Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
loma

Vinterplats för segelbåt

Rekommendera Poster

Har precis köpt en 43 fots segelbåt ... men nu när jag letar en plats för den på vintern känns det jo helt omöjligt få plats någonstans på östkusten (gärna Stockholms området - men desperat och flexibel :-))..

Finns där verkligen ingen plats någonstans för en 43 fot segelbåt. Någon som har tips?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du ha den på land eller i isfri hamn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla med tyresö båtklubb. Vi hade vinterplats där tidigare.

Var helt ok men lite knepiga regler för arbetsolikt.

/fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rastaholm på Ekerö är kanon. Dom tar upp båt var 20 minut i lugn och ro samt hämtar stöttorna med truck pallar och tvättar botten åt ägaren. Så kan man ha masten kvar. Jättebra ordnat och mycket trevlig klubb väl skyddad med gemenskap samt ett lugn vid upptagningen som jag gillar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg en skylt på ett staket till ett inhägnat område i Åkersberga.

hyr här! PLats för Bil, Båt, Husvagn ring 073-391 11 70. Ligger nära kanalen, mittemot Mekonomen.

Det kanske kan vara något?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena!

Misstänker att du fått plats men den kan ju vara av preliminär art.

JAg köpte en 42 fotare förra våren, den låg på Tufa Marin på Ekerö, där verkar det finnas både platser och all tänkbar service.

Den här båten kunde vi inte lyfta upp på båtklubben i Nyköping, där jag har bryggplats.

Det finns platser på Nyköpings Varv och i Oxelösund.

Jag fick tag i en plats för under halva priset i Norrköping, Östersjövarvet. Använder egna stöttor med masten på.

DOm hade ett par vaggor till salu, som skulle funka till båten åxå.

Nyköping/ Oxelösund har ni väl, bara ni kommer till södra sidan av stockholm, ca en timme, Norrköping en halvtimme mer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej det är klart en vanlig vinter med mycket is kan det gå lite trögt men nu är det ju rena sommarsjön, ju.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har tidigare varit ansvarig för uthyrning av bryggplatserna i vår båtklubb under ett antal år och jag har alltid förundrats över att människor inte kan göra saker i rätt ordning. Det vanligaste samtalet har varit Hej du, jag har precis köpt en båt och är på väg hem med den nu. Har du någon båtplats åt mig? Varför inte skaffa båt/uppställningsplats först och båt sedan? Då blir det inte sådan panik. Jag tror det är väldigt ovanligt att man bestämmer sig för att bli båtägare över en natt, kan naturligvis hända, i alla fall om det är en något så när större båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har försökt göra just det, men det faller alltid på att man måste ange båtens mått när man ställer sig i den treåriga kön. Hur vet man det, så långt i förväg innan båten är köpt?

Det löser sig, brukar jag tänka, och det gör det.

//Nils Nobbing - Med båt på farsans tomt :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med nilsnobbing, det är ett Moment 22 att köpa båt och skaffa båtplats. Dessutom går det fort att köpa en båt, men inte alls lika fort att stå i kö för båtplats i många, många, många, många år.

Hösten 2010 tog det ca. en månad från att vi kom på att vi skulle köpa en båt till vi hade köpt den. Vi fick ta över vinterplatsen, men hade ingen bryggplats.

Nödplanen var att lägga en boj i någon lämplig vik om vi inte fick tag i sommarplats från början. Det brukar ju ta tid att reda ut vem som äger en båt och vad som får göras åt bojen och båten så vi räknade kallt med att vi hade ett år på oss att hitta en bryggplats.

Vi behövde aldrig skaffa någon boj.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...