Karl 0 Postad 6 Oktober , 2013 Funderar på att installera autopilot i båten i vinter. Tvekar inför vilket fabrikat man ska välja. De stora aktörerna är väl Raymarine och Garmin. Finns det någon som har tips att ge? Kanske läst något test nånstans? Förresten båten är en 30-fotare med hydraulikstyrning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 7 Oktober , 2013 Om du för diskussion bara antar att nästan alla de stora märkena köper pumpar och armar från annan leverantör - då återstår att utvärdera elektroniken och integration med plotter och andra instrument? Om du har plotter idag redan som går att integrera med autopilot så är ju valet klart? Om inte, vill du ha integration? Byta plotter? Annars kan du ju välja vilken som helst, alla funkar och då är det till viss del pris och servicefråga? Dvs har du någon i närheten som kan göra installation och som kan bistå om fel uppkommer ( tydligen sällan? ) Själv har jag använt Raymarine och den funkar bra. Sedan har jag nyligen använt en Simrad pekplotter med en underbart enkel styrning av autopiloten. Tre tryckningar bara. Kostar lite mer dock. Framförallt hade de en väldigt bra kompass som tyvärr kostar några lappar mer än de andras. Jag brukar ladda ner manualen för de grejer jag väljer mellan, ibland avslöjas skillnader som var bra att känna till... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bran82 3 Postad 7 Oktober , 2013 Det som rekommenderas är en AP med gyro. Se ex diskussionen på No-Crew: http://www.no-crew.se/autopilot-behovs-det/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser