Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
Northsea

Mäta glykolhalten 19kr vs 399kr

Rekommendera Poster

Tänkte köpa en glykolmätare för att kolla vilken temperatur den klarar.

 

Är det försvarbart att lägga 399kr på en digital mätare när det finns en manuell med blåsa och termometer. Se länk

 

Hur använder man den sistnämnda? Är det bara att pumpa in en gång och sedan läsa av?

 

https://www.google.com/search?q=glykolm%C3%A4tare&tbm=isch&tbo=u&source=univ&biw=768&bih=902&dpr=1#facrc=_&imgrc=MN_m8G4bg_86yM%3A%3BIVvEwF6xkz4pFM%3Bhttp%253A%252F%252Fforumbilder.se%252Fimages%252Fd60201265752P22ce.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fsvenska200klubben.com%252Fviewtopic.php%253Ff%253D5%2526t%253D1543%3B570%3B503

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en billig av sk flottörmodell och jag är inte nöjd med den, väldigt svår att läsa av.

- Inte värt pengarna även om den var billig = lärpengar.

Skulle hellre köpa den dyrare sk prisma-modellen eller optiska modellen av den typ man för låna på bensinmacken.

När jag kör i glykol i motorns kylsystem brukar jag samla upp det som åker ut en hink och sedan hälla det i en dunk som jag sedan åker till macken och testar. Och för det slutna systemet så tar jag med erf mängd i en glasburk med till macken. Lite omständigt men tillförlitligt.

Kanske köper jag en riktig mätare om priset nu har kommit ner till 400 kr då kan det vara värt det. trodde de var dyrare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flottörmodellen. Man suger upp så pass mycket att flottören lättar och flyter. Håller den lodrätt och läser av vid vattenytan. Svårt att läsa exakt värde!

post-10019272-1394237679,4917_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Köpte en refraktometer (prisma) kan ha varit på Jula. Då kan du kolla glykolen, batteriernas kondition samt även kolla spolarvätskan till bilen.

Funkar kanon till ett pris av ca 300-400:-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Optiska/prisma- modellen. Betydligt lättare att läsa av exakt och dessutom mer mångsidig.

Rätt viktigt att se om du har så det räcker för att inte frysa sönder -25 grader eller för lite typ -18 grader. Är det sedan etylen eller propylen glykol så tror jag denna tar båda typerna.

post-10019272-1394237679,5644_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tackar! Jula stämmer.. 400kr är billigt vs sönderfrostad motor.. Tack också för instruktionen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På tal om propylenbaserad glykol så har jag för mig att vi i en tråd kom fram till att den började bilda sörja redan någonstans 20-25 minus?

 

Själv mäter jag inte. Tycker det är svårt att mäta...

Jag byter glykol och bara antar att glykolen inte har väsentligt försämrats på tre säsonger? Men om de där mätarna blivit billigare så kanske det är något att överväga att skaffa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående byte... eftersom man inte byter glykol i bilen fattar jag inte varför man ska göra det i båten (så länge nivån inte förändras nämnvärt såklart...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har skrivit om glykolbyte i någon gammal tråd...

Man byter visst i bil!

BMW t.ex, som jag hade ett tag, föreskrev byte vart 4:e år, om du hade vissa rekommenderade glykolkvaliteér. Long Life. Annars vartannat år. Den bil jag har nu har rekommendation vartannat år.

Det beror på att glykol har andra viktiga uppgifter förutom att förhindra att det fryser....

Det finns ämnen i glykol som dels smörjer något men framförallt hindrar korrosion. Dessa ämnen bryts sakta ner och efter några år är de i stort sett förbrukade.

Men jag vet att inte alla byter glykol så ofta. Men kanske borde?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade lite tid idag så jag sökte efter om någon motortillverkare för båtar sa något?

Nedan text från Hanseklubbens forum, där någon frågat Yanmar om glykolbyten.

( jag vet självklart inte om det är Yanmar Sverige som svarar, tråden från 2009 )

***********************************************************************************

Glykolen har tre uppgifter i kylvätskan:>>

> >

Höja kokpunkten ( blir 108 grader med glykol och ända upp till 130 grader under det tryck som råder i en modern motor) ger bättre förbränning>>

Att förhindra frysning av kylvätskan ( ren glykol fryser vid minus 10 grader men utspädd ner till -35 grader)>>

Förhindra korrosion med hjälp av olika tillsatser>>

> >

> >

Frysskyddet ändras inte med tiden, däremot bryts korrosionsskyddet i glykolen ner vartefter tiden går.>>

Det kan även förekomma partiklar i vätskan som släppt ifrån metalldelarna i motorn, dessa är bra att tömma ur emellanåt så att inte kylvätskan får sämre värmeöverföringskapacitet eller blockerar fina kylkanaler.>>

Yanmar rekommenderar byte varje säsong eller varannan säsong då ”long life” glykol används.>>

Long life glykol har mer rostskyddande tillsatser än vanlig glykol.>>

> >

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Billigast verkar den vara på Clas Ohlson (349kr). Själv ska jag köpa den på Biltema för 359kr, då får man en tjusig väska till😜.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man fyller på 50 % glykolblandning när man byter kylvätska och sedan vid ev. efterfyllning använder samma blandning behöver man väl ingen mätare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det händer att vämeväxlaren börjar läcka mellan systemen, och kylvätskan spädes ut med sjövatten. Då kan det vara bra att mäta fryspunkten inför vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den jag köpte på biltema visade sju grader fel jämfört med en proffs mätare. Så jag får nog anse att det är skräp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående byte i BMW'n; javisst står det så. Det står så i alla instruktionsböcker. Men vem har inte kört en gammal bil där glykolen aldrig byts, eller ens kollas.

Kolla, visst är det klokt. Men byta i en båtmotor bara för att, ja om du har lite att göra och lite för mycket pengar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Jag tillhör den där typen som lätt snöar in på allt som skall göras och som måste göras. Dels för att jag vill göra det men ibland för att jag måste göra det för att någon säger att detta måste göras. Andra gör inget alls och vet knappt ens om det där som de måste ha gjort varje sommar, varje höst och nästintill varenda gång de startar sin motor.

Jag förstår dig inställning helt och hållet och ibland när jag tar upp något med vår mek, som tillhör den gamla skolan, så händer det ofta att han säger att det där kan du skita i!. Den gamla skolan och verkligheten kolliderar inte sällan med teorin och tänk om.

Gillar din inställning Peter och dina rader kan målas i eldskrift på väggen för det är mer i fas med verkligheten än alla måsten som bara förvirrar.

På tal om detta med glykol så drog jag upp lite från våra motorer och lade det i frysen, som håller 18 grader. Så bra då, tänkte jag och sparade in 400 spänn.

 

post-10024382-1394237680,3758_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köper man en hammare i USA står det bla att man ska ha handskar, hjälm, hörselskydd och skyddsglasögon när man använder den och att den bara ska användas till att slå i spik med. Absolut helt riktigt, eller hur? Ändå är det många som struntar i dessa rekommendationer utan att få problem. Hur kommer det sig och vad är det som gör att det går bra ändå? Erfarenhet och sunt förnuft kanske? Men är man minsta säker så gör man det by the book

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Men är man minsta säker så gör man det by the book, du menar väl minsta osäker?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart. Ville bara kolla att ni läser ordentligt. Annars hjälper ju inte the book ....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Sure. baby wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara en fundering, kan det verkligen läcka in sjövatten i färskvattensystemet utan att det märks?

Om det läcker in sjövatten borde det ju märkas att expansionskärlet svämmar över.

Mackey

PS Tycker testa-i-frysen-metoden var genial i brist på annat. Då behövs varken dåliga eller dyra onödiga mätinstrument inhandlas.

PPS Förr brukade man få låna mätinstrument för gykol på macken, vet inte hur det är nu. Bara att ta med ett par droppar och be att få låna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att lägga glykolprov i frysen. Börjar det inte bli sörja vid 18 grader så fryser motorn inte sönder i båten. Det är värre för en bil som har fartvinden som ger extra köldeffekt innan termostaten öppnat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...