Vicke 0 Postad 8 Mars , 2005 Mest av allt skulle jag vilja byta ut min bensin V8 mot en diesel. Från början satt det en bensin V8 på 188Hk i båten. För två år sedan köpte jag en ny bensin V8 på 260Hk. Det blev inte så mycket skilnad som jag hade trott och hoppats på och nu funderar jag på att byta ut motorn mot en dieselmotor. Frågan jag har är: måste dieseln ligga på samma antal Hk för att uppnå samma fart? Dieselmotorer är nämnligen tyngre och tittar jag på en 250Hk diesel väger den 400kg och är stor som ett hus... Min båt är planande med drev. Vikten är ca 2t och längden är 25ft. Vilken motor och drev rekomenderar ni? Jag behöver inte åka i 3000 knop, jag vill åka långt och billigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ricky 0 Postad 8 Mars , 2005 Hej. Min Smuggler 28 med VP260 / 290dp toppar tom 38,5 knop (gps). Vikten på båten vet jag ej men sækert under 2000kg. Och den ær stark, -går bara ner ett par knop med 8 pers i båten. Innan jag køpte denna var jag och såg på en Flying Flipper Coupe med en Mercruiser 250hp diesel / bravo3, denna vægde øver 2000kg och toppade 37 knop och var URSTARK. Din båt ær sækert bredare ( Smugglern ær 2,50)och mer tungdriven? Jag tror att det kan gå med en VP 41a motor men ønskar du åka fortare æn 30-35 knop ska du nog ha något kraftigare. Ær det en NY motor du tænker på kanske en av marinediesels sug eller kompressormatade 6,5liters kan vara något...170-330hp. Hør med dom, -snacka med Brune Kring, -han har ersatt ett flertal bensinare med dieslar... Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 9 Mars , 2005 Du måste vell ha fått en bättre marchfart/lägre varvtal med den större motorn? Byte du drev utväxlingen när du bytte motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vicke 0 Postad 9 Mars , 2005 Jo då, visst har jag fått bättre prestanda! Drevet, skölden, motorn och allting runt omkring är bytt. Kruxet är att nya motorn är 260Hk, den gamla är 188 och inte har jag fått 40%-ig effektökning. 5-6% på sin höjd! Alltså, det var kanske lite pengarna i sjön med facit i handen. Återigen, hoppas någon kan rekomendera en vettig dieselmotor för min båt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vicke 0 Postad 9 Mars , 2005 Vem är Brune Kring? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mabe542 1 Postad 9 Mars , 2005 En VP D4-260 vore rätt ok, men då blir det nog till att ränsa sparbössan. En Kad 42-44 kanske du kan hitta lite billigare. Kolla VPs utförsäljning, tror dock den slutade i går... edit: den går ut på fredag: http://www.drevia.se/kampanj.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 9 Mars , 2005 En 40% effektökning ger ju bara ca 12% ökning i hastighet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ricky 0 Postad 9 Mars , 2005 Brune sælger 6,5liters GM dieslar norr i Stockholm. http://www.marinediesel.nu Prova också JM i Gustavsberg. www.jmtech.se Ricky. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Björn Postad 10 Mars , 2005 Det är ingen skillnad mellan diesel- och bensin-hkr. Däremot brukar dieseln upplevas starkare pga lägre varvtal och bredare vridmomentkurva. Tex lastar du en båt med extra vikt tappar ofta bensinbåten mer fart än motsvarande dieselbåt. Effekten=varvtal(vinkelhastighet)*vridmoment. Dieselmotorn är dyrare än bensinmotorn men har lägre bränsleförbrukning. Det innebär att kör man mycket lönar det sig med dieseln men kör man mindre är bensinaren att föredra. Ser man på säkerhetsmässigt på det så är dieseln oslagbar. Flampunkten på brännoljan ligger på 60 C medans bensinen ligger på -30 C (tror jag) vilket innebär att bensinbåten är mycket mer brandfarlig att hantera. (Jag har dock varit med om att returoljan från bränslepumpen på en diesel varit så varm att bro-tankarna succesivt värms till över 60 C och då blir dieseln lika farlig.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chris87 0 Postad 10 Mars , 2005 Att dieseln orkar mer än bensin beror ju lite på att en diesel utrustas med någon slags överladdning vilket bensinare sällan gör. Detta är ju samma som i bilar, jag tror inte det finns en enda diesel motor som saknar turbo. Det är ju den som ger den starka vridmomentskurvan eller har jag fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vicke 0 Postad 10 Mars , 2005 Ang. brandfaran så vill jag minnas att jag läste något med båtsammanhang i sommras om att dieseln låg som nr ett på listan!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
spajn 0 Postad 8 Juli , 2006 Vicke: Jag har tre teorier om varför dieselbåtar brunnit mer. 1. Att dieselbåtar varit inblandade i fler bränder har nog mer med de höga förbränningstemperaturerna hos dieselmotorn att göra än själva bränslet som sådant. 2. Dieselbåtar går ofta fler timmar och är därför överrepresenterade. 3. Det är en slump. =) Men vad vet jag, jag är blott lekman. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K-MZ 1 Postad 10 Juli , 2006 För att börja svara så precis som skrivet 1hk = 1 hk oavsett om den kommer från en bensinmotor, diesel eller ångmaskin. Det som skiljer är vid vilket varvtal effekten utveklas d.v.s. vridmomentetet. En fartygsdiesel som utveklar 1250hk vid 480rpm kan inte jämföras med en trimmad bensin V8 som utveklar 1400hk vid 7000rpm, vridmomentet skiljer. Dieseln har lägre bränsleförbrukning p.g.a. kompressionen är högre samt att dieseln får ofta jobba med bättre fyllnadsgrad med hjälp av överladdning. Dieselmotorn är att betrakta som säker OM man har dubbelmantlade tryckrör (till spridarna). Detta är ett krav internationellt för att få köra fartyg med obemannat maskinrum eftersom nästan alla dieselbränder beror på läckande tryckrör. Ett läckande tryckrör innebär att desel med ett tryck på runt 250-400bar (konvetionell diesel) och runt 1000bar (commonrail) sprids ut i luften vilket innebär att dieseln blandas med luften och når fort sin ideala blandning med antändning som följd. Alla som försöker prata bränslen stirrar sig blinda på flampunkten, men glömmer vid vilken temperatur bränslet självantänder. Diesel självantänder vid 250grader medans bensin självantänder vid 400 grader vilket innebär att om en brand bryter ut har du kortare tid på dig att släcka en dieselbrand än en bensinbrand. Rent verkningsgrads mässigt är dieslemotorn överlägsen, men börjar bli ifattsprungen av ottomotorn(bensinmotorn) fast eldad med sprit. Idag ligger verkningsgraden på en Scania DSI 14 på ca 38%-42% beroende på varvtalsområde och effektanpassning medans en bensinmotor kommer upp i knappt 30 med turbo och intercooler. Mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jarl 0 Postad 10 Juli , 2006 Var inne och letade på google på lite Amerikanska hemsidor och hittade helt kompletta 6,5 liters marindieselmotorer för 9995 dollar. Kommer tyvär inte ihåg firmanamnet,och med en sjunkande dollar är det ett alternativ att ta hem en motor utan massa mellanhänder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AQ170 0 Postad 19 Juli , 2006 Jag tror att diesel har högre energivärde per liter bränsle vilket ger lägre förbrukning per hk oavsett om det gäller turboladdat eller inte. Mvh Thompa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 19 Juli , 2006 Ett läckande tryckrör innebär att desel med ett tryck på runt 250-400bar (konvetionell diesel) och runt 1000bar (commonrail) sprids ut i luften vilket innebär att dieseln blandas med luften och når fort sin ideala blandning med antändning som följd. Alla som försöker prata bränslen stirrar sig blinda på flampunkten, men glömmer vid vilken temperatur bränslet självantänder. Diesel självantänder vid 250grader medans bensin självantänder vid 400 grader vilket innebär att om en brand bryter ut har du kortare tid på dig att släcka en dieselbrand än en bensinbrand. Mycket intressant upplysning! Jag hade diesel som krav när jag köpte båt senast, men jag är mera rädd för brinnande bensingaser vid tankning eller start. Man kan vara stressad och glömma ventileringen, eller lyckas få bränsle på fel ställe. Där spelar flampunkten mera roll. Hur pass ofta spricker spridarrören på en vanlig fritidsbåt? Är väl omöjligt att svara på gissar jag, beror på ålder och skötsel. Om man t ex har för vana att ställa verktygslådan ovanpå motorn och rören. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K-MZ 1 Postad 19 Juli , 2006 Sprdarrören är normalt härdade (pga trycken) och därmed också ganska tåliga för slitage typ ställa verktygslådan... Men eftersom de är härdade knäcks de oerhört lätt om man fösöker bocka till dem, eller vid vibrationsskador typ ligga an någon annan motor del. Läckande dieselrör är iprincip omöjligt att se då det kan räcka med ytterst små hål för att dieseln ska trycks ut, kan till och med vara täta om man provtrycker med vatten.... (beror på vattnets ytspänning). Dieseln blir med de trycken en aerosol som sprids som en spridarplym från läckan (vid enkelmantlade tryckrör. OBS! Tryckrör är en förbrukningsvara då de är härdade och inte tål vibrationer. Byte bör därför genomföras efter kanske 10000-timmar yrkesmässigt eller 3000-timmar på fritidsbåt. Då en normal fritidsbåt går mellan 150 och 300 timmar per år kan man säga byte ung; var 10:e år. Då bör man även lossa spridare och provtrycka samt kontrollera tändinställningen på insprutningspumpen.Anledningen till att det skiljer så mycket mellan det jag kallar yrkesmaskin och fritidsmaskin kan åskådliggöras med t.ex. en Scania DSI14. För tungtbruk (yrke) tar man ut 268kW ur den medans för fritidsbåtsbruk, beräknad livsländ 3000-timmar plockar man ur 712kW detta innebär alltså att man ökar effekten med 266% vilket naturligtvis förklarar varför delar slits fortare. Båda maskinerna är Turbomaskiner med laddluftkylare, så det enda som skiljer egentligen är laddlufttryck, och bränslemängd samt naturligtvis luftfaktor. Mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 19 Juli , 2006 Tack för mycket intressant svar! /A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser