laand 1 Postad 8 Oktober , 2013 Om jag skall lossa propelleraxeln från backslaget, måste jag lossa på båda ställena (enl bif bild)? Jag avser att montera en axeltätning blackjack. Är det något speciellt jag bör tänka på? Mvh Laand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marinjohan 15 Postad 8 Oktober , 2013 Om du bara skall ha loss axeln så borde det räcka med att lossa på skrivarna till klämkopplingen. Kopplingen kan behöva lite lätt isärbändning för att släppa axeln. Jag har rätt tydliga bilder på när vi bytte axeltätning på http://www.nyasegel.se/index.php/motor 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laand 1 Postad 8 Oktober , 2013 Tack för svaret sign marinjohan, Det finns förvånansvärt få sidor på internet angående just detta, men det kan bero på att så enkelt å självklart. Hursomhelst så har jag iallafall i mitt letande på Google funnit just din hemsida med bilder. Super:) Med vänlig hälsning, Laand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 8 Oktober , 2013 Så här såg det ut i min Omega, Yanmar. Man lossar bara på klämkopplingen och drar ut axeln När du nu drar ut axeln så kan du även ta en titt på stödbocken (om du har sådan framför propellern). Kolla att stödbocken eller skrovet inte sviktar i infästningen och att cutleslagret i stödbocken ser bra ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marinjohan 15 Postad 9 Oktober , 2013 Jag kom på en sak som strulade för oss, och det var att axeln satt rätt hårt i fästet. Detta berodde på att en av motorfästeskuddarna hade sjunkit ihop och därmed var motorn inte i rak linje med axel, vilket gjorde att axeln kilades fast extra mycket i fästet. Vi bytte ut motorkuddarna i samband med bytet av tätning. Passa gärna på att se över detta i samband med ditt projekt. Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 9 Oktober , 2013 Tänk på att dessa bultar skall momentdras med rätt moment för din koppling när du monterar dem igen och i rätt ordning. Ett tips för att lossa axeln ur klämkopplingen är att lägga en bit (riktigt hård) plåt i skåran och dra i skruven lite så att den bänder upp kopplingen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 9 Oktober , 2013 För att montera en Black Jack behöver du bara lossa klämmförbandet runt axeln. Men varför inte passa på att kolla motoruppriktningen samtidigt, då behöver du även lossa medbringaren. Bra tipps ovan med plåten i springan, funkar om klämkopplingen är gängad, annars är det att slå in en skruvmejsel som skrivits innan. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laand 1 Postad 9 Oktober , 2013 Hej Tack för svaren. Det som skulle bli ett förhållandevis ett mindre vinterprojekt blir nu till ett stort sådant. Ja, jag kommer kolla cutleslagret i stödbocken och själva stödbocken. Så rent och fint ut i ditt motorutrymme. Skruvar som inte är rostiga mm. Motorkuddarna skall också få sig en översyn. Tack för de tipsen. Klämkopplingen skall tydligen momentdras. Var finner jag uppgifter hur mycket de skall dras? Eftersom jag i dagsläget inte kommer åt att se klämkopplingen är gängad eller inte så får jag avvakta. Tro't eller ej men för att komma åt själva klämkopplingen måste jag ta bort 3 batterier samt underlaget (skivan) de står på.... Bara det är ett tidsödande arbete. Med vänlig hälsning, Laand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 9 Oktober , 2013 Tabell för åtdragningsmoment: http://swebolt.se http://bult-fast.se funkar nog bättre. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laand 1 Postad 10 Oktober , 2013 Då får jag kolla skruvarna. Tack för tipset! Med vänlig hälsning, Laand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laand 1 Postad 16 Oktober , 2013 Gick ganska, nu återstår bara avmontering av den gamla propelleraxeltätningen, på med den nya (blackjack) och sen ställa tillbaka batterierna å koppla dom. Mvh Laand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 980 Postad 17 Oktober , 2013 Ska inte blackjack luftas vid sjösättning för att få in det smörjande vattnet i axelröret ? Hur kommer Du åt det under alla Dina batterier ? /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 17 Oktober , 2013 Helt riktigt, man ska klämma på blackjacken efter sjösättningen, och även spruta in en liten klick siliconfett på tätningsläpparna. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laand 1 Postad 17 Oktober , 2013 Hej Just i sittande stund så vet jag inte var på axeln den skall sitta. Bakom klämkopplingen 3-4 dm (på andra sidan skottet) sitter smörjkoppen (på bild), . Omedelbart bakom den (i svart gummi) sitter väl den gamla antar jag? Är det så, ligger jag pyrt till. Då måste även smörjkoppen (på bild) också bort. På tidigare bild syns det hur långt jag har dragit axeln bakåt, men däremellan går ju inte smörjkoppen. Jag måste nog då även ta bort rodret, eftersom axeln redan nu är bakåtförd i maxläge (och stöter i rodret) Hoppas jag har fel och det finns en enklare lösning. Nån som vet? Mvh Laand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 17 Oktober , 2013 Om du monterar bort klämkopplingen/medbringaren så får du mer plats att få bort de gamla delarna, räcker inte det utrymmer är du tvungen att ia bort rodret. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 980 Postad 17 Oktober , 2013 Varför skall Du byta ut den tätning Du har ? Den tätningen/lagringen är ju praktiskt taget underhållsfri. Om Du har svårt att nå och vrida på smörjkoppen går det ju att dra upp en slang till någon mer lättåtkomlig plats. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 17 Oktober , 2013 Vad jag kan se så är det den typen med packboxar/simmerringar , när bussningen blivit lite sliten äter den tätningar. Däremot den modeller med glandtätning är en evighetsdel. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 980 Postad 17 Oktober , 2013 Du har rätt men frågan kvarstår, varför ska han byta ? /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laand 1 Postad 17 Oktober , 2013 Hej Enkelt. Det läcker in vatten när jag kör. Det kommer t.o.m. upp vatten via smörjkoppen, efter en tur med båten, när jag ligger vid bryggan. Trodde jag skulle slippa ta bort klämkopplingen/medbringaren, men varför skall något vara enkelt? Tack skall ni ha för både tipsen och engagemanget. Återkommer i ärendet. Med vänlig hälsning, Laand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laand 1 Postad 18 Oktober , 2013 Nu är även klämkopplingen/medbringaren loss. Gött. Då var det bara att dra av smörjkoppen och den gamla tätningen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laand 1 Postad 18 Oktober , 2013 Axel är 40 mm och hylsan är 58 mm. Då kommer en Blackjack att funka/passa. Gött! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marinjohan 15 Postad 18 Oktober , 2013 Även ett bra tillfälle att fungera över att skruva dit en centaflex koppling som klarar +- 2 grader felriktning i axeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laand 1 Postad 18 Oktober , 2013 Hej Säkert jättebra men tveksamt för min motor som varvar 3 800 varv,http://webshop.marinmagasinet.se/motortillbehor/kopplingar/centaflex-flexibel-koppling/centaflex-flexibel-koppling-till-30-40-mm-axel.html Mvh Laand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laand 1 Postad 18 Oktober , 2013 Två funderingar. Det borde ju finnas en packbox. Var sitter den längs axeln? Den armerade svarta armerade slangen som sitter bakom smörjkoppen, vad fyller den för funktion? Med vänlig hälsning, Laand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 980 Postad 19 Oktober , 2013 Eftersom motorn kan röra sig på sina gummikuddar kan man inte sätta axeln stumt i skrovet. Slangen är till för att få en flexibel upphängning av axeln. Packboxen sitter i samma del som smörjkoppen. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laand 1 Postad 19 Oktober , 2013 Hej Tack för ditt svar. Jag förstår men jag tycker att slangen ligger stumt mot röret där axeln ligger/finns inne i, men....jag har förmodligen fel. Packboxen i smörjkoppen visste jag inte heller. Med vänlig hälsning, Laand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laand 1 Postad 15 November , 2013 Hej igen! Vad gör jag nu? Har satt på den nya blackjack, men då hamnar smörjkoppen innunder skottet. Bif bilder på hur det såg ut. Har jag otur när jag tänker? Tacksam för support i ärendet:) Mvh Laand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laand 1 Postad 15 November , 2013 Så här ser det ut nu...? Smörjkoppen hamnar under skottet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laand 1 Postad 15 November , 2013 Har jag otur när jag tänker, eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 980 Postad 15 November , 2013 Du ska inte ha både Black Jack och det gamla systemet med smörjkoppen !! /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser