/ Du kan ju prova denna annars tycker jag att Kommas havnelods är den bästa i bokform. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 9 Oktober , 2013 Om du tror dig kunna få bra väder så kan ett alternativ vara att gå längs tyska kusten och sen via Bornholm. Bornholm är ju mysigt, framförallt Allinge. Bör bli ungefär lika långt. En hel del hamnar i Danmark och Tyskland finns på portmaps.de . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Erland 0 Postad 9 Oktober , 2013 Hej,ja nu har du möjlighet att verkligen få se Damarks öar och småhamnar.Prova gå genom Smålandsfarvattnet upp mot Faxe Ladeplats.Öar som är sevärda Ärö, Femö, Fejö,det finns många fler men du skall ju hem oxå.Eller gå genom Guldborgsund antingen i ÖstVästlig riktning eller Västlig/Östlig.Komas hamnlots är utomordentlig att använda.Men håll dej till farlederna även ditt djupgående har begränsningar i Danmark,hehe.Ta tid på dej så får du en fin resa,bunkra vin kan du i Danmark även öl till bra priser men då får du hitta en Rema, eller Bilka,eller Nettobutik,go förnöjelse GMY Erland. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NiBa 0 Postad 9 Oktober , 2013 Tack för alla svar... @Erland: Jag har skissat på en rutt norr om Aerö, svänger upp mot Svendborg och ner öster om Thurö för att sedan runda nordsidan av Langeland. Fick ett tips om Omö men när jag Googlade så verkar den död på hösten - men det gäller säkert många av öarna. Hur är denna än jämfört med Femö/Fejö? Tanken är att ta en första övernattning någonstans här. Guldborg sund hade jag missat. Ska se om man kan peta in den även om den förlänger turen. Annars så verkar ju de trånga farvattnen norr om Bogö/Mön spännande och sedan upp mot Faxe och kanske stanna en natt till så man hinner semestra lite. Sen blir det sträckkörning mot Trelleborg, Ystad och vidare mot vintervilan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gameburg 1 Postad 11 Oktober , 2013 Jag vill gärna slå ett slag för Christiansoe strax nordost om bornholm en fantastisk liten ö med en fin liten hamn. /Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NiBa 0 Postad 21 Oktober , 2013 Hemma igen efter en fantastisk 2,5 dagars (200 nm) transportkörning. Första dagen soligt och vackert i skärgården runt Svenborg. Mötte ca 6kn motström i inre kanalen - så stark ström så att prickarna tidvis sjönk under vattenytan Ankrade i Vordingborg i solsken och stilla vatten. Dag 2 gick över Östersjön från norra änden av Mön till Abbekås. Snittade 22-24 knop i lagom hårt väder. Då var det gott med en kopp kaffe i Abbekås hamn. Sen vidare mot Skillinge innan mörkret, Plötsligt stannar styrbords motor (strax utanför Borrby), så det blev åka på en motor in till Skillinge. Hann tänka igenom alla tänkbara dyra reparationer, men det visade sig bara vara en mutter till gasrvajern som skakats loss. Skönt att detta inte hände mitt ute i Öresund. Sista dagen skulle vi passera Ravlunda som hade skjutning. Skjutledaren släppte inte igenom oss nära land så det var bara att ge sig ut på öppet hav och runda tårtbiten. Östersjön var inte snäll emot oss där ute, och för sent upptäckte jag att vi följde det långa riskavståndet (22km) när det bara var avlyst på det inre (5km) . Framåt lunch var vi i hemma hamnen, trötta och nöjda efter en fantastisk minnesvärd resa - som vi kommer att prata om mycket när vår säsongen kommer igång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenbja 9 Postad 21 Oktober , 2013 MMm nu blir jag sugen igen på att byta båt har köpt de sista båtarna i Finland och kört hem med dem genom Finland/Ålands skärgård och Ålands hav och det är lika trevligt att köra som att köpa en ny (Begagnad) båt Grattis till den nya båten /Kenbja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser