Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
Gäst CastorTroy

1000 drift timmar - är det mkt?

Rekommendera Poster

Gäst CastorTroy

En Vovo Penta AQ/AD 41A från -89 med 1000 gångtimmar...är det mycket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Motorn är16 år gammal och har i snitt gått 62,5 timmar per år. Som en jämförelse: Medelmotorn går någonstans mellan 30-60 timmar och år beroende på var i landet man mäter. Svaret på din fråga är: Ja. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst CastorTroy

OK. Tack för svaret. Anledningen till att jag frågar är att jag är intresserad av en Nimus 26 Epoca med denna motor i. 585 000 begärt pris, tyckte det lät rätt ok men om motorn har gått mkt så kanske det blir ett annat läge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

E motorn servad så e inte timmarna så illa, ofta e det åldern som tar kål på motorn, limpor o dylikt börjar rosta o i värsta fall kan vatten tränga inn i cylindrerna, då går det snabbt åt pipan! 1000 timmar kan tillsvara ca 80-100tusen km på en vanlig bil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det är ju så att det i första hand är motorns ålder och skick som styr det totala priset på ett begagnat båtköp. Alla båtar har ju en prisnivå som de brukar ligga på: min X kronor och max Y kronor. Var min och max normalt brukar ligga på för just den Nimbus 26 Epoca vet jag inte, men den bör nog hamna närmare min med den åldern och gångtid. Är priset det rätta är det ju ett bra köp, men man måste nog kalkylera in en helrenovering eller ett köp av helt ny motor inom bara några få år. Har man detta med i beräkningarna slipper man sura överraskningar. Lycka till! Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst CastorTroy

Hmm..kanske smartare att leta upp en med en gammal bensinmotor i istället som är bra mkt billigare i inköpspris (typ 150000) och lyfta i en ny utbytes diesel för pengarna istället. Tex en MarineDiesel..dom brukar passa rakt av med gamla bensinmotor infästningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är 1000 timmar mycket men om man jämför med en bil (5-7000 mil) så är det inte så mycket. Låt vara att en båtmotor får jobba mycket hårdare men den körs ofta inte med korta sträckor som är skadligt för motorer. En båtmotor får ofta bra service. Det finns många dieslar från 60-talet som tuffar på fortfarande. Kolla på skicket på båten i övrigt. Är den bra skött i övrigt är sannolikheten att även motorn är bra skött stor. Kolla även servicebok om det finns. Lycka till

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mercruisers VM dieslar brukar klara 2000 timmar innan det ær renoveringsdags. Man vet att det ær dags då man får høg vevhuskomp i motorn. Dvs tar du av oljepåfyllningslocket och det blåser oljeånga upp.... Ett annat tecken kan vara att den trycker ut olja ur Packboxarna på vevaxeln... -godkænn inte detta vid ett køp som bara en liten læcka. Som det verkar ær din sæljere ærlig med timmarna i alla fall.... -han kunde ju lika væl ha sagt att motorn var renoverad før 4år sedan och faktiskt bara gått 200 timmar...... Rækna dock med ett Turbobyte och service av spridare/pump om detta inte redan ær gjort. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mats

Jag skulle tvärt om säga att 1000 h inte är mycket för en diesel. Samt att det beror inte så mycket på antalet timmar utan snarare hur stor belastning maskinen gått under. Min TAMD71A är från 91 och har 6500 timmar och är jättepigg. Regelbundna oljebyten, justeringar av spridare samt filterbyten och liknande samt att maskinen inte går under för tung last så kan en diesel hålla tusentals timmar. Just 70 serien från volvo är känd för att kunna gå 10-15.000 h innan man måste renovera. Dom mindre 6:orna är självklart lite bräckligare men bör utan problem kunna knalla på 5-6.000 h tycker jag. Det handlar ju om hur man tar hand om maskinen, kör man med för höga varv med för stora proppar så pajar maskinen i förtid så är det bra. //Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är benägen att hålla med ovanstående gäst - 1000 timmar är inte mycket! En bra skött och servad Volvo Penta motor brukar normalt sett klara bortåt en 5000 timmar innan det är dags för några större ingrepp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju fråga sig hur mycket av den tiden maskinen går för fullt, själv har jag en Forbina 8000 med en diesel i och jag kan säga att säkert 30-40% av totala drifttiden ligger man ju och kör i 7-10 knop och då är förslitningen minimal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kenneth Andersson

Jag har i min segelbåt en VP2003, drifttid  ca 1200 h. Den är till salu och en spekulant tyckte att det var dags att byta motor. VP svarade att vid ca. 5000 h kan det vara läge att göra en service, om man märker driftproplem!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja som sagt en diesel håller, motorers hållbarhet står i direkt relation till hur hårt dom går. Du kan utan vidare döda en 500 hk diesel genom att köra den full muff 4 timmar om dagen 300 dagar per år med en för stor propp och för tung last, då har du inte många timmar innan den hostar och dör och du förmodligen får byta allt. För mera läsning så rekommenderar jag http://boatdiesel.comhttp://www.boatdiesel.com ' target=_blank> där kan ni läsa om det mesta i dieselväg. Kostar att vara medlem men det är väl värt pengarna.

 

21.gif

 

//Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Freddy

Jag har en TAMD 41A som gått 1000 timmar när jag köpte båten en Nimbus 3003. Jag frågade auktoriserade och erfarna servicefirmor för Volvo samt den firma som servat motorn om drifttiden var mycket. Svaret var att rätt skött och kört normalt så bör man normalt börja fundera vid 4-5000 timmar. Motorn är enligt en av dessa firmor gjort för tung industri och tunga fordon, bussar, lastbilar m.m. M a o borde kunna gå rätt så länge i en båt med rätt omvårdnad. Naturligtvis har dieseltekniken gått framåt sedan denna trotjänare konstruerades med kompressor istf turbo, insprutningsteknik, viktminskning m.m. dvs en mer marinanpassad diesel, men som sagt dessa är ju då inte gjorda för ovan nämnda syfte och tiden får väl visa om de är lika driftsäkra och hållbara. Kan nämnas att jag tidigare hade en N 26 från 1974 med en MD 32. 31 år gammal motor och gick som en dröm den borde haft 2000 timmar i drift. Tänker lungt köra vidare i minst 10 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tjena!!

 

En tamd 41 skall gå ca 8000 tim innan renovering.........

 

Däremot skall service göras kont.

 

\Robban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Som jag har förstatt beror livslängden mycket på typ av diesel motor och användningsättet. Lehman dieslarna (utan turbo) some sitter i Grand Banks båtarna håller 30-40.000 timmar. En diesel generator kan gå upp till 100.000 timmar. For en diesel från 1989 med 1000 timmar ar det nog åldern (antalet starter, etc) snarare an timmarna som ar största risken.

 

Johan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1000 tim kan ju vara både mycket eller lite, det hänger ju helt på hur motorn har körts och hur den har servats.

Men om den är servad och så vidare så är 1000 tim inget.

En bil som gått 8000-10000 mil med dieselmotor brukar vi i bilbranschen säga är bara inkörd.

Motorn måste ju kollas av någon som kan, t.ex kompprov och sätta lite tryck på kylsystemet så man ser om det läcker, vattenpump m.m.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att vara expert alls, bara vad jag hört.

 

Båtmotorer håller olika beroende på.. För fritidsbruk tar man ut många hästar, högtrimmar, och siktar på en livslängd av 3000 timmar.

För proffsbruk så tar man ut mycket mindre effekt ur samma maskineri och siktar på betydligt fler driftstimmar.

 

Och sedan är det väl mera antalet säsonger som sliter. Jag är mer rädd för intern rost och korrosion. Och den kommer med tiden vare sig man kör eller inte.  Köpte själv en tämligen nybytt diesel för att slippa bekymra mig.

Bara för det så behövde jag byta topplockspackning i sommar. Men vad jag såg då är den helt fräsch inuti för övrigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...