Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
Motorkryssare

Bra släpbåt

Rekommendera Poster

Är på gång att köpa en släpbåt till våran jupiter 30. Vill ha en som fungerar bra. harl dålig på märken och vad som är bra? Ska inte vara för fin för då blir den bara snodd har jag hört. Vad rekomenderar ni?

Hälsningar Karin

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske en äldre gummijolle, synligt lappad och lagad?

Jag har i alla fall fått ha min ifred? När det gäller att släpa så tror jag att även en jolle av plast kommer att ha ganska stora påkänningar i lite högre farter? Nu finns det fästen för gummijollar som lyfter upp den på akterspegel / badbrygga och den släpar inte alls i vattnet.

Alternativt så straffar du upp gummijollen så att den ligger dikt an mot akterspegeln, lite upplyft i framkant av fören - på det viset känns det som att du minimerar dragpåkänningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen släpbåt är trevlig att dra efter båten, vissa är sämre än andra.

Bäst är en båt du kan lyfta upp på däcket eller knyta upp mot aktern. Därför skulle jag rekomendera gummibåt. En relativt liten gummibåt har förhållandevis bra bärighet och är lätta att lyfta upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pioner 8 eller WalkerBay 8. Tåliga, nästan outslitliga hårda jollar. Jämför med gummidinge så går de att ro och de ger betydligt mindre motstånd när man släpar. Dansar inte omkring som tokiga när det blåser lite heller. WalkerBay är väl den mest utvecklade och väger bara 32 kg.

Har man möjlighet så är dävertar det bästa sättet att transportera jollen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag rekommenderar en gummibåt, men då med uppblåsbar köl för att den skall gå bättre i sjön efter båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla för bra svar! Jo vi kan även fira upp båten. Men jag vill att den ska kunna åka efter ochså,

Hälsningar Karin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en Tehri Baby Fun.

Liten katamaran som är nästan fyrkantig, vilket get flera fördelar.

1. Den är väldigt stabil.

2. När man ska lasta den kan man lägga den med hela långsidan mot badbryggan. Jämfört med en gummibåt så slipper man dessutom krångla sig över pontonerna utan kan gå rakt ner i jollen.

3. Formen (fyrkantig) gör att man kan ställa den på sidan på badbryggan.

Det finns även plats för årorna i ett eget fack i båten där de ligger kvar även om man vänder den uppochned. Kan drivas av en bensinmotor annars max 3hk. Går bra att ro.

Dessutom är den tillräckligt lätt för att man ska kunna dra upp den själv på badbryggan.

Ganska oöm också - inga pontoner som det kan gå hål på...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Baby Fun är också en mycket vettig jolle. Precis som Pioner, WalkerBay är den gjord i halvhård plast som inte ger skador på moderskeppet. Jag valde WalkerBay pga den är 20 kg lättare. Dessa jollar kan man ofta köpa begagnade till bra pris under våren. Som snurra använder jag numera en elsnurra men oftast är det enklaste att ro.

Det skulle vara intressant att höra vad ni som rekommenderar gummibåter har för argument för dessa. Jag ser inga fördelar. Begränsad livslängd, hopplösa att ro och tunga att bogsera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en AVON gummibåt för 4-5pers med 8hk.

Enda fördelen som jag ser det är att man kan stuva undan den.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behmac skrev:

Det skulle vara intressant att höra vad ni som rekommenderar gummibåter har för argument för dessa. Jag ser inga fördelar. Begränsad livslängd, hopplösa att ro och tunga att bogsera.

------------

Fördelar

Mjuk och snäll mot stora båten (man kan ha den vid aktern i båthamn utan att den dunsar i)

Bra bärighet, mindre rank än en hård jolle

Skadar inte stora båten om man drar upp den på däck eller drar upp den på akterspegeln

Går att pysa ur och stuva undan (och då finns den alltid med)

Säkerhetsmässigt bättre om man tänker sig jollen som en säkerhetsdetalj vid haveri i hårt väder.

 

Nackdelar

Dyrare

Begränsad livslängd, kan punkteras så den behöver lagas

Något sämre att ro

Mer stöldbegärlig

Något sämre att dra, men jag gillar inte att dra någon jolle (ingen jolle uppför sig bra i grov sjö efter båten)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bhemac ser inga fördelar? Det var hårt, det finns väl fördelar och nackdelar med allt!

 

Förutom HasseO' s, som vanligt, väl strukturerade lista så tror jag att långfärdsseglare ser två tydliga fördelar;

Dels bärighet, dvs kunna transportera fyra vuxna och två barn med packning utan att känna att risken att välta har ökat?

Dels kan du hänga på en större motor och få upp en gummijolle i planing?

 

Många långfärdsseglare använder alltså gummmijolle...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser man inga fördelar med en gummibåt så är man ganska trångsynt.

En avgörande faktor är om ni tänkt släpa båten i 6 eller 20 knop. Som flera redan har sagt så är ingen båt rolig att släpa, i 6 knop kanske en hård balja är aningen bättre (mindre motstånd?) men i 20 knop så är nog gummibåt enda alternativet. Ska man åka fort bör man nog lyfta av motorn på jollen, dragöglorna i gummibåtarna håller inte för vad som helst. Ska man släpa en gummibåt så bör man också se till att skaffa en med någon form av köl, uppblåsbar eller rib, då de med platt botten styr dåligt och suger fast i ytan.

Ingen i min bekantskap har någonsin punkterat sin gummibåt, ingen har behövt byta pga hög ålder och ingen bryr sig om hur de är att ro. Däremot är de osannolikt stadiga, på vintern kan man gömma dem i vilket förråd som helst och de skadar aldrig den båt de slår emot. Med en liten motor på så orkar man dessutom åka och handla ett par sjömil bort.

Däremot skulle jag också förorda att lyfta upp den när man kör stora båten, om inte annat för att förbrukningen blir en hel del högre med en jolle studsande bakom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man katt ombord ska man inte ha gummijolle. En grannbåt hade den kombinationen och en gång när när katten skulle ombord mellanlandade den på pontonen. Eftersom det var lite halt så ... Kattens klor gick igenom utan vidare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst finns det fördelar med gummijollar, i vissa sammanhang. Tex att man kan släppa ur luften och stuva undan jollen på långsegling, att bärigheten är något större och att den kan bättre fungera som flythjälp vid en katastrof. Men fördelarna kommer egentligen bara fram vid långseglingar dvs det är ytterst få som egentligen behöver dem. Ungefär som att bo i stan och åka SUV. För vanligt, normalt bruk måste man vara blind om man inte ser nackdelarna. Eller så har man inte jämfört alternativen.

Det är ytterst få som verkligen släpper ur luften och packar undan jollen. Titta i vilken hamn som helst! De flesta verkar förvara jollen uppblåst även vintertid.

Släpmotståndet är betydligt större, i synnerhet om vi pratar om en gummibåt utan uppblåsbar högtrycksdurk. En flatbottnad båt suger fast i vattnet och kan mycket enkelt hamna upp-och-ner pga en vindby.

Ro är besvärligt, isynnerhet med en flatbottnad. Att kunna ro är praktiskt om det är tex korta bitar till land. Det är ett krångel att få dit motorn och man vill ju inte ha motorn sittande permanent pga risken att slå runt mid bogsering.

Skav. Hårda jollar som är gjorda av polyeten eller polypropen ger inte mer skavsår än fendrar. Ska man ha jollen liggande mot skrovsidan under natten så fendrar man väl av oavsett vad det är för jolle? En tygkasse med en bit liggunderlg i är perfekt, då bli det tyst också.

Åldersbeständighet: En bra gummibåt är gjord i hypalon som är tåligt och har lång livslängd. Men de absolut flesta jollarna är gjorda av PVC som tex tål UV betydligt sämre. De brukar inte bli så gamla om de förvaras uppblåsta. Som jämförelse, min förra Pioner blev 30 år. Den hade blivit äldre om man inte försökt köra över den.

Säkerhet. Att använda en gummibåt som livbåt i hårt väder är svårt, det finns få historier som visar på detta och säkert lika många där vanliga jollar har använts. Är man ute efter säkerhet, köp en livflotte. Fö finns det en uppblåsbar sarg till Walker Bay om man vill förstärka flytkraften.

PS. Begagnade Pioner/Walker Bay brukar man hitta på Blocket för 2-5 tkr under perioden apr-maj. De är enkla att transportera på ett takräcke. Inte så stöldbegärliga heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen idé att göra för stor sak av det här, bhemac har sin uppfattning och jag en annan.

Jag tror inte att det är en slump att en överväldigande majoritet av alla jollar idag är gummibåtar. Några reflektioner:

Vi är överens om att en gummibåt med köl är att föredra, det är med andra ord ingen idé att diskutera hur de med platt botten är att ro eller släpa.

Livslängden på en gummibåt är säkert inte 30 år. Min är nu 8 år gammal och håller säkert lika länge till. Eftersom en gummibåt bara kostar en bråkdel av t.ex Walker Bay så kan man ju bara köpa en ny om den är utsliten efter 15 år.

När jag tänker på stabilitet så tänker jag i första hand inte på livräddning i hårt väder. För mig är det mycket viktigare att man t.ex kan sitta två vuxna på ena relingen utan problem. Gör man det i en båt likt Walker Bay så tror jag att man blir blöt. Gummibåten är helt enkelt mycket tryggare att vistas på.

Är det korta sträckor så går det alldeles utmärkt att ro en gummibåt också.

Med gummibåt behövs inte så stark motor för att få den att plana. Då öppnar sig möjligheten att ta sig betydligt längre bort än med en 2-hästare på en hård jolle.

Att vissa inte packar ihop sina gummibåtar på vintern betyder ju inte att inte trådskaparen skulle kunna göra det.

Mitt tips är att köpa en gummibåt av valfritt märke. Hade det varit jag så hade jag valt den billigaste, det ser ändå ut som att alla är gjorda i samma fabrik. För 4000:- så får du en ny gummibåt kring 280cm. Säkert finns det kvalitetsskillnader om man går upp på märken som Zodiac, Brig eller liknande men för mig är prisskillnaden för stor. Ett intressant men lite dyrare alternativ är en uppblåsbar katamaran likt Takacat Lite, stadig, snabb och lättdriven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att många köper gummibåt handlar nog mest om mode eller att man köper samma typ som grannen. Det gäller många båtprylar, ett bra exempel är uppblåsbara flytvästar. Jag som ofta seglar själv passar det inte. Man bör därför tänka igenom vad som är bäst för mig och i min situation, inte bara köpa för att alla andra har. Framförallt fråga: Vad är det som är så bra med det du har!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...