Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
Karbonpapper

Konstig tändinställning

Rekommendera Poster

Jag har en  mercruiser Vortec 350 med förgasare (indmar) och det är nåt som inte lirar med tändningen.

Vid tomgång står den på 10 grader och den ska då vid max varv nå ca 20 grader el mer har jag hört, jag kommer till 14, jag får alltså inte ut max jag vet inte vad det ger men hört att det är ganska många hästar jag saknar pga detta. Max varv är dessutom 4000-4200 på maskin.

Det känns som att jag inte får ut optimal kraft och ska man åka dyrt vill man ha ut max.Jag har naturligtvis hört runt och det finns de (1 person)  som säger att det är ett problem med indmar kring detta och köpa original  mercruiser Thunderbolt kan kanske lösa problemet, ganska dyrt att köpa och prova .. tycker jag

Finns det nån som har löst ett sådant problem eller har info så jag kan börja kolla runt inför nästa säsong ?

 

Tacksam för svarcool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En ändring från 10 till 14 grader mellan tomgång och fullvarv är ju nästintill meningslös, så nåt är uppenbarligen fel. Men knappast inget allvarligt som skulle föranleda dyr återgång till Thunderbolt. [Har försökt googla detta utifrån dina knapphändiga uppgifter och hittat DETTA kit (på Indmars hemsida märk väl, notera sökvägen överst under reklamen) för att anpassa/utbyta GM-motorers fördelare till deras system/kontakter etc. Igenkänningsfaktor frågas, verkar det bekant? Hittade även DENNA pdf angående inställningar, verkar måhända nån av bilderna på sidan 5 extra bekant? Försök alltså om möjligt precisera din fråga bättre angående befintlig utrustning.]

Haha, många konstiga förkortningar finns det när det gäller tändsystem. Har i bilden försökt samla några trådaktuella mest för att kunna tjuvkika själv ibland. (Synpunkter på min tolkning av akronymerna i bilden mottages f.ö. tacksamt. ;)

post-10006646-1394237681,3996_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade* en SERVICE-BULLETIN från Mercruiser med 5 st olika advance-kurvor (sid 12-16) där total advance varierar från 28 till 34 grader vilket är max strob-mätvärde vid ett visst stipulerat högt varvtal enligt kurvorna. [Alltså frånräknat grundinställningen så svingar (module advance) förtändningsvinkeln i de fem kurvorna upp till 20-24 grader, och inte 4 grader som i ditt fall.] Att du har ett fel och ungefär hur stort börjar klarna, men hur fasen rättar man till det? Förmodligen finns en manual för just din ännu litet opreciserade tändenhet nånstans som kanske beskriver detta? [Detta med kamvinkel i min tidigare Indmar-länk är väl samma som dwell, alltså ungefär brytaravstånd men mätt i farten med instrument. Kan tycka att mikroprocessorer borde kunna variera denna vinkel efter behag och att tid då blir viktigare än fast vinkel? (*) Fann f.ö. bulletinen i DENNA rätt intressanta forumtråd.]

IHLDKSK ! (Inte Helt Lätt Detta, snarare Klart Som Korvspad ;-))

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för info, du verkar ha koll kring tändningstekniken.

Jag kollar i helgen efter mer precisa uppgifter vad jag har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra! Ifall du kommer fram till att det är ett HVS-system så finns det väl en centrifugalregulator i fördelaren. Den sitter i så fall dold under själva tändplattan där sensorn sitter och går inte att se när fördelarlocket tas av, utan vidare isärpillning behövs. Har du mot förmodan ett sådant system så är det rimligen där felet sitter, dess fjädrar kan gå av eller vikterna kärva av rost etc!

[själva axellagringen kan också glappa radiellt, men med sensor istället för nockstyrd brytare så påverkas knappt tändningen alls. I bilden syns hur regulatorn vrider fördelarens övre axel där rotorn sitter gentemot den undre axeln som går in i motorn, alltså ökar förtändningsvinkeln (advancen) när vikterna pressas utåt av centrifugaleffekten. Oavsett typ av system, det kommer nog att bli rejäl skillnad när du får ordning på detta, högre toppeffekt men kanske särskilt snabbare acceleration vid plötsligt gaspådrag. :)]

post-10006646-1394237686,8762_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser om jag kan få liv i denna tråd då jag inte haft tid med båten under en längre tid dock kvarstår problemet då jag inte gjort nåt ännu.

Kan det vara knacksensorn som gör detta ?

Tacksam för svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser om jag kan få liv i denna tråd då jag inte haft tid med båten under en längre tid dock kvarstår problemet då jag inte gjort nåt ännu.

Kan det vara knacksensorn som gör detta ?

Tacksam för svar

 

Ptja... det kan det ju vara. Om den tycker den knackar så ställer den sig i något form av limp-mode. Koppla bort den o testa o se om det hjälper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...