Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Absplast

Johnssn 50hk tiltproblem

Rekommendera Poster

Tjena har en Johnson 50hk från 91 (AJ50TLEIA) med power trim/tilt. Denna har slutat fungera och är nu i nerfällt läge.

 

Hur får jag upp den?

 

Har skruvat upp skruven för manuell upptippning men motorn går inte att lyfta. Vill heller inte gå på med för mycket våld.

 

Någon som vet om jag gör rätt alternativt vet hur jag ska gå till väga?

 

Jag har sökt på forumet och sett folk med liknande problem men inte hittat någon beskrivning av vad som slutligen fungerat.

 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med den manuella releasen öppen ca:3-4varv ska det inte vara något som hindrar dej från att kunna lyfta motorn, men det går sakta pga att release skruven endast öppnar upp en inre kanal så oljan ska kunna passera igenom i P/T.

 

Så ett fast tag om motorn så ska den komma bit för bit.

 

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, då kanske jag har haft för dåligt tålamod för jag upplever att den sitter fast.

Jag gör ett nytt försök och återkommer med resultat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja man är tvungen till att segdra om du förstår mej? Den kommer inte upp med ett knyck bara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var ute nu och gjorde enligt följande öppnade skruven 3-4 varv (motsols). Greppade längst ner på riggen och försökte dra med konstant kraft i någon minut. Det händer ingenting, vill som sagt heller inte ta i för kung och fosterland och riskera att något går sönder (som inte redan är det i tilten).

 

Kan tillägga att sista livstecknet själva power trim/tilt gav ifrån sig var att den någon gång gick långsamt innan det dog helt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova lossa 1varv till, under den tiden du försökt att lyfta motorn borde det ha lyckats. är P/T motorn helt död? Har du mätt upp så det finns ström till reläna?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte mätat, får göra ett försök att lokalisera reläna till veckan. Återkommer med framgångar/bakslag. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gick inte i land med att mäta reläna men konstaterar att det knäpper i dem när jag aktiverar tilten.

Hur som helst så provade jag köra nu och helt plötsligt svarade tilten med ett fräsande ljud och motorn gav ifrån sig livstecken och kom up ungefär fem centimeter. Dock väldigt sakta och kraftlöst.

Jag provade nu öppna skruven för manuell upptippning och noterade att jag inte heller nu fick upp motorn trots idoga försök. Men ner ville den gärna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, finns en MANUAL HÄR där det enligt den uppslagna sidan finns tre varianter för 2-70 hästars Johnson/Evinrude 1990-2001. Alla tre beskrivs sen ingående på de efterföljande 22 sidorna. Hoppas och tror att du kan hitta nåt matnyttigt tips i den!? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antingen har du en P/T motor som håller på att ge upp och funkar sporadiskt eller så har du fel i ventilpaketet på hydraulsidan, eller bara så enkelt så att du behöver kontrollera kablar och reläna, byta till fräsch ATF-olja och lufta systemet.

 

Den lilla release skruven har o-ringar på sig som kan gått sönder och åkt in i hydraulsystemet.

 

Kolla den nogrannt samtidigt som ett eventuellt oljebyte.

 

Men läs igenom länken Thomas bidrog med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, tack för tippsen! Jag ska läsa på och försöka felsöka till helgen. Verkligen mäta upp att strömmen kommer till motorn.

Dock har jag  ju problemet att komma åt själva P/T motorn när jag inte får upp riggen. Men vi får se vad fortsatt utredning ger.

Återkommer med resultat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag mätat och kan se att motorn får 12 volt när jag kör tilten. Men det sprakar bara till och ibland kommer den upp någon centimeter.

Så min slutsats är att det är problem med motorn alternativt hydrauliken. Gissning på motorn p g a att den inte verkar vilja gå och när den väl går så funkar det.

Går dessa att renovera om inte var beställer man en sådan? Såg på någon site på andra sidan atlanten att det handlade om ganska mycket pengar (ca 300$).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du överhuvudtaget fått upp motorn i maxläge så du kan se om du har rätt mängd hydraulolja eller risk för vatten?

 

Billigast att försöka med dessa steg innan du är säker på att motorn är kass.

 

Ja elmotorn kan funka sporadiskt om du tex har dåliga relä, dålig kontaktyta, dåliga kol, dåligt batteri skadad eller sprucken lindning som gör att motorn inte funkar när den blivit varm.

 

Klart det går att renovera men vet du exakt vilken P/T motor du har? Skriv gärna det isåfall, 300$, var det för bara elmotorn?

 

Först hade jag försökt att få upp motorn i maxläge och lossat oljepluggen för att få en hint om hur det står till i P/T paketet.

 

Och det måste gå att få upp, lossa releasen helt så ska du se ;0)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena, jag tänkte nog försöka kolla oljan och testa p/t-motorn separat innan jag gör några inköp.

 

Men hur som helst så måste jag ju som du säger få upp motorn först.

 

P/T-Motorn är antingen tyst eller ger sig ifrån elektriskt sprakande trots att den får tolv volt. Därför misstänker jag den. Ibland låter det som pumpen går igång några sekunder och då lyfter motorn en halv centimeter eller två.

 

Om jag kan lita på motorbeteckningen så hittade jag sprängskiss och priser här:

 

http://www.boats.net/parts/search/BRP/JOHNSON/1991/J50TLEIA/POWER TILT & TRIM/parts.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag hittade rätt på din länk angående priser så tycker jag du ska kolla in denna sida innan ett eventuellt köp senare:

 

http://www.usautoelectric.com/store-products-10811A-TILT-TRIM-MOTOR-OMC-EVINRUDE-JOHNSON-OUTBOARD_39739633.html

 

Svårt att bifoga länken riktigt från mobilen.

 

Hur som helst, jag har köpt P/T motorer från dom förut och det är mycket billigare för en utmärkt produkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bättre sent än aldrig, men här kommer iaf slutet på den här historien och därmed tråden.

 

Efter en mängd velande beställde jag till slut en tiltmotor från USA via e-bay förra våren, tror det var från en firma som heter Dbelectrical.

 

Priset här hemma jag fått låg runt 4000:-, via e-bay hem till hallen ca 1200:- (växelkurs, frakt och moms). Har för mig jag slapp tull p g a låga kostnaden.

 

På motorn står det Made in Taiwan, förmodligen inte samma kvalitet som original men jag kände att det var värt att prova.

 

Med hjälp av svärfar, van sjöfarare och mekaniker, bytte vi motorn och den funkade fint förra sommaren. Får se vad som händer när den ska igång nu till våren.

 

Den där norska länken med boken om Johnsson motorer var särskillt till hjälp. Hade annars inte noterat att den sexkantiga axeln trillat ner när vi lösgjorde gammla motorn.

 

Tack för hjälpen!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...