Gå till innehåll
lördag 14 december 2024
sigge_1

Yamaha 9.9 1982 kyler ej

Rekommendera Poster

Köpte yamaha motor idag till sonens båt, en 9,9hk från 1982.

Den startar lätt men kyler inte. Han som sålde den upplyste om att detta uppdagats då han provade den inför försäljning, den skall dock ha gått fint då den ställdes undan för ett par tre år sedan.

Delade den idag och kollade impeller som såg bra ut, startade den utan att hänga tillbaka underdelen och matade den istället direkt i röret som impellerhuset kopplas till, då kommer det vatten ur skvallerstråle O.s.v

Hängde tillbaka underdelen men då kommer det inget vatten igen.

Noterade att röret ser lite kort ut men efter mätningar bör det gå ned tillräckligt.

Någon som vet hur långt röret ska vara/ hur nära den delade riggen s överkant det skall sticka ned.

skall det sitta någon gummitätning mellan rör och impellerhuset?

post-4587-1394237679,632_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar sitta en sk glandtätning på impellerhuset. En platta sitter skruvad i huset o under den en gummihylsa. Trycket från plattan får gummihylsan att svälla ut o täta mot röret. Hur ser slithylsan o slitplattan ut? Ä de slitna funkar inte pumpen nåt vidare. Lägg gärna upp lite bilder på prylarna..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för snabbt svar, plockar ned det imorgon igen och plåtarna lite.

Jag såg ingen sådan packning som du talar om, har däremot för mig att det satt det på min egen 140hk V4 när jag bytte impeller på den i våras.

Mvh

Sigge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...