Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Kenneth_S

Glykol, hur många liter - TMD 40b...

Rekommendera Poster

Skall göra min första vinterkonservering av den nya båten (läs: motorn).

Jag har: En st tunna a´ c:a 30 liter, som jag skall fylla med vatten och köra genom motorn med kontinuerligt flöde från kran och slang ner i tunnan, i c:a ... Ja, hur länge?

Glykolblandningen jag skall köra i, är ju 50 - 50, men hur många liter glykol skall jag använda? Att jag skall köra tills dessa att glykolblandningen spottar ut i röret förstår jag, men ser man det på färgen att det är ordentligt genomkört?

Många frågor, första konserveringen... Myyyycket tacksam för svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var inte många svar som kom in här... Så därför har jag tagit reda på det på annat håll... Och kommit fram till en blandning av 5 + 5 liter...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

5+5, korrekt fast vår mekaniker sa 4+4 smiley - kan ju kvitta vilket.

Vad ska du ha tunnan till, antingen fattar jag trögt eller också har du förklarat det med en viss pedagogisk sviktsad

Vi ska göra samma övning med våra TMD41A så vi sitter ju i samma båt...

Edit: Aha, du har drev :-)

post-10024382-1394237680,3152_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, jag har inte drev, men jag är tvungen att ha vatten i en tunna för att koppla en slang direkt till vatteninsuget och ner i tunnan för att få genomsköljning.... Hade hoppats på att kunna koppla slangen till insuget under båten, men det var en filterfläns i vägen så jag måste gå den MacGyver-vägen... Köpte en 1 1/2 meters böjlig slang att koppla till insuget och ner i tunnan...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Jag skruvar av locken till grovfiltrena låter slangen ta vatten till motorn den vägen. Kanske 40B skiljer från 41A? Pratar vi förbi varandra..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Säkert bra produkt men länken är ur led... Funkar nada! Återkom gärna!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är den,Hoppas jag,

Tilverkade själv en av toa rensare för längesedan.

post-10024223-1394237680,4021_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Hmmm... MacGyver var en pinsam serie då, och nu och för all framtid...

Man skruvar av locket till filtret och ner med slangen... Enkelt min värld. På vilket sätt kommer denna mackapär göra enkelt så mycket mer busenkelt. Fail to see the point!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske är en enklare väg... Har faktiskt inte kollat den möjligheten... Kollar det, och återkommer i frågan...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anledningen till att jag var tvungen att ta in genom bottenventil var att jag ville att backslagets oljekylare skulle spolas, på mina 41or satt filtret efter oljekylare, Det var fd aquamatic maskiner som jag pulade ner i en storö 34a.

Capish.

Mvh Anders.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Hmmm... capish? Nix. Du menar att det första som det inkommande vattnet mötte och sa hej till var inte filtret... Låter det inte... typ... märkligt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla filtrets placering på en aquamatik, Inkommande slang går normalt från drevet till filtret men jag hade Borg Warner backslag istället,Där satt oljekylningen. den behövde inte filter. (grov genomströmning). Och framförallt enklare montering.

Anders.

post-10024223-1394237680,5855_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, då var det ordentligt genomsköljt -c:a 45 l vatten- och konserverat med en 50/50-blandning bestående av 2 st 3 Kg´s dunkar glykol, och lika mycket vatten (3 dunkar då alltså...) samt 3-4 Cl dieselbiocid i tanken. Så nu är det bara resten kvar, med dränering av vattenkoppen (eller vad det är) och sen på med vintertäcket :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Visst är det skönt att få det gjort. Vi ska ta våra imorgon så att vi får det överstökat. Jag passade på att plocka isär Delphifiltren och fick också rensat dessa. Borde kanske köpt nya filter men både dessa och vätskan såg rätt fina ut så det får bli efter nästa säsong. En sak kom jag ju på efter att filterna kom tillbaka på sin plats; de måste ju luftas inför start.

Är det precis lika enkelt som det låter?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du frågar mig om filtrena, så har jag inte den blekaste - Jag är helt autodidakt på detta, och håller fortfarande på med inlärningsprocessen :-)

Om någon som är riktigt haj på detta: Svara gärna, då det är av intresse även för mig - Och kanske många andra...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Kan man vara autodidakt på båtområdet? Borde det inte heta typ Marinodidaktsad

Många av de stora mästarna var just som du och många av oss andra; autodidakta. De andra är de som skriver manualer för tekniska prylar så att man inget fattar...

post-10024382-1394237682,3003_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehehehe... Marinodidakt :-) :-) :-)

Det är inte så att du är Göteborgare i grunden ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Nej men jag har lärt mig älska Göteborg; Sveriges framsida. Gjorde min militärtjänstgöring där på Kungliga Älvsborgs Kustartilleriregemente (dock flottist).

Vilka tider, vilka upplevelser...

Åh, Göteborg - dig älskar jag!

post-10024382-1394237682,5802_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...