Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Mauritx

Ska byta ut mig från 18 till en 31 fot, tips på bra 31och synpunkter

Rekommendera Poster

Hej 

Har segla två seasonger med min Hurley 18, bra båt men trång, har 4st barn och önskar en lite större där vi alla får plats. Jag har tänkt lägga mellan 100 000 till 120 000 för en båt. 

Jag har kolla lite på en B31,  Böstrom 31 med rattstyrning. den verkar ligga bra i priset och den är en bra båt.  några erfarenheter? 

Har ni några andra båtar som skulle kunna passa till min budget? som är bra?  Vill gärna ha med rattstyrning. Vet dock att det svårt att hitta med min budget. 

Är det svårt att segla ensam en 31 fotare? jag klarar mig bra i min lilla Hurley, Jag kan tänka mig att det är ungäfer lika, det är ju samma i princip, fast den borde vara lättare att lägga till pga inombordare och stabilare, tyngre??

Annars har jag tänkt i ställe en Macgregor 26s, gammal och inte så bekväm men man får plats ju med 6st och den kan man ta med sig overall i vagnen. Fast då kan jag glöma mina drömar om att korsat atlanten. med en B31 är det fullmöjligt att göra.

Tack på förhand!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför ratt? Var finns fördelen?

Ratten lär hursom vara ivägen när du seglar ensam; hur ska du nå wincharna till förseglet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tydligen har de flesta B31;or ratt. Blev nog ännu trängre i sittbrunnen med rorkult.

Fördelen som B31;an ser ut är väl att rorsmann har en möjlighet att få ett eget utrymme bakom ratten. Dom 5 andra kan ju hålla sig för om ratten när det blir lite prekära tillfällen.

http://www.maringuiden.se/files/batguiden/pdf_70tal/b31.pdf

Autopilot har under många år absolut nödvändigt för mig som alltid seglar själv. Dessvärre är ju rattpilot betydligt dyrare.

Visserligen är det inte så stor skillnad på att hantera en 18 fotare och en 31 fotare - när man seglar. Det är väl i trånga hamnar och när man skall lägga till eller lämna hamnen som storleken och deplacementsskillnaden på 2,4 ton gör sig gällande.

Tycker absolut att du skall köpa större båt om du har möjlighet. När du kommer upp i min ålder kan du ju gå tillbaka till en mindre. wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo - anledningen till att man monterade ratt är ju helt klart sittbrunnen som är trång, och aktern smal på B31:or. Och visst är det som toaen säger, att styrman får eget utrymme. Men när styrman också skall trimma segel (segla ensam) är jag tveksam till rattlösning - jag föredrar rorkult så jag kan nå fall, skot och trim utan att behöva klättra över ratt eller springa på tofter.

Jag skulle satsat på en båt med mindre försegel än B31 (30 m² genua 1 enl Sailguide) och större sittbrunn, och med fem kojer. Varför inte en Sunwind 26, eller en Albin 78? Båda är visserligen kortare, men lika rymliga och mer lätta att hantera under segel ensam.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måste bara hålla med Peter i frågan varför ratt? Önskar jag kunde fått min båt med rorkult! Min fru har också förbjudit mig att såga av rattpiedestalen och montera rorkult... 

Själv hoppas jag att ratt är en fluga och att rorkulten kommer tillbaka en dag. smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snodde en bild på en sittbrunn från en B-31:a. Tänk dig sittandes i sittbrunnen bakom ratten, det är dags att slå och du skall ta dig fram förbi ratten, klättra över barnen och sedan vrida över 30 m² genua på de främre wincharna. Familjevänligt, nja...

Artikeln; http://www.maringuiden.se/files/batguiden/pdf_70tal/b31.pdf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Peter - gör du aldrig några förändringar på dina båtar för att de skall va enklare att hantera.

Jag hade helt enkelt monterat ett par större vinchar vid ratten om de som sitter där inte klarar jobbet och en autopilot.

Varför tycker du att det räcker med 5 kojer eller räknar du kallt med att modern till barnen inte följer med!? wink

Fast i typ av båt har jag egentligen inga åsikter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fyra barn + segla ensam står det = fem kojer. Och visst kan man modda båten, men jag undrar ändå om den är lämplig av anledningarna jag nämnde...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

+1

Fast på våran båt är det nog mycket jobb att bygga om.

Det blir stora krafter,tex vårat nödroder är nästan omöjligt att styra ensam om det är lite sjö.

Så jag misstänker att man måste bygga om rodret för att det ska passa rorkult.

Rodret måste få mer balanserande yta.(det som är framför axelcentrum)

Kanske lite luddigtblushmen jag tror ni förstår vad jag menar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha - du tänker så.

Jag läste lite annorlunda

Är det svårt att segla ensam en 31 fotare? jag klarar mig bra i min lilla Hurley,

Segla själv - 1 koj

Annars har jag tänkt i ställe en Macgregor 26s, gammal och inte så bekväm men man får plats ju med 6st

1 föräldrapar och 4 barn - 6 kojplatser.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att svara TS om det är svårt att segla/lägga till 31fot.

Ja,i början. Sen vart efter du vänjer dig kommer det gå lättare.

Lägga till och ifrån är de svåra bitarna.

Seglingen brukar inte vara några problem.Förutsatt att det är rulle till genuan och nerdraget storfall till sittbrunn,eller rullgardin-stor fast dom är rätt kassa.(jag har en självcrying)

Mycket fedrar och ta det lungt så kommer det gå bra.

Jag själv tycker det är lättast att lägga till långsides eller akterut,när jag är själv.

Angånde b31 så har jag ej seglat en sådan.Ser trevlig ut.

http://www.sailguide.com/B_31.htm

Lycka till.

.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle använda spinacker vinckarna och installera några sådanna plast hjul så att genuan rullar av sig själv över måntag. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En sunwind ser ut som en maxi  typ, det verkar inte vara stark nog för att klara oceansegling heller. 

Albin 78?? Nja... Jag har tittat lite gran på  scampi, annars en amigo eller alegro. Som sagt har tänkt segla lite längre med den och då ska grejerna hålla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Han har rätt, frugan har jag kastat överbord for några månader sedan, blev av med huset, en Volvo XC90, Husbilen, Sommarstugan etc...  men det var värt det..., yes   så nu är det ensamsegling som gäller (Skönnnnnnnnncool). Det är jag och mina fyra barn som ska använda båten. Det är tänkt att jag ska leva i den från April till September. Så det ska vara rymlig och ståhöjd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade en 20 fots Monark Varianty i över 15 år, sedan blev det en Shipman 28 som jag nu seglat i 10 år.

I början kändes hon som en skepp, allt är ju större och kräver mer planering vid segelsättning och tillägg och så har Stockholm skärgård krympt då en 30 fotare går snabbare men i genäld sticker jag längre ut och det känns säkrare med dieselmotor och större båt. Jag kan segla ensam med nedragna fall, autopilot, lazyjacks och rullfock med det händer inte så ofta, dock är det smidigare med oerfarna besättningar att ge order om greppen är enklare och inte de inte behöver gå ut på däck. Skall du bo i båten bor de nog vara ståhöjd.  

Jag tycker dinetten är bra när barn är med, som då kan då sitta mittemot varandra utan att hindra passage genom båten och det finns ju 5 sovplatser om det kniper. Visst kunde de sitta fint ståhöjd och mer komfort, men en större båt medför att det jobb blir tyngre. Tyngre mast, större stöttor och större press. Mer grejor blir det även att förvara hemma över vintern.   

Priserna har gått ner och det finns en fin gemenskap Shipmanägare emellan.

post-4350-1394237680,4802_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast med tanke på uppräkningen , så hörs det ju nästan tvärt om! sad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu skrev du ju inget om att köpa en oceanseglare här vad jag kunde se, och nej - dessa båtar är inte sådana. Däremot funkar de bra i skärgården, de är rymliga, förhållandevis lätta, har relativt små försegel vilket gör de lätta att segla med liten besättning.

Mina åsikter om B-31:ans olämplighet som famijeseglare kommer jag inte att uprepa, men jag vet hur det är att skota min genua ensam, och dtn är på 20 m2, så att stå bakom en ratt och hantera 30 m2 på de små spinnwincharna skulle jag inte ens fundera över; men det är heller inte jag som ska ha båten...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en B31:a 1976. Ligger i Blekinge dock, säljer till rätt pris - 90000!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske du kan få loss en Maxi 87 för dessa pengar? Då får du ståhöjd och sex kojplaters om du bäddar ner dinetten..  Eller en Maxi 84, också den med ståhöjd men då får du fem sovplatser, utan att bädda ner någon dinett.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Jag har bilder, jag letar på en extern hårddisk, den är tyvärr i sommarstugan, så det dröjar till söndag 20/10. Hoppas det är OK!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK jag väntar... Skicka mejl med info/historiken om den.  Finns det på land nu? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade jag varit i din sits så hade jag kollat på en adagio27, samma skrov som allegron, men med motorseglaröverbyggnad, mittsittbrunn, akterhytt, ratt och rorkult. brukar ligga mellan 90-180 tkr. Nu finns ingen uppe på blocket men kommer upp med jämna mellanrum.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...