Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
Gaskon

Common Rail, Diesel VS

Rekommendera Poster

En fundering jag gärna vill ha svar på!

En diesel motor på 300 hk med Commonrail och turbo, är det en bättre motor än om man har 300 hk med bara turbo. Kan tänka mig att den senare är törstigare. Men vad är det mer för nackdelar? Äldre VP dieslar har kompressor, vad är det för funktion?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Commonrail maskiner drar lite mindre de har högre bränsletryck och spridarna styrs elektroniskt,bättre eller sämre??? Skulle jag åka jorden runt valde jag nog de gamla systemet med mekanisk driven pump.Kompessorn är till för att ge mer power vid låga varv innan turbon kickarin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innebär det då att trimmningsgraden är högre än en motor utan commonrail. Den håller bättre över tiden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yepp! mer kusar renare avgaser. men ett par elfel så kan du helrenovera en gammal hederlig diesel för pengarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Turbo drivs av avgaserna. Ger viss eftersläpning vid gaspådrag och kräver varv för att ge effekt.

Kompressor drivs mekaniskt och ger effekt redan från låga varv.

Bägge tvångsmatar motorn för högre effektuttag och kan kombineras.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...