2HOT4U 3 Postad 8 Oktober , 2013 har märkt att ena hjulet har börjar rulla trögt och kan låsa sig ibland när man inte har båten på tänkte byta kullagret ska tydligen vara en som heter 30204 och 30206 är det lätt att byta behöver man special verktyg för sånt? tackar för hjälpen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skruvaren 0 Postad 8 Oktober , 2013 Hej ! Kan vara lite bökigt då Man inte kan använda avdragare på lagrets innerring ( inte tillräcklig 'fri ansats' för att få tag). Det kan gå om man slipar ett jack i lagerbanan varefter man kan använda skåran som anslag för ett don - alt får man spräcka ringen ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 8 Oktober , 2013 Har nyss bytt på två trailers med koniska lager. Inget jobbigt alls, det är möjligt att inre lagerbanan sitter kvar på axeln då du tar loss det men den brukar inte sitta hårdare än att du kan snurra den tills den lossar med en rörtång. Jag borrade och satte en fettnippel i fettkopparna, då kan du pumpa i nytt fett varje gång du råkat sjösätta din kärra, eller lånat ut den... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2HOT4U 3 Postad 8 Oktober , 2013 får kanske några stubbar under vagnen och ta hem axel så man har nått att göra under vintern Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 8 Oktober , 2013 Axeln är kanske onödigt att ta hem, trummorna som yttre lagerbanorna sitter i behöver du däremot banka på med dorn för att få loss / ur lagerbanan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 9 Oktober , 2013 Först. Är det en bromsad vagn så är det troligen bromsarna som bråkar och inte ett lager. Om inte... Lager är väldigt enkelt att byta. Det enda som kan vara struligt är som nämns är det inre lagrets innerring som blir kvar på axeltappen. Ett snitt med vinkelslipen på lagerringen som och sen slå sönder den. Skulle du råka skada axeltappen lite med vinkelslipen så är inte det hela världen. Vinkelslip, hammare och ett don är vad som krävs Glöm inte att lagren måste pressas fulla med fett. Löses enklast med att lägga fett i handen/handsken. Tryck lagret i handen tills fett pressas igenom lagret. Fortsätt runt tills du fått igenom fett i hel lagret Ny tätningssats kanske behövs också. Finns fem olika så ta med de gamla om de är skadade Jag betalade ca 370kr för ett lager av varje på Wida Bil Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 9 Oktober , 2013 Apropå tätningssatser till lager. Jag köpte Valeryds original och får en hård plastbricka!?! Inte vad jag hade förväntat mig riktigt. Den brickan håller möjligen småsten borta från lagret men tätar vete tusan om den gör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 10 Oktober , 2013 Jag skulle byta lager på min Laxåtrailer men lagret kostade nästan lika mycket som hela axeltappen så jag bytte istället hela tappen. Det tar 2 minuter att göra och funkar garanterat utan svordomar och massa tid Detta var en obromsad trailer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 10 Oktober , 2013 Köp lager på kullager.se, mindre än halva priset i många fall. Köpte där till trailer nr 2 jag bytte på iår. Dessutom leverans dagen efter oftast. Nej, jag har inget med dem att göra, har bara köpt lager till startmotor och båttrailer där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2HOT4U 3 Postad 10 Oktober , 2013 dum fråga men kan man inte bara byta den lösa delen där lagrena sitter så man slipper massa jobb Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 10 Oktober , 2013 Antar att du menar att du bara skall byta lagret och ena lagerbanan? Vet inte men tanken slog mig med faktiskt. Men ärligt talat så tar det typ 5 minuter per lagerbana att slå ut/ skära loss. Tycker inte att det känns värt att chansa då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2HOT4U 3 Postad 13 Oktober , 2013 ser ut som han byter bara lagret har en MOBILGREASE XHP222 tub hemma kan man använda den eller måste det vara just för hjullagerfett? https://www.axmarin.se/webshop/submenu/motordelarserviceguide/submenumotordelar/motorvard-kem-tekniskt/submenumotorvardkem/mobil/produkt/fett Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 13 Oktober , 2013 Givetvis byter man även innerringar. Dessa ringar är lite inslitna och kommer troligen slita på de nya rullarna i lagret. Som tidigare nämnt i tråden så tar inte många minuter att knacka ut innerringarna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 13 Oktober , 2013 Om inte innersta lagerbanan lossar med de andra kan man offra två gamla moraknivar och knacka in ett knivblad från vardera sidan mellan lagerbanan och bakkanten. När man fått en liten springa går det lätt att fortsätta med en dorn eller mejsel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 13 Oktober , 2013 1:19 in i din youtubefilm säger han att han slår ut ringarna, han visar dock inte det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2HOT4U 3 Postad 13 Oktober , 2013 dum fråga igen hur mkt ska man slå in ringarna tar det stop eller kan man slå in för mkt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 13 Oktober , 2013 Det tar stopp omöjligt att få innerbanan för långt in. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 13 Oktober , 2013 Kollade på filmen: Fettet han smörjde spindeln med innan han tryckte navet på plats anser jag är felaktigt, där ska vara torr ren metall på spindel och den del av lagret som ligger mot spindeln, det ska inte vara någon rörelse som behöver någon smörjning, utan de två delarna ska sitta ihop så tait som möjligt. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser