Skruvaren 0 Postad 7 Oktober , 2013 Hej alla Ny på forumet, men skuggat diskussioner sedan länge - här finns det duktigt folk ! Har en vit Jonsson 30-2T/2cyl (80-tal ?) som jag skruvar för åt grannen. Väldigt svårstartad och verkar endast att gå på höga varv. Följande har kollats/konstaterats: 'Lågfartsmunstyckets skruv står på ca 3 varv (- ska inte det vara ca 1,5 - 2 varv ?), Komp är strax under 6 bar på bägge cylindrarna (kollat med riktigt klocka). Har gnista (kollat med vanligt stift). Stiften verkar väldigt blöta (- klart den startar ju inte !). När den väl kom igång, tyckte nog åxå att det rök/spruttar ur det lilla skvallerröret som indikerar att kylpumpen funkar. Nån som vet hur vilken komp det ska vara och några tips för att få ordning på snurran ? PS: Hur kollar men enkelt att bränslepumpen funkar ? JB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 7 Oktober , 2013 Hej och välkommen! Lägger in ett par länkar, RESERVDELSSKISSER och MANUAL.Kolla gärna om du kan identifiera och precisera årsmodell* bättre. Kompression strax under 6 bar verkar litet lågt (6,5 nämns i.a.f. ibland som en sorts tumregel för undre gräns för utbordare), men att som i ditt fall bägge cylindrarna ligger hyfsat lika framhålls som klart viktigare. Har du en eller två förgasare, gissningsvis kanske Type IV enligt länkade manualuppslaget**?Nå, själv skulle jag först kollat tändsystemets lågvarvseffekt eftersom det är snabbt gjort, kanske med en spark gap tester eller bara ett gammalt utvikt tändstift ungefär som . Därefter kollat att tajmingen stämmer grovt, gnista nånstans 0-5 grader före övre dödpunkt (kolvens vändläge) vid start och kanske storleksordningen 25+ vid fullvarv/ öppet spjäll. (Funkar detta helt okej så är troligen förgasningen för fet eller för mager vid låga varvtal, den något låga kompressionen antyder nog mager men blött tändstift motsatsen. Bägge varianterna förkastliga givetvis, lagom är bäst. *) Årsmodeller och sambandet med motornummer framgår t.ex. i reservdelsajten om du scrollar neråt rejält. (Annars kan man försöka jämföra olika skissers detaljer härs&tvärs tills man blir övertygad, eller förmodligen bara yr i mössan. **) Även Type IV verkar ha 3 st ganska likartade undervarianter om du läser texten. Alla tycks ha el-choke, har din motor det? (Notera f.ö. att manualen inte uttryckligen tycks omfatta nån 30-hästare alls, men ofta är det samma grejor ändå.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skruvaren 0 Postad 7 Oktober , 2013 Tack för input & tips: Det verkar som att snurran är nyare än jag trodde med ref till den del av modellnumret jag kommer ihåg - början 90 ! (kan man inte tro pga skicket - början 90). Den har 2 cyl & 1 förgasare, med elstart & el choke !) Hur kollar man 'tandläget' vid tomgång resp 'högvarv' ? Hur kollar man enkelt bränslepumpen ? Är inte 3 varv på 'lågfartsmunstycket' lite mycket ? Tack för värdefull hjälp ! JB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 7 Oktober , 2013 Rengör förgasaren och synka tändning och förgasare enligt instruktionerna i manualen Thomas-1 länkat till så går den förmodligen sen. Om motorn har elstart så låter kompet lite lågt. Kompförhållandet på 2-taktade utombordare brukar ligga runt 6-7:1 och det brukar ge komptryck på runt 9-10 bar när man kör på startmotorn. Den har inte nypt? Hur ser färgen ut på powerheadet? Har de gått mycket varma brukar man kunna se på den brända färgen att det är gonatt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 7 Oktober , 2013 Jarb är proffs och jobbar med moderna motorer till skillnad mot mig, men eftersom jag äntligen filat klart ett svar så ... Okej, såpass sent blir väl DENNA manual mer tillämplig. Angående dina tre frågor: Q1: Enklast och exaktast är att använda ett stroboskop riktat mot nåt märke på svänghjulet ungefär så . [strecket i blinkskenet ser alltså ut att flytta sig beroende på varvtalet vilket ger rättvisande resultat oberoende av motortypens förtändnings-reglering. Finns f.ö. fast- gasreglagestyrd- centrifugalvikts- eller rent av datoriserad reglering beroende på motortyp/årsmodell etc. och oavsett så mäter alltså ett stroboskop exakt givet att det finns nåt streck/skala att rikta den emot.) Folkan i filmen har nog en centrifugalregulator, men din motor är förmodligen endast gasreglagestyrd?] Stämmer bilden (snodd ur länkad sida) med din motor så ser du att hela tändplattan under svänghjulet vrids och en kam styr först i sin tur trotteln (förgasar-gaspådraget)? Och sen mekaniska brytarspetsar försvann och ersattes med icke-berörande positionsgivare så försvann väl samtidigt behovet av grundjustering av förtändningsvinkel? Har du sådan gasarmstyrd tändplattsvridning så kolla mekanismen med ostartad motor, strunta i stroboskob. Nåt sånt?] Q2: Har sett rådet att koppla loss slangen och kolla pumpens utflöde vid startmotor-körning. (Inte mycket bensin behövs men tydligen så har pumpen såpass överkapacitet att man inte misstar sig?) Q3: Jo, med hela tre varv utskruvat så finns nog inte mycket mer justermån att ge. Fem eller rent löjliga tio varv påverkar sen knappast gasblandningen nåt mer? Själv kan jag tänka att dålig kompression och/eller förgasarfel kan ge just sådant okänsligt uppförande? Skulle testat att skruva in litet och kollat hurpass det påverkar lågvarvet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skruvaren 0 Postad 7 Oktober , 2013 Tack grabbar: Jag misstänkar att motorn har skurit nån gång och att den är ett hopplock av flera motorer (ny packning, målade skruvar, udda skruvar....) Jag ska prova era förslag så snart tillfälle ges ! Tack igen ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 7 Oktober , 2013 Inte riktigt proffs på utombordare, jobbar med motorer gör jag men inte utombordare, det är bara en hobby. Mina jobbmotorer är några tusen hästar starkare än utombordare Om du inte har en strobelampa finns förmodligen ett annat sätt att kolla tändningen. Johnsson är inte riktigt min starka sida o pallar inte kolla upp det i manualen Thomas-1 länkat till men på Yammor är det så här. Det är troligen märke slaget både i tändplatta och svänghjul, troligen på sidan. Med gasen på tomgång så snurra motorn medurs så märket på tändplattan och svänghjulet sammanfaller. Läs av tändläget på svänghjulet där graderna är stämplade. Där är din tomgångständning. Ge sen fullt och lina upp märkena igen, läs av gradtalet igen, där är tändningen på full advance. Vattenpumpen tål inte att snurra moturs därav att du bara ska motorn medurs.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 7 Oktober , 2013 Är det en 90a så har den elektronisk tändning och knappast något som ändrar sig av sig själv för givaren i CDI enketen sitter fast skruvad i tändplattan som vrids med gaspådrag och plattan i sin tur påverkar gasspjället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 7 Oktober , 2013 Njaee.. Skojar du inte lite med oss nu Om tändningen varit elektronisk hade det ju inte funnits nån anledning o ha triggspolen på en flyttbar platta, då hade ju elektroniken fixat tändförställningen. Nu var det länge sen jag hade en sån här snurra men min 1989 hade i alla fall simpel CDI-tändning med mekanisk tändförställning. Men du kanske menar att länkaget är fast o att inga justeringar kan göras? Vill minnas att man kunde justera både tändförställning o vid vilken tändning spjälläget skulle börja påverkas på min gamla..? Om där var märken slagna som på Yammor är jag däremot mer osäker på.. Som sagt det här luktar i första hand skitig knasare så riv den, rengör o justera flottörhöjd, ta en titt på bladventilerna oxå då de kan va anledningen till lågt komp. Justera och synka sedan enligt Thomas-1 manuallänk om nu detta kan göras. Du har ju lixom facit där. Är motorn hyfsat mekanikst frisk så kommer den med stor sannolikhet gå sen.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 8 Oktober , 2013 Jag menar givetvis som du skriver att CDI enheten är skruvad fast i tändplattan som vrides med gasen. Min tändning har pajat pga av att CDI enheten skramlat loss och gått emot svänghjulet. När jag väl bytt den och monterat ihop allt så upptäckte jag efter ett tag att guideplattan som tändenheten sitter på var sprucken och muttrar lösa så då var det dags att ta isär igen och byta den, Men nu går motorn som bäst för jag kom dessutom på att det alltid funnits gjutskägg i primerkanalen så den varit svår att prima för att starta och flera ggr har jag fått byta slangarna som spruckigt av pumpandet. Synd bara att man ska komma på det först efter 22 år. Det borde jag kanske begripigt tidigare med man tror ju det är rätt när motorn var sån som ny och startat har den gjort. Det är Johnson 20an som syns på bilden när den sittter på Sandström Basic 495 då Tohatsun30a hade skurit i ett lager. Trådskaparens motor en 30a är i princip samma med samma cylindervolym men mer trimmad så mina fel kan finnas hos hans också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser